Del : SMS
Berlingske Business

Opskrift på en jobsamtale

jobsamtale_business

Det behøver ikke være, fordi du ikke har gjort det godt, at du ikke kommer videre efter en ansættelsessamtale. Men der er nogle punkter, du skal overveje, inden du møder en mulig ny arbejdsgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeg bliver jævnligt spurgt om gode råd til jobsamtalen. Særligt på det seneste har jeg været ude for folk, der har været til en eller flere samtaler, men fået afslag bagefter og derfor spørger, hvad de kan gøre bedre.

Går man ikke videre fra samtalen, føler mange, at de ikke har gjort det godt nok, og at der må findes nogle enkle trick, der sætter en i stand til at komme videre efter samtalen. Selvfølgelig er der nogle grundregler for samtalen, som man bør være opmærksom på, men det er også vigtigt at fastslå, at der er så mange parametre, man ikke kan gøre noget ved, at det absolut ikke behøver at være, fordi man gør noget dårligt, at man ikke går videre.

Kemien spiller ind

Eksempelvis kender man jo sandsynligvis kun jobbet fra det, man har kunnet læse sig til eller har haft mulighed for at undersøge, og derfor har man sjældent samme forståelse for, hvad der er behov for, som dem, der udfører jobsamtalen. Det kan jo simpelthen være, at man ikke har de nødvendige faglige kvalifikationer og den erfaring, der er brug for, eller at en anden bare havde tungere og mere relevant erfaring, eller at noget andet havde afgørende betydning for beslutningstageren.

Jeg er faktisk flere gange blevet ringet op af kandidater, der efter samtalen har fået afslag, som har udtalt, at de simpelthen ikke forstår afslaget, fordi der ikke kan være andre i Danmark, der kan udføre det job lige så godt som de. Eller at der kan være andre, der kan have samme viden om området som de. Selv om det jo er noget af en udtalelse – jeg mener: jobsøgning er jo lidt som at deltage i en konkurrence, hvor man ikke ved, hvem man konkurrerer med, og hvor man ikke kan se sine konkurrenter, så hvordan kan man vide det? – så er det ikke kun faglighed og erfaring, der er afgørende.

Jobsamtalen foregår som oftest mellem to mennesker og her kan faktorer som kemi og situationsfornemmelse også spille ind. Hvis den person, der senere skal være chef for en, og som man skal arbejde tæt sammen med, simpelthen ikke »har kemi« med én, så har man ikke gjort noget forkert. At jeg så også gennem tiderne har oplevet mange, der meget hurtigt og på et spinkelt grundlag har fastslået, at de ikke har kemi med ansøgeren, er noget andet.

Vis en smule ydmyghed

Hvad kan man så gøre for at sikre, at man præsenterer sig så godt som muligt, og at man udvælges på så godt et grundlag som muligt?

Ja, der er flere ting, og det kan blive ganske omfangsrigt at beskrive dem alle, men nogle af hovedområderne, som jeg har registreret, beslutningstagerne lægger vægt på, er:

En vis ydmyghed over for jobbet er passende. Selv om det er en tosidet affære, hvor begge parter skal føle, at der er tale om det rigtige match, viser forskning og erfaring, at det bedst kan svare sig for jobsøger at besidde en vis ydmyghed i samtalen og udvise interesse for virksomheden samt jobbet. Jeg har været ude for kandidater, der har gjort et nummer ud af, at det da langt fra var sikkert, at de ville have jobbet. Så de skulle lige forstå, hvad det gik ud på, og hvordan chefen er, inden de med sikkerhed vidste, om de ville sige ja. Det kan meget vel være; det er bare sjældent noget, som beslutningstagerne tænder på, og man kan derfor hurtigt ryge ud af feltet af den årsag.

Forberedelse, forberedelse, forberedelse. Det har betydning for de ansættende, at kandidaten har forberedt sig. Typisk vil de gerne vide, hvorfor man overvejer at blive ansat i ens firma, og der er det altså nødvendigt, at man har sat sig ind i virksomheden så meget, som man kan. Det vil ofte stille en i et interessant lys, hvis man har gjort mere end blot checket hjemmesiden, men indhentet yderligere oplysninger, der kan kvalificere ens opfattelse af virksomheden og dokumentere interesse.

Det er vigtigt at forberede relevante spørgsmål, der viser, at man har forstået jobbet og tænkt over, hvad der har betydning.

Ligeledes er det vigtigt, at man på en troværdig og sammenhængende måde kan fremstille sig selv og sine kvaliteter samt eventuelle mangler i forhold til jobbet.

Konkluderende kan man sige, at det behøver ikke at være, fordi du har gjort det dårligt, at du ikke kommer videre, men samtidig er der grundregler, som du bør være opmærksom på. Du kan læse meget mere om jobsamtalen på en række sider på internettet og endelig: Få en ven til at optage dig på video, hvor du gennemgår dit cv og svarer på standardspørgsmålene, så vil du hurtigt bagefter kunne se, om der er plads til forbedring. Held og lykke med det.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere