Del : SMS
Berlingske Business

Lyt også til den hårde kritik

pix-kritik-biz
colourbox

Uanset om en medarbejder giver dig konstruktiv feedback eller vredt udtrykker sin kritik af dig som leder, bør du finde ind til kritikkens kerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skræl det yderste lag af og find ud af, hvad der reelt gemmer sig bag, hvis en ansat rejser kritik af din måde at håndtere din lederrolle på. For selv om kritik måske ikke altid kommer til udtryk på den mest hensigtsmæssige eller konstruktive måde, kan der være vigtige pointer i den negative feedback.

Sådan lyder pointen fra ledelsesrådgiver Rikke Andreasen, Lederne, i Ugens Dilemma på Business.dk, hvor en teamleder bliver anklaget af medarbejderen Jonas for aldrig at ville lytte til de ansatte, men kun at ville trumfe sine egne ideer igennem.

Frustrationer afføder kritik

»Ikke sjældent bliver negativ feedback afleveret i et ophedet øjeblik eller efter længere tids frustrationer. Det kan forståeligt nok være svært for den leder, der modtager kritikken at forholde sig åbent over for eksempelvis en vred medarbejder. Men gør det alligevel! Lyt efter den gode intention bag den måske harske kritik. Det er yderst sjældent, at andre har en ond hensigt med deres feedback uanset hvor negativ, den lyder,« siger Rikke Andreasen.

Selv om omtrent hver 12. læser på Business.dk ville reagere i den konkrete sag ved at kalde Jonas ind på kontoret og kort og godt irettesætte ham for at sætte spørgsmålstegn ved din ledelsesret, er det slet ikke den rette løsning, mener ledelsesrådgiveren.

»I det konkrete tilfælde er Jonas tydeligvis frustreret og bryder flere regler for god feedback. Måske er han urimelig – men måske har han en pointe?« siger Rikke Andreasen, der i stedet anbefaler ledere at følge løsningsforslag nr. 5, hvor lederen kvitterer for kritikken og tager den til efterretning.

Forstå kritikken

»Samtidig bør teamlederen spørge nysgerrigt ind til kritikken for at forstå præcist, hvad den handler om. På den måde viser lederen, at han rent faktisk er interesseret i, hvad Jonas siger, og lederen undgår at misfortolke kritikken. Jo mere konkret kritikken bliver, jo bedre kan lederen bruge den fremadrettet til at blive en dygtigere leder for sine medarbejdere,« siger Rikke Andreasen.

Evner lederen selv at rumme også negativ feedback, følger der også en sidegevinst med:

»Det er en kunst at modtage negativ feedback. Men det er vigtigt for en leder at øve sig. Dels af hensyn til sin egen udvikling, dels fordi lederens evne til at modtage og omsætte feedback vil inspirere medarbejderne og kan være med til at skabe en feedbackkultur på arbejdspladsen,« forklarer ledelsesrådgiveren.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere