Del : SMS
Berlingske Business

Party-time og tømmermænd får os til at pjække

Party-time og tømmermænd får os til at pjække - 1
Nogle gange er det fristende at blive liggende i sengen, selv om man skal på job. Og det er speciet fristende, hvis man er ung. Foto:

Pjækkeri på arbejdspladsen er et udbredt fænomen fra Houston til Holstebro, og i Danmark er der især en en del unge mennesker, der har en tendens til at holde fri mandag og fredag. Hvad med dig?

Artiklen fortsætter under annoncen
At pjækkeri er udbredt fremgår af to friske analyser fra såvel USA som Danmark. I USA har HR-firmaet CareerBuilder.com gennemført sin årlige fraværs-undersøgelse blandt medarbejdere og ledelser. Henholdsvis 5.989 ansatte og 2.929 HR-ledere deltog.

Undersøgelsen afslører, at knap én ud af tre, 32 procent, sagde, at de havde meldt sig syge mindst én gang i det forgangne år, selv om de var raske. Hver tiende af de adspurgte indrømmede at have pjækket mere end tre gange.

Og hvorfor gør de så det?

Ja, 23 procent havde såmænd den enkle forklaring, at de tog en sygedag, fordi de simpelthen ikke havde lyst til at gå på arbejde den pågældende dag. 15 procent gjorde det, fordi de havde behov for at slappe af, ni procent synes, de manglede søvn, som de skulle have indhentet, og ligeså mange havde planer med familie eller venner, som de skulle have ordnet den dag.

Danskerne er også med

Mandag og fredag er den mest populære dag at blive “syg” på. Og nej – det gælder ikke kun de amerikanere!

Sygemeldinger på grund af tømmermænd og træthed er nemlig en af de store udfordringer, når virksomhederne forsøger, at nedbringe sygefraværet, konstaterede Erhvervsbladet.dk i en artikel i denne uge baseret på en analyse fra organisationen Dansk Erhverv.

I en ny analyse fra Dansk Erhverv vurderer 25 procent af de adspurgte virksomheder, at unge medarbejderes fravær er det største problem.

»En del af de unge medarbejdere har måske brug for at få et par år på arbejdsmarkedet for at opbygge et realistisk syn på tingene. Men vi ser også en tendens til, at unge er lidt anderledes i dag. De er mere forkælede, og de er en lille smule blaserte i forhold til deres egen uundværlighed,« hedder det fra chefkonsulent i Dansk Erhverv Kira Brøndholt Johnson.

Slap holdning

Kira Brøndholt Johnson mener, at virksomhedernes respons indikerer en slappere holdning til sygefravær hos især yngre mennesker.

»I nogle brancher er der sjovt nok en masse sygdom om mandagen, og især hvis der har været fodboldkamp i fjernsynet. Det tyder på, at der er en mangel på ansvarsfølelse blandt især unge medarbejdere,« siger Kira Brøndholt Johnson til Erhvervsbladet.dk

Undersøgelsen om sygefravær er baseret på 120 besvarelser fra et bredt udsnit af de danske virksomheder.

I LO er man opmærksomme på, at der er et problem med medarbejdere, der melder sig syge uden at være det.

Næstformand i LO Lizette Risgaard slår dog fast, at statistik på området viser, at det kun drejer sig om 11 procent af alle sygemeldinger, hvoraf fem procent dækker over barnets første sygedag.

»Mandags- og fredagssyge er et problem, men jeg tror, at når medarbejdere udvikler den meget uheldige tendens til at pjække, så bunder det ofte i arbejdsforholdene på virksomheden. Jeg tror, at de mest af alt har brug for en samtale, hvor ledelsen afdækker problemet,« siger hun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere