Del : SMS
Berlingske Business

Luk døren til kulkælderen

pix-kulkaelder

Trods krisetider er det en vigtig ledelsesopgave at sikre, at arbejdsglæden ikke bliver overhalet af sortsyn og handlingslammelse. Men medarbejderne har også selv et stort ansvar for at sikre trivsel og arbejdsglæde på de danske virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der går næsten ikke en dag, uden at vi læser eller hører, at der skal sættes fokus på at genskabe arbejdsglæden i virksomhederne. Og jeg må da også indrømme, at det er et emne, som har fyldt noget, når jeg på det seneste har talt med flere i min bekendtskabskreds. Det har ikke været opstemte snakke om gejst og gå-på-mod, men mere om negative tendenser ud fra devisen, at det er jo krisetider, og det hele er dystert og trist.

Krisen og dens indflydelse på engagement og arbejdsglæde skal tages alvorligt – ingen tvivl om det. Men man skal samtidig passe på med ligefrem at dyrke en dårlig stemning, som måske med enkle midler kan rettes op. Derfor blev jeg også positivt stemt, da jeg for kort tid siden så et indslag i TV, hvor en meget entusiastisk virksomhedsejer i en større sønderjysk produktionsvirksomhed fortalte, hvordan han var med til at sikre en daglig arbejdsglæde for sine medarbejdere. Hans enkle budskab var, at arbejdsglæden og motivation starter ved ham, og hvis han udstråler og viser arbejdsglæde, gør medarbejderne det for det meste også, hvormed produktionen øges. Og det var han overordentligt tilfreds med. Ikke blot fordi det holdt virksomheden i gang, men fordi det faktisk var med til at fastholde en del ufaglærte medarbejdere, som ville have svært ved at finde nyt arbejde, hvis virksomheden lukkede. Så arbejdsglæde var et must i virksomheden, og ejeren var meget bevidst om, at han var rollemodellen, alles øjne var rettet mod.

Der er ingen tvivl om, at i krise- og modgangstider bliver vi alle lidt sortseere – nogen mere end andre – hvilket en ny trivselsundersøgelse fra Lederne også viser en tendens til. På et spørgsmål om ”afdelingens psykiske/sociale miljø” svarer halvdelen af lederne, 51 procent, at der udvises tydeligt stor arbejdsglæde, 31 procent svarer ”hverken/eller”, mens 18 procent ikke mener, at arbejdsglæden er stor.

18 procent er så betragtelig en andel, at øget fokus på arbejdsglæde er helt berettiget. Der ér noget at tage fat på for ledelsen og for medarbejderne. Men det er også vigtigt, at vi i denne tid, hvor problemer ofte også hænger sammen med ydre forhold, som virksomheden reelt ikke har nogen indflydelse på, passer på, at sortsyn og handlingslammelse ikke slår rod. Manglende motivation, arbejdsglæde, mistro, usikkerhed og måske stress er ikke kun skidt for arbejdsmiljøet, men i høj grad også for innovation og nytænkning – og dermed for virksomhedernes muligheder for at komme fornuftigt ud af de svære år. Jeg kan kun give den førnævnte sønderjyske virksomhedsejer ret. Hvis vi skal sætte fokus på arbejdsglæden, er det en opgave for lederen at trække i arbejdstøjet og få medarbejderne op af kulkælderen. Men det er vigtigt at understrege, at ingen kan bære opgaven alene, heller ikke lederen. Som medarbejder har man også et stort ansvar for at sikre arbejdsglæde og trivsel. Man kan ikke blot læne sig tilbage og afvente, at alt sker på lederens initiativ.

Det hjælper ikke noget at ende med at blive en ”brokker” og dræne både sig selv, sine kolleger og sine omgivelser for energi, hvis man er utilfreds og har mistet arbejdsglæden. Alle har pligt til at gøre et forsøg på at få hverdagen, samarbejde og eget arbejdsliv til at fungere bedst muligt – også, og måske især, i krisetider.

Jeg har altid selv haft den tommelfingerregel, at jeg skal være glad, når jeg går ind ad døren til min arbejdsplads, og det samme skal være tilfældet, når jeg går hjem. Hvis ikke, så må jeg ikke lade stå til, men derimod gøre noget ved det. Det er det bedste råd, jeg kan give videre til andre. Det kan måske lyde en anelse banalt, men ofte kan det være en god idé at stoppe op og give hverdagen en tanke – og måske sadle om. Det kan være med til at gøre en forskel for både egen og kollegers arbejdsglæde.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere