Del : SMS

Målret din ansøgning

Målret din ansøgning - 1
Foto:

Mange undrer sig over, hvorfor de ikke når til jobsamtale. Det er vigtigt at gennemtænke jobsøgningen nøje.

Artiklen fortsætter under annoncen
Jeg læste forleden, at internet jobannoncemarkedet er faldet over 50 procent i første halvår af 2009 i forhold til første halvår af 2008. Arbejdsløsheden er i samme periode steget. Der er altså et mindre udbud af job og en større efterspørgsel; næppe en overraskelse for læserne.

Det kan vi også mærke hos os, hvor vi i disse dage modtager nævneværdigt flere henvendelser på de stillinger, vi vælger at annoncere på nettet og i printede medier, end vi gjorde for halvandet år siden.

Vi modtager derfor også en del spørgsmål fra kandidater, der undrer sig over, hvorfor de ikke er kommet i betragtning til de job, de søger, eller hvorfor de ikke gik videre efter at være blevet interviewet af virksomheden eller konsulentfirmaet.

Det kan der være rigtig mange forklaringer på, men jeg vil prøve at belyse de evt. faldgruber, der kan være i de to led i en ansættelsesprocedure, og hvad ansøgere kan gøre for måske at klare sig bedre.

Typisk vil en ansættelsesprocedure, hvor virksomheden har annonceret et job eller identificeret et antal potentielle medarbejdere i forskellige databaser bl.a. indeholde:

Kandidaten sender uopfordret eller opfordret en ansøgning bestående af en begrundelse og et cv. Modtager læser og udvælger dem, de mener passer bedst. Et antal kandidater interviewes enten telefonisk eller fysisk. De, der går videre derfra, kommer til en 2. samtale, hvori ofte indgår en test eller lignende. Herefter vælger virksomheden, hvem de vil tilbyde ansættelse og håber, at også kandidaten vil have dem.

Til samtale eller ej
Det kan være svært for jobsøger at forstå, hvorfor man ikke er kommet til samtale. Det kan der være mange årsager til. En af dem kan være, at jobudbyder i en annonce typisk efterspørger minimumskrav til den kommende medarbejder; men modtager man måske 100 ansøgninger, ja, så kan det være, at man vælger at løfte kravene lidt. Ofte arbejdes der med en »need to have« og »nice to have« fra jobudbyders side. Man kan jo ikke tage alle til samtale. Det kan også være, at jobsøger ikke præsenterer sig hensigtsmæssigt og ikke tager udgangspunkt i modtageren af ens kommunikation. Al kommunikation foregår på modtagernes præmisser, husk det !

Jeg undrer mig stadig over den svingende kvalitet af både ansøgning og cv. Rigtig mange bruger ansøgningen til standardklicheer og til at fortælle det, der står i cv’et. Det er ikke godt nok. Det skal fremgå tydeligt, hvorfor man søger. Det gælder om at sætte sig i modtagerens sted og svare på, hvorfor modtageren skal invitere lige netop denne person til samtale.

Et cv er ikke nødvendigvis ens i alle situationer. Det kan og skal naturligvis tilpasses det job eller den organisation, der skal modtage det. Jeg ser også stadig mange cv’er, hvor kandidater antager, at modtager har en viden, som modtager ikke nødvendigvis har. Eksempelvis beskrives den virksomhed, som man er ansat i udelukkende med virksomhedens navn, og så tilknytter man sin titel og forventer, at modtager kan sætte sig ind i ens jobsituation. Derfor er mit råd at bruge et par linjer på at beskrive virksomhedens størrelse, branche og forretningside samt – om nødvendigt – hvad man egentligt laver og bliver målt på.

Interviewet
Interviewet skal i første omgang bruges til at afklare, hvorvidt kandidaten har de ønskede faglige og formelle kvalifikationer; men interviewet bliver naturligvis også brugt til at foretage en subjektiv bedømmelse og til at vurdere, om kemien er rigtig. Det betyder, at næsten alt, man siger, og måden, man siger det på, bliver brugt af modtageren i den endelige vurdering.

Mit råd er: Optag dig selv på video/dvd. Få en ven til at stille de spørgsmål, som du ved vil blive stillet, eller svar på dem selv, mens du optager dig selv. Se din præsentation/dine svar igennem bagefter og vurder så, hvorvidt du synes, at alt står lysende klart og konkret, og om du er tilfreds med det indtryk, du giver. Hvis ikke så lav om det.

Som jobsøger ved du, at mange ting spiller ind i beslutningen, men du har en interesse i, at du bliver bedømt så rigtigt som muligt og ikke bliver vurderet på eventuelle fodfejl, der ikke giver et nuanceret billede af dig.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere