Del : SMS
Berlingske Business

Pas på med at svine chefen på LinkedIn

pix-sur-paa-chefen
Overskrift
Det er hverken en god ide at svine chefen i hans åbne ansigt eller i sociale medier efter man har fået en fyreseddel.
 

Selvom man er fyret og rasende på chefen, skal man vare sit sprog på nettet. Ellers kan det koste lønkroner.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selvom man har fået en fyreseddel i hånden og er rasende på chefen, så kan det betale at vare sit sprog på nettet, indtil opsigelsesperioden er slut. Ellers risikerer man bortvisning uden løn, viser ny dom.

Man skal nemlig være loyal, så længe man får løn, lyder det fra chef for arbejds- og ansættelsesret i revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG, Julie Gerdes.

- Selvom man som medarbejder måske opfatter en korrespondance på LinkedIn, Facebook eller et andet socialt medie som privat, så kan illoyale udtalelser om ens arbejdsgiver resultere i en bortvisning, siger Julie Gerdes.

- For i princippet kan man lige så godt stå nede på gaden og råbe det højt, for sociale medier er offentlige rum, tilføjer hun.

En sælger, der var blevet fyret som følge af virksomhedens vanskelige økonomiske situation, brokkede sig over ledelsen til en af virksomhedens største kunder på sin LinkedIn-profil.

Men ved en fejl endte korrespondancen hos arbejdsgiveren, da medarbejderen havde glemt at ændre kontaktinfo på sin profil.

Det fik virksomheden til at bortvise medarbejderen uden løn, hvilket retten i Horsens for nylig gav den medhold i.

Medarbejderen mente, at korrespondancen var privat, bortvisningen ulovlig og at virksomheden havde handlet i strid med persondataloven og straffeloven.

Virksomheden på den anden side mente, at medarbejderen havde handlet groft illoyalt, fordi han var blevet pålagt ikke at kontakte arbejdsgiverens kunder.

Ifølge Julie Gerdes bliver der stadigt flere sager, hvor virksomheder reagerer på medarbejdernes ytringer på sociale medier.

- Derfor bør virksomhederne stærkt overveje at udarbejde en politik, som understreger, at medarbejderne har en loyalitetsforpligtelse over for arbejdsgiveren, og at det ellers kan få konsekvenser, siger hun.

/ritzau/

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere