Del : SMS
Berlingske Business

Marketingchefen får en ekstra stjerne på skulderen

cmo 2015
Det blev Anders Rene Jensen fra Rema 1000, der sidste år, mandag den 26. januar 2015, løb med sejren som årets CMO. Foto:

Den digitale verdens buldrende indtog stiller ekstra og større krav til rollen som marketingchef. Den øverste chef for marketing er derfor rykket helt op i toppen af virksomhedernes hierarki.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den øverste marketingboss i de store virksomheder får ekstra stjerner på skuldrene. I takt med at den digitale verden gør sit buldrende indtog, bliver rollen for marketingchefen stadig vigtigere, og han eller hun er på vej til at rykke helt op i toppen af hierarkiet i virksomhederne.

Sådan lyder det fra headhunter Kai Hammerich i forbindelse med, at Berlingske Business i samarbejde med Agillic og SAS Institute om to uger kårer årets Chief Marketing Officer, CMO.

Businessman with paper banner

Kai Hammerich er managing partner i den danske afdeling af den internationale headhuntervirksomhed Korn Ferry og har lavet interview med hver af de fem nominerede til at blive udnævnt til årets CMO.

Han understreger, at den øverste person for marketing altid har haft en central rolle i virksomhederne, men den har forandret sig og er blevet endnu mere afgørende for virksomhedernes konkurrencekraft.

»Rollen som CMO har ændret sig dramatisk, og det er primært på grund af det digitale. Marketing er gået fra at være et område, der hjalp virksomhederne med at drive forretningen til at være en central del af den måde, man leverer sine produkter og serviceres på,« siger Kai Hammerich.

»Det andet er, at marketing skaber en direkte forbindelse mellem kunderne og virksomhederne. Det betyder, at man kan få en bunke informationer via det digitale og bruge dem til at blive mere effektiv. Virksomhederne konkurrerer på, hvem der hurtigst bliver mest effektiv. Det er big data, og det handler om at analysere kundernes behov her og nu,« siger Kai Hammerich.

Kontakt til kunderne

Begge dele har betydet, at CMO er kommet med i det øverste ledelseslag og rapporterer direkte til den administrerende direktør. Herudover smelter marketingafdelingerne og salgsafdelingerne i stigende grad sammen.

»Marketing har fået en meget mere strategisk rolle. Afdelingen sidder med de direkte kontaktpunkter til kunderne og er ofte også blevet ansvarlig for det digitale salg. I rene online-virksomheder er det ofte marketingafdelingen, som direkte har ansvaret for omsætningen. Men det er klart, at det varierer fra virksomhed til virksomhed,« siger Kai Hammerich.

30BUS80895466-182119.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere