Del : SMS
Berlingske Business

Opgaven skal løses før jobbet er dit

Job
Jobsamtaler bliver stadig mere avancerede. Stadig flere ledere, jurister og ingeniører bliver sat til at løse konkrete arbejdsopgaver for de virksomheder, de søger job hos, før de kan få jobbet. Foto:

Jobsamtaler bliver stadig mere avancerede. Stadig flere ledere, jurister og ingeniører bliver sat til at løse konkrete arbejdsopgaver for de virksomheder, de søger job hos, før de kan få jobbet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Intelligensen testes, personligheden ligeså, og nu skal også de faglige evner prøves ved jobsamtalen.

Repetoiret ved mange jobsamtaler er nemlig blevet udvidet med virkelighedstro arbejdsopgaver, som kandidaten skal løse, før jobbet er inden for rækkevidde, lyder meldingen fra flere fagforbund og organisationer.

»Inden for konsulentbranchen er det ret udbredt. Det er kommet inden for de seneste år, og fordi så mange søger arbejde, kan arbejdsgiverne bedre tillade sig at gøre det,« fortæller Ulla Grymer, konsulent i DJØF.

Se billederne: Myter om jobinterview

Ingeniørerne mærker også den nye skik. Op mod 70 procent af medlemmerne af Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) bliver testet på forskellig vis i et ansættelsesforløb, og antallet stiger, oplyser foreningen.

Heller ikke dem, der går efter topposter, går fri af den nye tendens:

»Det bliver mere krævende at gå til ansættelsessamtaler. Man har udvidet paletten, så man i højere grad udsættes for andre typer af test end personlighedstest, for eksempel cases, dilemmaer eller opgaver, som man skal løse på stedet,« siger direktør Bodil Nordestgaard Ismiris, Lederne.

Hemmeligheder i farezonen

Nogle arbejdsgivere bruger ægte, aktuelle opgaver, som passer til den søgte stilling. Andre gange ligner opgaven kun til forveksling.

Uanset hvad opfordrer DJØF de jobsøgende til at være varsomme med opgaverne. De kan nemlig havne i et vanskeligt dilemma.

»Er der tale om en konkurrerende virksomhed, risikerer du at udlevere forretningshemmeligheder fra din egen arbejdsgiver. Og hvad gør du, hvis du ikke får stillingen, men selv synes, at du er kommet med nogle genialiteter, som virksomheden kan gå videre med?« siger Ulla Grymer, der også peger på det problem, at nogle opgaver er så komplicerede, at de skal løses over flere dage.

Finansforbundet stiller altid opgaver, når de skal ansætte en ny konsulent.

»Vi spørger dem, der skal til anden samtale, og om de vil løse sådan en opgave til næste gang. Alle siger, at de synes, det kunne være spændende,« forklarer Flemming Høyer, der er sekretariatschef i Finansforbundet.

Ser det ikke som gratisarbejde

Han mener ikke, at opgaverne er nævneværdigt tidskrævende, eller kan bringe kandidaterne i en konflikt over for deres nuværende arbejdsgiver.

»De relaterer sig jo til os og er næsten taget fra vores dagligdag,« siger Flemming Høyer. Han afviser blankt, at opgaverne er en metode til gratis at få løst nogle opgaver.

»Men processen giver os et godt indblik i, hvordan den person arbejder, og det er utroligt vigtig både for os og for den ansatte, at vi får truffet det rette valg,« siger Flemming Høyer.

Dansk Erhverv oplever udelukkende opgaverne som en fordel for både arbejdsgiver og -tager. At kandidaten giver en del af sin viden væk til samtalen, ligger i jobsamtalens natur, mener fagchef for HR og ledelse i Dansk Erhverv Birgitte Meisner.

»Det er den måde, man får et job på. Man giver noget af sig selv. Det samme gør jo arbejdsgiveren forhåbentlig ved at fortælle, hvordan tingene foregår der. Og virksomheden har ikke bestilt opgaven per postordre. Den har også brugt tid på den. Løser kandidaten en opgave rigtig godt, bliver man nok kaldt ind igen. Så at man skulle arbejde gratis, er lidt spekulativt,« siger hun.

Overvejende fordel for ansøgerne

IDA, Lederne og DJØF ser da også først og fremmest fordele ved opgaverne.

»Ansøgeren får en fornemmelse af virksomhedskulturen, og arbejdsgiveren får tjekket ansøgerens måde at løse en opgave på. Vi har aldrig oplevet, at et medlem gennem en test er blevet udnyttet som billig arbejdskraft,« siger Ellen Fænøe, formand for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen.

Faktisk ser Lederne tendensen som en helt naturlig udviking.

»I og med at kompleksiteten i lederens opgaver bliver større, vil man også se andre, mere kompleske metoder for at sikre sig, at man får den rigtige person til jobbet,« siger Bodil Nordestgaard Ismiris. B



INFOshop: De største og bedste danske advokater i 2010

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere