Del : SMS
Berlingske Business

Mænd foretrækker kvindelige chefer

pix-kvinde
Foto:

En ud af tre mænd foretrækker, at chefen er en kvinde, viser ny undersøgelse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Chefen må meget gerne være en kvinde. Det mener i hvert fald 1 ud af 3 af de mænd, som rekrutteringsbureauet Randstad har spurgt i 25 forskellige lande.

Undersøgelsen viser også, at der er langt flere norske mænd end danske, der er glade for kvindelige chefer.

"Det er tydeligt, at norske mænd er klar til kvindelige ledere. Norske mænd ligger på samme niveau som svenske mænd, mens danskerne ligger et stykke bagved. Bare 23 procent af danske mænd vil helst have en kvindelig leder," siger Camilla Grana, der er daglig leder i Randstad Norge.

Maria Rørbye Rønn og Merete Eldrup


Et andet overraskende resultat ved undersøgelsen var, at især de spanske mænd var glade for kvinder i chefstolene. Hele 53 procent af de mænd, der deltog i undersøgelsen foretrak kvindelige chefer.

"Det ser ud som om norske kvinder trives vældig godt sammen med mandlige ledere og kollegaer, og mindre godt med medarbejdere og ledere af samme køn," fortæller Camilla Grana fra Randstad.

Noget kunne tyde på, at kvinder foretrækker at arbejde sammen med mænd, og mænd fortrækker kvinder. Og hele 49 procent af de adspurgte har da også svaret, at arbejdspladsen præsterer bedst, når der både er mænd og kvinder i projektgrupper og teams.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere