Del : SMS

På kursus i at brænde igennem

05BUS20140227-151120-1.jpg
Berlingske Business' erhvervstalenter mødes til konference på Rambøll.

»Kommunikation« er blevet et nøgleord i erhvervslivet og de offentlige instanser. Det anerkender nogle af erhvervslivets største talenter, der torsdag deltog i et seminar om, hvordan man bliver en stærk røst i en organisation.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Venner, romere, landsmænd, lån mig ører!«

Antonius’ klassiske monolog fra William Shakespeares »Julius Cæsar« bliver læst i kor foran Rambølls monumentale glasdomicil i Ørestaden. 30 talenter i Berlingske Business’ Talent 100-netværk er mødt op til otte timer med kommunikationsoplæg, erfaringsudveksling og stemmetræning på programmet i et kursus udbudt af virksomheden Mannaz, der har specialiseret sig i medarbejderudviklingskurser.

Kommunikation er et felt, som erhvervslivet retter større og større opmærksomhed mod. Virksomhederne skal styrke deres offentlige kommunikation, og lederne skal internt være bedre til at brænde igennem og skabe forståelse for deres budskaber blandt medarbejderne.

Shakespeare-højtlæsningen er en del af talenternes undervisning i personlig gennemslagskraft af stemmetræner Dorte Koch, og stemmebåndene kommer for alvor på prøve i en konstant kamp for at overdøve støjen fra metro og motorvej.

Det kniber dog med gestikulationen hos flere af de unge erhvervsprofiler, der lidt mageligt står med hænderne placeret i lommen, og det er ifølge Dorte Koch en »forbudt stilling«. Der er plads til forbedring – selv for landets mest lysende erhvervstalenter.

TWITTER-IPO/

Et af de Business-talenter, der er til stede denne torsdag, er økonomichef Jesper Helwig Hansen fra Midt- og Vestsjællands Politi. Hans fokus er at forbedre sin kommunikation internt i organisationen.

»Jeg er her for at blive skarpere på kommunikation, der er helt central, når man arbejder med udvikling og forandring,« siger han og understreger, at »det er kun ved klart at kommunikere både problemet og løsningen, at du kan gennemføre de nødvendige forandringer. Kommunikation er nøglen til at lykkes med en masse udfordringer«.

Han oplever selv dagligt, hvor vigtigt det er at kunne formidle sit budskab effektivt.

»Jeg arbejder med ressourcestyring i politiet, og der har de seneste år været et markant øget fokus på det. Fra flere sider er det blevet set som en begrænsning, at man pludselig skulle til at tænke over, hvor mange penge vi for eksempel bruger på at opklare en sag, eller hvordan vi prioriterer vores operative materiel. Min opgave er så at forklare, hvorfor det ikke er en begrænsning, men at god ressourcestyring tværtimod kan være nøglen til – populært sagt – at fange flere røvere,« siger han og tilføjer:

»På det punkt handler det ofte mere om effektiv kommunikation end om at vise et Excel-ark eller udvikle et nyt afrapporteringsværktøj, hvis medarbejderen skal tro på, at vi vil det samme. Så først skal jeg kommunikere, at det her er en del af løsningen, og bagefter skal jeg vise dem resultaterne, for selvfølgelig skal det også resultere i noget, at vi gør ting anderledes.«

Eva Zeuthen

De udfordringer kan et andet af talenterne, Susanne Hoffmann, der er Group Talent Manager hos Grundfos, nikke genkendende til.

»Jeg arbejder med forandringsprocesser, og jeg arbejder rigtig meget med strategiimplementering. Her handler det hele tiden om at forklare, hvorfor vi skal ændre på de ting, vi nu gør. Så det med at kunne kommunikere, hvad situationen er, og hvad vi gerne vil opnå, er en rigtig stor del af mit arbejde både på skrift, i tale og på de virtuelle medier. Så jeg er hele tiden udfordret med, hvilke kanaler jeg skal bruge til at få mine budskaber ud,« siger hun.

Flere af erhvervstalenterne har et stadig større fokus på at indarbejde de sociale medier i både intern og ekstern kommunikation. Men når det kommer til den interne kommunikation og komme medarbejderne i møde, er de fleste enige om, at kontakten ansigt til ansigt stadig er vigtigst, mener Jesper Helwig Hansen.

»Jeg bruger så meget tid som muligt på at tage en dialog med den enkelte medarbejder enten til fællesarrangementer eller på gangen. Der er en fantastisk kultur i politiet, hvor medarbejderne gerne hiver fat i en og undrer sig over dette eller hint. Så får de en forklaring på, hvorfor man gør bestemte ting, som man gør. For mig er det kun rimeligt, at jeg står på mål for de beslutninger, jeg er en del af. Det giver ikke altid så meget på popularitetskontoen, men det giver måske noget på troværdighedskontoen.«

Podio

Men hvem er det så, der mestrer den svære men vigtige lederkommunikation? Hvem er værd at tage ved lære af? HR-manager Charlotte Steenstrup Sejr fra Falck har et par bud.

»Jeg tror, de fleste vil pege på en som Stine Bosse, som alle kan huske, hvad har sagt,« siger hun.

Charlotte Steenstrup Sejr er som de andre erhvervstalenter glade, da Shakespeare-højtlæsningen er slut, og de kan gå fra februarkulden og ind i varmen. Med rankere ryg og varmere stemmebånd end da de mødte op til kurset.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere