Del : SMS
Berlingske Business

Lean giver størst vækst i produktivitet

lean
Heidrun Marstein, corporate HR director, og Claus Jakobsen, afdelingsleder i Solar, foran en af virksomhedens mange kaizen-tavler, hvor ansatte ved stående møder diskuterer, hvordan arbejdsprocesserne kan forbedres.

Lean-virksomheder har dobbelt så stor succes med at øge produktiviteten som andre, viser analyse fra DI, som opfordrer danske virksomheder til at kigge indad for selv at sparke deres produktivitet i vejret.

Artiklen fortsætter under annoncen
Vil danske virksomheder trække sig fri af det dynd, der trækker landets produktivitet helt til bunds, skal de rette blikket indad i organisationen. For selv om der er masser af rammevilkår, virksomhederne ikke har indflydelse på, kan de selv gøre langt mere for på egen hånd at vende udviklingen og blive mere effektive.

Sådan lyder opfordringen fra virksomhedernes egen organisation, Dansk Industri (DI).

»Vi har fra politisk side behov for at ændre en række rammevilkår - som skatte- og uddannelsesniveauet - for at gøre det mere attraktivt at drive virksomhed i Danmark. Vi har et for højt lønniveau, også i forhold til de nære markeder, og valutakurserne har gjort det dyrere at eksportere varer. Der, hvor virksomhederne i høj grad selv har indflydelse på deres konkurrencekraft, er, hvordan de indretter produktionen mest effektivt,« siger produktivitetschef Jens Jørgensen, DI.

I pose og sæk



Større effektivitet kan opnås ad flere veje - ny teknologi, udvikling af nye produkter og outsourcing af produktion. Men en tilgang, som hurtigt kaster resultater af sig, er leanfilosofien, viser en medlemsundersøgelse fra DI med al tydelighed. Ifølge den er op mod 45 procent af virksomhederne overgået til lean, eller arbejder med filosofien. Af dem oplever fire ud af ti en produktivitetsstigning på mere end ti procent, mens det for andre virksomheder kun gælder to ud af ti.

»Undersøgelsen dokumenterer, at lean er den metode, der skaber de største produktivitetsforbedringer. Lean er virkelig et spor, man skal tænke i, hvis man vil opnå store gevinster. Den utrolige styrke ved lean er, at det virker meget bredspektret. Man skaber ofte en væsentlig forøgelse af ens produktivitet. Samtidig får man øget sin fleksibilitet, kvalitet og leveringsevne, så man får faktisk i både pose og sæk,« siger Jens Jørgensen.

Tænk ikke penge først



Alt for mange virksomheder er snævert optagede af at reducere omkostningerne og skære ned på ressourceforbruget, fortæller professor Christer Karlsson, CBS, der har beskæftiget sig med lean i 30 år.

»Lean er, at man ikke har overflødige ressourcer. Man skærer det overskydende fedt fra og tilfører nye muskler dér, hvor det er nødvendigt. Man begynder fra bunden, først med kvaliteten, dernæst en pålidelig produktion, og når du har det, kan du arbejde på at øge hastigheden og fleksibiliteten, så du kan mindske lagrene. Og så får du en omkostningsfordel. Det er processen. Alle virksomheder skal ikke konkurrere på alle punkterne. Så du skal først finde ud af, hvad virksomhedens konkurrencefordel skal være,« siger Christer Karlsson.

Topledere skal støtte



I lean inddrages medarbejderne i hele tiden at forbedre og effektivisere processerne. Derfor er filosofien også positiv for medarbejderne, fortæller professoren.

»Der bliver mere uddannelse for de ansatte, for de skal lære mange nye ting, de får mere ansvar og mere interessante opgaver. Det gør dem mere engagerede i udviklingsarbejdet,« siger han.

DIs undersøgelse viser, at jo længere tid, en virksomhed har arbejdet med lean, desto større er vindingen. Men skal det virke, kræver det et dybt engagement i leanprocessen fra topledelsen, viser undersøgelsen også. Dobbelt så mange af de virksomheder, der har en engageret ledelse, oplever en produktivitetsstigning på over ti procent, sammenlignet med en mindre engageret ledelse.

»Der, hvor topledelsen sætter sig i førersædet, der oplever virksomhederne markant større succes med at forbedre produktivitet,« siger Jens Jørgensen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere