Del : SMS
Berlingske Business

Ledere kan ikke blæse og have mel i munden

Vibeke Skytte, Lederne
Vibeke Skytte. Foto:

Det kan blive vanskeligt at agere professionelt som leder, hvis man ser sine medarbejdere privat. Derfor er det bedst at holde det professionelle og private helt adskilt.

Artiklen fortsætter under annoncen

For et par uger siden mødte jeg en af mine bekendte, som ejer et mindre firma med et par ansatte. Snakken faldt på, hvordan det gik i firmaet, og naturligt også hvilke ledelsesmæssige udfordringer, han havde for tiden. Og der var udfordringer.

Jeg skal lige indledningsvis fortælle, at min bekendte er, hvad jeg vil betegne som en rigtig god, ærlig og autentisk leder. Et meget rummeligt menneske, der leder med hjertet og vil alle det bedste, men ind imellem giver det udfordringer i forhold til den daglige ledelse, og det var det, der nu var sket for ham.

Vibeke Skytte

I forbindelse med, at hans firma skulle til at samarbejde med et andet mindre firma, var han blevet klar over, at hans medarbejdere ikke leverede den arbejdstid, som var aftalt i deres kontrakter. Han havde det på fornemmelsen, men havde ikke fået gjort noget ved det. Fakta var, at de to medarbejdere i det seneste år indbyrdes havde aftalt fritimer og fridage ad hoc. Den manglende tilstedeværelse var ikke gået ud over kunderne, for det forholdt sig sådan, at der slet ikke var arbejdsopgaver til den timenorm, de to medarbejdere oprindeligt var ansat til, men det var bare ikke blevet justeret eller drøftet på noget tidspunkt.

Det var nu gået op for min bekendte, at det faktisk var ret mange timer, det drejede sig om, og det var noget, han naturligvis var nødt til snarest muligt at tage en snak med medarbejderne om. En nødvendig samtale, så der kunne komme en fornuftig løsning på situationen.

»Det kan vel ikke være så svært?« var min umiddelbare kommentar. »Sværere end du aner,« lød hans svar.

Vibeke Skytte

Det var ikke, fordi han var uklar omkring den forestående samtale, men der var lige den omstændighed, at han havde bragt sig i det dilemma, at han var blevet alt for privat med sine medarbejdere. Det var f.eks. blevet kutyme at deltage i hinandens og ægtefællers fødselsdage, tage på weekendture sammen og besøge hinanden privat. De var gennem årene blevet mere venner end ansatte og medarbejdere. Og når han nu skulle gennemføre samtalen, som kunne ende i flere retninger, så vidste han også, hvad det kunne betyde for det fremtidige samarbejde og for familierne. Og spørgsmålet var, om samarbejdet efterfølgende kunne komme til at fungere tilfredsstillende for alle parter.

Jeg må erkende, at det er en meget vanskelig situation at bringe sig selv i som leder. En leder må i min optik aldrig blive så privat med sine medarbejdere, at det hindrer ham i at udøve en god ledelsespraksis. Årsagen er, at det gør det mange gange sværere at agere som leder, når man kommer for tæt på.

Man vil aldrig kunne håndtere sin lederrolle professionelt, hvis man den ene dag er sammen med medarbejderen privat og næste dag skal træde i karakter og bede en medarbejder om f.eks. at ændre adfærd. Godt samarbejde mellem leder og medarbejder skabes ikke gennem private relationer, det skabes via et godt professionelt samarbejde, hvor der er en vis distance. Det betyder ikke, at man ikke kan være personlig og ikke kan fortælle om sig selv og sin familie – det er også en vigtig del i forhold til livsbalancen for den enkelte og for arbejdspladsen. Men det må aldrig blive privat.

karrierestigen

Jeg har ikke hørt fra min bekendte, hvordan samtalen forløb. Men hans bange anelser gik selvfølgelig på, at samarbejdet nok ikke kunne fortsætte, hvilket han ville være ked af, netop fordi han jo kendte medarbejderne så godt og ville dem det bedste. Og jeg tror faktisk ikke, at denne vurdering er helt forkert.

Læringen må da også være, at man ikke både kan blæse og have mel i munden. Hvis man vil være leder, må man begå sig som en leder. Det betyder også, at man lige skal give det en tanke, inden man svarer ja til den private invitation fra sine medarbejdere.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere