Del : SMS

Morgendagens vindere

ledelse-pix-biz

KARRIEREPANELET. Finanskrisen er slut, men de vækstrater, vi havde før, kommer ikke igen lige med det samme. Hvad er det så, der gør, at nogle vil klare sig bedre end andre? Det er mange ting, men det helt afgørende er, at ledelsen vil gøre en forskel.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvem bliver morgendagens vindere?

Det blev belyst på en konference i Vejle holdt af Dansk Erhverv, Region Syddanmark og min egen virksomhed.

Steen Bocian fra Danske Bank indledte med at opridse den nuværende økonomiske situation for Danmark. Det var ikke et overvejende positivt billede. Krisen som sådan er ovre, men det tyder på, at vi må imødese en lav vækst de næste år.

Kurt Larsen fra DSV fortalte med passion om DSVs rejse og lagde især vægt på at respektere de mennesker og værdier, man overtog, flad organisering, og hvor stor betydning det har at have ledere, der forstår virksomheden og dens metier.

- En stærk leder omgiver sig med stærke medarbejdere, en svag støder de stærke fra sig og omgiver sig med svage, sagde han. 

Er dine medarbejdere på vej væk?

Fremtid i udlandet

Anders Geert Jensen fra Designit, som er en god dansk strategisk designkonsulentvirksomhed, konstaterede, at Designit’s fremtid er uden for Danmark og ikke kun på grund af potentielle omsætningsmuligheder, men fordi man søger inspiration, ny viden og nye ideer. Derfor er de nu i flere lande, herunder Shanghai, Kina.

Ole Daugbjerg fra Danfoss præsenterede Danfoss’ strategi 2010-2015, der bl.a. lægger vægt på »leadership in our businesses« og at have ledere, der begejstrer og er passionable.

Flemming Poulfelt fra CBS rundede af med at give sit overordnede bud på »morgendagens vindere«. Dem, der vil være blandt morgendagens vindere, bør:

  • Tænke muligheder og evne at se ting på en ny måde/kombinere viden og personer.
  • Sikre retningen.
  • Lægge en kurs, men med manøvremuligheder.
  • Håndtere kompleksitet og dilemmaer – oversætte til operationel funktionalitet.
  • Sikre et effektivt forandrings-DNA – udvikle flytbarhed, mentalt og fysisk.
  • Håndtere »co-creation« og »co-option« – forny samarbejdsrelationer til kunder, leverandører og konkurrenter.
  • Kunne agere globalt - diversitet som drivkraft.
  • Være digitalt kompetente – udnytte teknologien til at forbinde stakeholders.
  • Udvise ansvarlighed i hele værdikæden – demonstrere CSR i hele værdikæden.
  • Udvikle mennesker – skabe mening, passion og udfordringer.
  • Demonstrere kreativt lederskab – fokus på disruption og fornyelse i forretning og organisation.

Det er store, men interessante krav til lederne og virksomhederne. Hvad var egentlig dagens budskab?

Globalisering/internationalitet er en nødvendighed for de fleste. Udenrigsministeren udtaler, at siden væksten ikke kommer fra Europa, så må vi ud på vækstmarkederne. Jeg er selv bestyrelsesformand for vores søsterselskaber i Indien, Kina og Singapore og ser, hvad der sker derude og tænker, hvordan det kan være, at Danmarks eksport til eksempelvis Kina stadig er meget mindre end til Sverige.

I sidste nummer af »Eksportfokus« undrer den danske ambassadør i Brasilien sig over, at selv om væksten der er på 9 pct., og det snart er verdens femtestørste økonomi, så er der langt mellem de danske virksomheder, og det er næsten kun de store, der er der.

Ledelse gør forskellen

Innovation! Designit’s motto er »Business as unusual«. I den forbindelse var det interessant, at Danske Bank fremhævede, at vi som land halter langt bagefter i produktivitetstilvæksten; vi er simpelthen ikke effektive nok. Vi må tænke nyt på mange leder og kanter. Evnen til at navigere i usikkert farvand. Vi kan lige så godt lære at omfavne usikkerhed, turbulens og forandring, for de vilkår er kommet for at blive. 

Uddannelse har løftet de danske ledere

CSR/bæredygtighed er også et område, som morgendagens vindere må tage alvorligt og blive nødt til at forholde sig til på den ene eller anden måde. Og så ledelse, ledelse og ledelse og det at have mennesker med de i forhold til virksomheden rigtige holdninger, rigtige adfærd og passende personlighed ansat.

Det faktum, at ledelse gør en forskel, at ledelse drejer sig om at skabe resultater sammen med andre, og at der, hvor der udøves god ledelsesadfærd, skabes der de ønskede resultater - det stod lysende klart efter dagen.

Er du og din virksomhed blandt morgendagens vindere?

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere