Del : SMS
Berlingske Business

Noa Noa-stiftere: Sådan blev vi milliardærer

22 kriseramte kasser tøj skabte succes
Noa Noa-stifterne, brødrene Harald og Lars Holstein Holsteinborg. Foto:

35 husmødre og en sparsommelig tankegang hjalp Noa Noa-stifterne med at vende 22 usælgelige kasser tøj til en milliardforretning.

Artiklen fortsætter under annoncen

I hjørnet af forretningen står 22 papkasser fyldt med skjorter, bukser og kjoler. En hel kollektion af løstsiddende Noa Noa-tøj, som var ved at knække nakken på Noa Noa-stifterne, brødrene Harald og Lars Holstein Holsteinborg, men blev en lærestreg, der fik dem til at revolutionere deres salgsstrategi, og siden har gjort dem til milliardærer. Til to af Danmarks rigeste personer.

Talestrømmen fra de to brødre ebber ud, når samtalen drejer i retning af deres formue. De læner sig tilbage i havestolene på terrassen ved Noa Noas hovedkontor i Kvistgård på Nordsjælland og tænker sig grundigt om, inden de åbner munden.

»Det her med mange penge er noget mærkeligt noget,« siger 65-årige Harald Holstein Holsteinborg og fortsætter efter et lille ophold: »Jeg tænker over det, når jeg får en parkeringsbøde. Tidligere var det sådan, at jeg kunne tænke på det i 14 dage efter, det gør jeg ikke længere.«

Læs også: Noa Noa vil tredoble indtjeningen

Den 14 år yngre bror Lars Holstein Holsteinborg, som har styret økonomien i virksomheden gennem årene, tager over:

»Vi flyver stadig ikke business, og vi bor stadig på de billigste hoteller. Men det kan godt være, man vælger en lidt dyrere rødvin til aftensmaden om lørdagen.«

Og det må der siges at være råd til. De to brødre har tilsammen en formue på 1,4 milliarder og fortæller da også, at de hver har en villa i henholdsvis Espergærde og Hellerup.

Web-TV: Noa Noa-stifter: Sådan gjorde vi

Men tilbage i slutningen af 80erne, hvor brødrene ikke kunne komme af med de 22 papkassers indhold, manglede de penge.

»Pengene lå i tøj i de 22 kasser, som ingen ville have. Men vi skulle faktisk bruge dem til leverandørerne for de næste varer, ellers måtte vi dreje nøglen,« fortæller Harald Holstein Holsteinborg, som fandt på en utraditionel idé til at komme af med tøjet.

Sælgere til homeparty

Brødrene ejede på det tidspunkt to butikker - en i Helsingør og en i København - og derudover solgte de til en række brugskunstbutikker i Danmark, men der var altså ingen, som syntes om tøjet i kasserne. Som redning fandt brødrene 35 husmødre.

»Jeg ringede til lokaldagbladene og fik sat en annonce i 30 steder med teksten: »Homeparty-sælgere søges til Noa Noa«,« fortæller Harald Holstein Holsteinborg.

Og derefter væltede det ind med husmødre, som gerne ville sælge Noa Noa-tøj til venner og bekendte i deres hjem. Selv om de 22 kriseramte kasser hurtigt blev udsolgt, besluttede brødrene alligevel at ændre salgsstrategien 180 grader.

»Det var lige præcis den lærestreg, der gjorde, at vi tænkte, at der er for stor risiko ved at købe tøjet, inden det er solgt,« fortæller Lars Holstein Holsteinborg.

Læs også: Modens næste giganter?

Fra den dag bestilte brødrene ikke noget tøj hjem, før de var sikre på, at der var nogen, som ville købe det. Og sådan er det stadig. Indenfor bag de hvide mure er nogle af medarbejderne netop ved at vise kollektionen for 2011 frem til interesserede sælger. Og det er ikke længere kun for danske sælgere.

Med den nye salgsstrategi indtog Noa Noa-brødrene en modemesse i Bella Center i slutningen af 80erne for at teste, om de løse klæder kun var et fænomen, som kunne sælges i Danmark. Men det var det ikke.

Første eksportland blev England, og i dag bliver tøjet solgt i over 18 andre europæiske lande samt i Canada og New Zealand. 62 egne butikker og 91 andre butikker, som også kun sælger Noa Noa-tøj, men som ikke er ejet af Noa Noa. Og endelig godt 1.200 butikker, der sælger Noa Noa-tøj sammen med andre mærker.

Milliardærerne fik hjælp

Selv om det er brødrene Holstein Holsteinborg, der har opbygget Noa Noa til en milliardforretning, så var det faktisk ikke dem, som i sin tid fik ideen til det løstsiddende tøj.

Begge brødre har en shippinguddannelse, men kun Lars Holstein Holsteinborg valgte at bruge den i et shippingfirma i Irland. Harald Holstein Holsteinborg valgte i stedet at hjælpe deres far, som var keramiker, med at tage rundt til brugskunstforretningerne og sælge keramikken. Men samtidig fandt han også på at sælge kludetæpper til de samme kunder.

Tæpperne fik han lavet billigt i Indien, og netop derfor blev han kontaktet af en af vennerne, som havde en butik med tøj og sko. Vennen Bruno Andersen havde en bondeskjorte, som han gerne ville have lavet lidt ændringer på, og det kunne Harald Holstein Holsteinborg da få gjort, når han alligevel var i Indien.

Læs også: Modekonge scorer milliarder på billige klude

Sammen startede de mærket 'Harald, Bruno og Joel', men valgte hurtigt at splitte forretningen op, så Bruno og Joel Andersen fortsatte med skoene, mens Harald Holstein Holsteinborg tog sig af tøjet.

»Jeg er et rodehoved og slet ikke administrativ på nogen måde. Så jeg skulle have en til at hjælpe mig med regnskaber,« fortæller Harald Holstein Holsteinborg, som derfor ringede til sin bror i Irland.

»Jeg tænkte, jeg giver lige brormand en hjælpende hånd et par måneder, og så skulle jeg selvfølgelig videre i shipping,« siger Lars Holstein Holsteinborg.

To skjorter og en butik på 34 kvadratmeter i Helsingør, sådan startede de Noa Noa i 1981. Derudover fortsatte salget til brugskunstforretningerne.

»Og så tog det ene ord det andet, og pludselig blev skjorten lang, så blev det en kjole, kortærmet, langærmet, og så blev der lavet bukser,« fortæller Harald Holstein Holsteinborg.

De snød postmesteren

Ud over vennen Bruno Andersen, de 35 husmødre og hårdt arbejde er vejen til brødrenes rigdom også tilbagelagt takket være en sparsommelig tankegang og lidt snyderi, om man vil.

Da kasserne skulle sendes ud til kunderne tilbage i 80erne, var det for det første ikke nogle kasser, som brødrene selv havde købt. Lars Holstein Holsteinborg hentede dem hos den lokale Irma.

»Og jeg hentede kasser hos TV-forhandleren, for der var de lidt kraftigere,« siger Harald Holstein Holsteinborg.

Og når de gik på posthuset, gjaldt det også om at spare penge. Med en let bevægelse satte Lars Holstein Holsteinborg en finger under kanten af vægten og løftede forsigtigt fingeren op. Kasserne blev lettere.

»Postmesteren sagde: »Det er da sjovt, den ikke vejer mere«, men han vidste det godt,« fortæller en smilende Lars Holstein Holsteinborg, som gav postmesteren en flaske whisky hvert år.

Læs også: Christie's sælger Yves Saint Laurents kunstsamling

Med årene begyndte brødrene Holstein Holsteinborg dog både at betale for kasser og porto, men til gengæld forsøgte Harald Holstein Holsteinborg at være sparsommelig på en anden måde for syv år siden, da han skulle have udvidet sit tidligere hus ved Esrum Sø.

Her fik han en bøde på 80.000 kroner for at have brugt illegal arbejdskraft. Det var en af leverandørerne, der kendte nogle polakker, som Harald Holstein Holsteinborg lod arbejde for sig.

»Jeg vidste, at det ikke var helt rigtigt, men det er en hårfin balance,« siger han i dag.

Hvorfor gjorde du det alligevel, når du godt vidste, det ikke var rigtigt?

»Jeg ved det ikke. Det har jeg fortrudt, og det var en tanketorsk. Men jeg synes jo ikke, det var noget særligt,« siger Harald Holstein Holsteinborg, som nu er blevet noget mere tilbageholdende med ordene, end da han fortalte om de 22 kasser og den nye salgsstrategi.

Noa Noa glider væk

Uanset om man kalder metoderne på posthuset og med arbejdskraften for sparsommelighed eller snyd, så blev de 22 kasser vendt til en succes, som har givet de to brødre en formue, som de i dag kan nyde i ro og mag. Arbejdspresset er nemlig skruet ned.

»Fra at have arbejdet 60 timer om ugen for tre år siden, er Harald her en gang om ugen, og jeg er her næsten hver dag, men langtfra 60 timer,« siger Lars Holstein Holsteinborg, som sammen med sin bror betegner deres nye rolle som ambassadører, der rådgiver den nye ledelse.

For tre år siden solgte de to brødre 70 procent af virksomheden til kapitalfonden Axcel, og efterfølgende er det blevet til yderligere 20 procent, så i dag har de kun ti procent tilbage. Det var en drøm om masseudvidelse og et princip om aldrig at låne penge i banken, som fik brødrene til at sælge. Både princippet og drømmen varer ved, selv om brødrene ikke har nogen indflydelse længere.

»Vi har en drøm om, at vores forretningsnetværk skal udbredes til det øvrige europæiske marked, som vi ikke er repræsenteret på i dag, og samtidig at få flere enheder, der hvor vi er,« siger Harald Holstein Holsteinborg, som også regner med, at man kan finde Noa Noa-tøj i Østen om nogle år.

Læs også: Dansk Hollywood-frue lancerer tøjbrand

Men allerede inden for de kommende tre år forventer brødrene, at man vil kunne købe Noa Noas-tøj på nettet. Og også mændene kan se frem til Noa Noa-tøj engang i fremtiden, håber brødrene.

Hvor meget, de to brødre når at være med til, er dog tvivlsomt. For efter deres egen vurdering, så vil Axcel højst sandsynligt sælge Noa Noa videre inden for fem til ti år. Og så er det aftalen, at brødrenes sidste ti procent ryger med. Dermed slutter historien om de 22 kasser, der blev til en milliardforretning.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere