Del : SMS
Berlingske Business

Netværk er en balancegang

Fritz Schur
DONGs bestyrelsesformand Fritz Schur holder pressemøde om CEO Anders Eldrups fyring onsdag den 14. marts på Hotel Hilton i København Foto:

Netværk kan bruges til at skabe resultater. Men det kan være svært at trække grænsen for, hvad der er en berigelse, eller hvad der er en plage.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er meget få mennesker, som er ikke er del af et netværk. De fleste af os er bundet sammen af familiemæssige, personlige eller professionelle netværk, og de er selvforstærkende.

Emnet er der kommet fokus på. For eksempel har managing partner Kenneth V. Mortensen fra headhuntingfirmaet Boyden i en bog, som blev udgivet af rådgivningskoncernen PWC, skrevet:

»Udviklingen af samt fokus på netværk i erhvervslivet er for alvor blevet intens op gennem 00erne. Fra at være ’old boys network’ og lidt mytiske og lukkede VL-grupper for toppen af dansk erhvervsliv, der delvist fungerer i det skjulte og ofte nærmede sig nepotisme, er det i dag langt mere legalt at ’skilte’ med sit netværk og ligefrem arbejde målrettet med at opbygge og vedligeholde et værdifuldt netværk, baseret på stærke og tillidsfulde relationer.«

Ring og spørg

Korruption og nepotisme er to meget negativt ladede ord i Danmark. Når der gennemføres undersøgelser om korruption, er Danmark altid blandt de lande, hvor det er mindst udbredt.

En af grundene til vores flotte placering er, at embedsmænd og offentlige ansatte får lønninger, som ikke adskiller sig ret meget fra de lønninger, som man får i andre dele af samfundet. Netværk er derimod et positivt ord på dansk, men det dækker også over, at man skal vide, hvilke dele af netværket man skal tage kontakt med i forbindelse med jobsøgning eller salgsmæssigt opgaver. Men også i andre tilfælde kan det være værdifuldt med de rigtige personer i netværket.

»Han har en stor erhvervsvirksomhed, hvor han godt kunne have brug for at stille mig spørgsmål om, hvordan lovgivningen er indrettet. Hvis jeg ikke lige kunne svare på det, så undersøgte jeg det. Der var ikke noget med særbehandling, men når man nu kender hinanden, kan man jo bare ringe op og spørge. Han havde for eksempel engang et spørgsmål om, hvilke energiafgifter der er på grillkul. Skattevæsenet havde åbenbart rejst et spørgsmål, og han mente, deres udlægning var forkert. Så bad han departementet om at undersøge, hvad der var rigtigt og forkert, og så underrettede han mig om det,« fortæller tidligere departementchef i Skatteministeriet Peter Loft, der ligesom erhvervsmanden Fritz Schurs øvrige venskabs- og bekendtskabskreds ikke rigtigt kendte noget til hans forretning, fremgår det af den nye bog »Kammerherrens nye klæder« af Niels Sandøe, Hanne Sindbæk og Thomas G. Svaneborg.

Spam eller information

Networking er at skabe kontakt mellem mennesker. Så enkelt kan det siges.

Det dygtige netværk gør det på en systematisk måde og med et specifikt formål. Det er den flittige receptionsgæst der modtager – og giver – visitkort og husker at indføje dem i Outlook eller sender en forespørgsel på Linkedin.

Der forventes ikke en returtjeneste. Ikke på kort sigt. Alligevel vil et bidrag til en kontakt i netværket skabe en forventning om et bidrag den anden vej. Networking handler om at give og skabe merværdi eller en berigelse for modtageren. De, der kun gør det for sig selv eller ikke har noget at tilbyde, får ikke noget netværk.

»Berigelse kan være artikler, websites, blogs, rapporter, videoer, seminarer, nyhedsbreve m.m., som kan være relevante for dine relationer. Den talentfulde virksomhed, der sikrer berigelse i kommunikationen og dialogen, har en enestående konkurrencefordel,« skriver Nicolai Hæggelin og Charlotte Østergaard Jørgensen i bogen »Arbejd professionelt med Linkedin«.

Det er desværre ikke entydigt, hvad der bliver betragtet som en berigelse eller det modsatte. Det, som en afsender betragter som særdeles vigtigt og interessant, er en plage for modtageren i andre tilfælde.

Grænsen mellem spam og relevant information er derfor hårfin. Linkedin og andre sociale medier kan gøre det vanskeligt at trække grænsen. Især når det ikke er forbundet med omkostninger at kontakte netværket.

Netværk skal bruges aktivt, men der skal altid være balance i hvor meget, der forventes af netværket, og hvor meget, der skal gå den anden vej.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere