Del : SMS
Berlingske Business

»Man bestiller ikke tid til et møde med mig«

Butikken begynder at smuldre, hvis du ikke er synlig, mener ledende overlæge Bent Nyboe Andersen, der af sine egne medarbejdere og ledelsen på Vejle Sygehus får topkarakterer, hvad angår god ledelse.

Artiklen fortsætter under annoncen
I øjeblikket sidder Bent Nyboe Andersen og planlægger efterårets gang på Medicinsk Afdeling på Vejle Sygehus. Den ledende overlæge ved, at han – lige som sine kolleger på andre sygehuse – kæmper om en knap ressource, når der skal skaffes nye medarbejdere til afdelingen. Men i modsætning til mange af sine overlægekolleger har Bent Nyboe Andersen sjældent problemer med at rekruttere.

God ledelse smitter nemlig, og Bent Nyboe Andersen er en af dem, der i sjælden grad bærer rundt på bacillen med gode lederegenskaber.

Faktisk blev den 59-årige ledende overlæge for nylig, af såvel sine medarbejdere som sygehusets ledelse, udpeget til at være blandt de fremmeste inden for disciplinen god ledelse i sygehusvæsnet.

Derfor stillede overlægen, der til daglig er chef for 230 ansatte, herunder ca. 50 læger, op til »røntgenfotografering«, da Væksthus for Ledelse og Sundhedskartellet satte sig for at diagnosticere god ledelse.

God ledelse handler om nærvær, tilstedeværelse og faglig prioritering, mener Bent Nyboe Andersen.

Og – fristes man til at tilføje – om at møde tidligt. Den ledende overlæge møder hver dag kl. 7.45 for sammen med kollegerne på morgenkonferencen kl. 8 at planlægge dagen på afdelingen, der hvert år rundes af 30.000-35.000 patienter i ambulatoriet og 5.000-6.000 indlagte.

»Butikken begynder at smuldre, hvis du ikke er synlig. På morgenkonferencen er der direkte adgang til mig; også til at skælde mig ud, hvis det er det, man har behov for. Man bestiller ikke tid til et møde med mig,« siger Bent Nyboe Andersen, der på 10. år kører parløb med den ledende oversygeplejerske om ledelsen af Medicinsk Afdeling.

Ved hvor det brænder på
Størstedelen af Bent Nyboe Andersens tid bliver brugt ude hos patienterne. Overlægen er ikke typen, som tilbringer hele dagen med at tygge sig gennem de administrative rutiner, der følger med jobbet. Tvært imod, så går han ind for, at gode ledere lærer, at man ind imellem må springe over, hvor gærdet er lavest.

Men er han på kontoret, står døren åben – og i øvrigt kan god ledelse sagtens praktiseres tværs over en sygeseng. Ledere i sygehusvæsnet er og skal være, mener Bent Nyboe Andersen, solidt forankrede i deres faglighed, for »hvis du er en klovn til det faglige, holder du ikke længe i det system.«

»Selvfølgelig føjter jeg ikke rundt på skadestuen i det daglige; men jeg ved, hvor det brænder på, og det skal en leder vide. Det er management by walking around her, og jeg har masser af føling med hverdagen. Også med de IT-systemer, mine medarbejdere ind imellem brokker sig over,« siger Bent Nyboe Andersen og hentyder til, at Vejle Sygehus er Danmarks »hightech« sygehus nr. 1.

Satsningen på moderne teknik har sammen med en helt særlig korpsånd sendt sygehuset op i toppen af sygehusenes superliga, når det handler om både faglighed og økonomi.

Det sidste fik Bent Nyboe Andersens medarbejderne en prøve på, da afdelingens ledelse for seks år siden valgte at satse næsten hele butikken på at få flere patienter igennem systemet.

Dengang satte den daværende sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) 1,5 mia. kr. af til at øge produktiviteten på sygehusene og dermed reducere ventetiden. Medicinsk afdeling valgte at tage offensivt imod »løkkeposen« og sætte turbo på afdelingen, der kort sagt får flere penge, jo mere effektiv den er.

Som en forretning
»Det var dødssygt at være leder under det gamle rammestyringssystem. Men med incitamentstyringen fik vi mulighed for at køre afdelingen som en forretning, og vi sagde fra dag 1: »Yes, vi ansætter ti nye læger!« Vi var dristige, men når jeg i dag ser en god speciallæge, så ser jeg også en, der kan tjene sine penge hjem. Vi fik friheden til at køre løs, og den har vi brugt,« siger Bent Nyboe Andersen, der understreger, at det naturligvis er alfa og omega for en leder, også i det offentlige, at have styr på økonomien.

»Det giver frygteligt meget bøvl, hvis du ikke har det,« mener Bent Nyboe Andersen, der selv engang har prøvet at kæmpe med budgetoverskridelser og ansættelsesstop.

Han betegner den offen­sive økonomiske og personalepolitiske strategi som meget bevidste valg, han som leder i det offentlige har truffet i et system, der netop er karakteriseret ved, at øverste ledelse altid består af politikere. Med mange forskellige holdninger.

»Du er nødt til at have din egen strategi, ellers bliver du blæst omkuld af skiftende politiske vinde og udmeldinger om »kræftgaranti inden for 48 timer«. Når du træder i karakter, skaber det dynamik og lyst til udvikling. For mig har kunsten i høj grad været at lære at prioritere og bruge sin tid på det væsentlige,« siger Bent Nyboe Andersen, der smukt lever op til røntgenbilledet af den gode leder som en indlevende, dygtig kommunikator og problemknuser, som sætter kursen for både medarbejderne og den faglige standard.

»Som leder modnes man med alderen og erfaringen. Man lærer, at kritik ikke altid skal tages personligt, men er rettet mod embedet. Det er jobbet, ikke dig, det handler om,« siger Bent Nyboe Andersen, der godt tror, at man kan lære noget på et af de lederkurser, han ikke selv har deltaget i.

Bare ikke det, som lægegerningen måske mest af alt handler om: Oprigtig interesse for andre mennesker.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere