Del : SMS
Berlingske Business

Netværk er vigtigere end jobannoncer

Case-pix-Karriere-Konf.jpg
Nanna Bentel, der er partner i IT-virksomheden Konform med 16 ansatte, vil ikke længere spilde sin tid på at grave sig igennem flere hundrede ansøgninger. I stedet bruger hun nu udelukkende de ansatte til at finde personer i deres netværk.

Virksomheder finder i stigende omfang deres ansatte gennem netværk i stedet for traditionelle jobopslag, viser ny rundspørge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Frygten for at blive begravet i ubrugelige ansøgninger får virksomheder til at fjerne deres jobannoncer fra nettet efter få dage eller helt droppe at slå deres ledige stillinger op på de store jobportaler. I stedet rekrutterer de fra deres eget netværk og via sociale medier som LinkedIn.

Det indikerer en rundspørge foretaget blandt 586 offentlige og private virksomheder af konsulentvirksomheden Ballisager, som står for aktiveringen af en tredjedel af alle landets unge akademikere.

Rundspørgen viser, at kun omkring halvdelen af de private job bliver slået op. Mere end hver anden private virksomhed bruger nu netværk ved nyansættelser, og på bare ét år har virksomhederne samlet set øget deres brug af netværk med 23 pct., når de rekrutterer. Tendensen gælder ifølge Ballisager både for ufaglærte, faglærte og for akademiker-stillinger.

Udfordring for langtidsledige

»Mange virksomheder bliver simpelthen spammet med standardansøgninger fra jobsøgende, som udelukkende søger, fordi de skal. Får de derimod deres ansatte til at anbefale én kandidat, så har de fra starten filtreret mange uegnede kandidater fra. Og så er der kommet nye værktøjer til som Linkedin, som på meget kort tid er blevet populært og hjælper virksomhederne med at finde kandidater, som allerede har et job,« siger Morten Ballisager, direktør og stifter af konsulenthuset, der årligt gennemfører undersøgelsen.

Berlingske har talt med en række større virksomheder, og mønstret er meget blandet. Hos Arla Foods søger man fortsat efter funktionærer på traditionel vis, mens stillingerne på mejerierne ikke længere bliver slået op, fordi der er så mange uopfordrede ansøgninger at vælge imellem.

Post Danmark er imidlertid begyndt at tage deres jobannoncer ned fra nettet efter mellem 14 og 48 timer på grund af de mange ansøgninger.

»Vi får flere ansøgninger til de ufaglærte job end for bare få år siden, også fra folk med et højere uddannelsesniveau. Når vi har fået 100 ansøgninger, ser vi ingen grund til at lade annoncen ligge,« siger HR-chef Hans Erik Nielsen.

Fagbevægelsen peger på, at tendensen til den øgede brug af netværk udtrykker, hvor svært det er for de ledige uden netværk og erfaring at få job.

»Hvis man er ramt af langtidsledighed, har man ofte mange afslag i bagagen, og det kan betyde en svækket selvtillid og tro på, at man kan bidrage med noget til arbejdsmarkedet. Reaktionen er ofte at forpuppe sig, og det gør brugen af netværk vanskeligt. Det er en ond cirkel, for i virkeligheden er det jo netop det modsatte, der er brug for,« siger magisterforeningens formand, Ingrid Stage, der også opfordrer a-kasser og jobcentre til at have større fokus på at lære de ledige at netværke, herunder at bruge de sociale medier som LinkedIn.

Offentlige virksomheder er forpligtet til at slå deres job op, men det er ikke et krav for private virksomheder.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere