Del : SMS
Berlingske Business

Med leg skal land bygges

jura
Jurastuderende skal indgå i et advokatrollespil, så de kan mærke, hvordan jobbet er. Her fra Plesner advokatfirma. Foto:

Som en afveksling fra lårtykke lovbøger tog 36 jurastuderende i deres sommerferie ud for at spille rollespil i den virkelige verden.

Artiklen fortsætter under annoncen

I et mondænt mødelokale på 15. sal sidder seks unge og afhænder en imaginær ejendom. Som i et avanceret spil Matador for juraentusiaster diskuteres der salg mellem banker og udnyttelsespotentiale af bebyggelsen.

De seks unge har sommerferie fra jurastudiet, men sidder alligevel med hovedet i blød frem for med tæerne i poolen. De er på en fire dage lang sommerskole hos advokathuset Plesner, hvor det handler om at lære noget, man ikke får på studiet, men også om at se hinanden an.

En stor del af sommerskolen er et rollespil, som strækker sig over flere dage. De studerende får en case, de skal gennemføre. En ejendom, der skal sælges. Og så skal der ellers forberedes, holdes møder med klienten, forhandles med modparten, og endelig skal handlen afsluttes.

Det kan lyde som hårdt arbejde, når ejendommen er fri fantasi. Men spørger man de studerende, giver det god mening.

»Det ligger altid i baghovedet på jurastuderende, at vi skal ud at sælge os selv. Sådan noget som at tage på sommerskole viser, at man går op i det, man laver. At det ikke bare er et studie, ens forældre har påduttet en,« siger Karina M. Kristensen, som til daglig studerer jura på Aarhus Universitet.

Hvad vil du være?

Den opdigtede ejendom ligger på Strandvejen i Aarhus. Med ryggen mod Marselisskoven og en flot udsigt til bugten. Men pengene er knappe hos den ligeledes opdigtede ejer, og nu skal den sælges.

Rasmus Thingholm diskuterer med sit hold, om det er smartest at sælge ejendommen eller anpartsselskabet bag, og man forstår, at der er en verden til forskel. Han er fra jurastudiet på Aalborg Universitet, og han er heller ikke i tvivl om effekten af sin tur til København.

»Jeg gør det for at finde ud af, hvad jeg vil. Jeg er overbevist om, at jeg skal være i et advokatfirma, men jeg skal have fundet ud af, hvad der tænder mig inden for den branche,« siger han.

Og det kan være svært på et studie, hvor teorien er altoverskyggende, og man må kigge langt efter praktiske udfordringer.

»Karaktererne viser, hvilken teoretisk indsigt man har, men det kan ikke stå alene. Man er nødt til at have den praktiske vinkel med,« siger han.

Både Rasmus og Karina har et studiejob, og de er enige om, at det er en helt nødvendig del af studietiden. Netop på grund af den praktiske erfaring.

»Der er mange måder at arbejde med jura på, og derfor er det godt at få afprøvet, hvilken del du bedst kan lide,« siger Karina.

Hun har ugen forinden været på sommerskole hos anklagemyndigheden. Også for at spore sig ind på fremtiden.

Ikke en jobsamtale

I det tilstødende lokale sidder Karinas hold. Lokalet er mindre end det andet, men udsigten over havnen og Refshaleøen er den samme, og det er også den samme ejendom, de sidder og sælger. Det diskuteres, om man skal hente klienten, spillet af en partner i firmaet, ved elevatoren.

De seks alvorlige unge begynder herefter at spore sig ind på, hvor meget han vil have for herligheden. Det ligger omkring de 20 millioner kroner, naturligvis med forbehold for ikke så lidt endda.

Selvsamme partner, Anders Friis, er en af initiativtagerne bag sommerskolen. Han mener, det giver de studerende et godt indblik i at arbejde som advokat og giver dem noget, de ikke lærer på universitetet. Såsom forhandlingsteknik, retorik og håndtering af klienter. Men i sidste ende handler det også om at tiltrække de bedste studerende.

»Vi skal prøve at vise, hvordan vi adskiller os fra de andre, øge kendskabet til os og dermed forbedre vores chancer for at ansætte nogen, der passer ind hos os. Håbet er, at det gør det nemmere at rekruttere, men jeg har ikke en målsætning om, at jeg for eksempel skal have fem fra det her hold,« siger han.

Hos Rasmus og Karina ligger det i baghovedet, at man skal gøre et godt indtryk, men det er ikke noget, der skaber et pres.

»Jeg ser ikke det her som en fire dage lang jobsamtale. Det er en mulighed for at gøre opmærksom på sig selv,« siger Rasmus Thingholm.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere