Del : SMS
Berlingske Business

Lav profit kan være godt for forretningen

tvglad_business
TV-Glad, der er verdens første tv-station for udviklingshæmmede, er en af de mere kendte socioøkonomiske virksomheder. Foto:

Dansk boom i antallet af innovative iværksættere, som sætter profitmotivet på standby

Artiklen fortsætter under annoncen

En fugl i europæisk erhvervsliv er ved at få stærkere vinger. Ifølge en opgørelse fra Europa-Kommissionen beskæftiger socialøkonomiske virksomheder i dag 11 millioner mennesker eller tæt på seks procent af den samlede arbejdsstyrke.

Også herhjemme oplever vi et boom i antallet af innovative iværksættere, som sætter profitmotivet på standby og i stedet satser deres ideer og forretningsforståelse på at nå mål, som rækker videre end til dem selv og deres virksomhed. Hvert år kommer der 500-600 nye socialøkonomiske virksomheder til, og tallet er stigende.

Penge, ideer og vækst at hente

Ugebrevet Mandag Morgen har opgjort, at der er cirka 45.000 professionelt organiserede socialøkonomiske virksomheder i Danmark – svarende til 16 procent af alle virksomheder – og med 140.000 fuldtidsbeskæftigede plus frivilligt arbejde i en størrelsesorden af 120.000 årsværk beskæftiger de syv procent af arbejdsstyrken. Samlet set omsætter dette hjørne af det danske samfund for 134 mia. kroner (2004-tal).

Det er altså et betydende område af dansk erhvervsliv, som vokser sig større i disse år – i al ubemærkethed. Og der er mange gode grunde til, at både offentlige chefer og private virksomhedsledere skal åbne øjnene og begynde at kigge i den retning, for der er både penge, ideer og vækst at hente i det mangfoldige univers, som de socialøkonomiske virksomheder og deres sociale iværksættere udgør.

Socialøkonomiske virksomheder er karakteriseret ved fem ting:

  • De har et socialt, sundheds- og eller miljømæssigt formål.
  • De sælger ydelser og/eller produkter.
  • De geninvesterer overskuddet i virksomheden.
  • De er organisatorisk uafhængige af den offentlige sektor.
  • De har et CVR-nr.

Sådan nogle har der altid været. Det er der da ikke noget nyt i, vil mange sikkert tænke. Og det er rigtigt. Ideen er ikke ny. Brugsbevægelsen er også fra forrige århundrede, og hele andelstanken har gennem et århundrede været et væksthus for social økonomi og hjemsted for sociale iværksættere.

Sociale iværksættere bryder siloer ned

Sociale iværksættere opererer i spændingsfeltet mellem den offentlige sektor, den private sektor og civilsamfundet. De bygger deres virksomheder op med tankesæt fra alle tre sektorer og evner at bryde gennem de siloer, som fastholder løsningsmodellerne for sociale udfordringer i et stivnet system.

Sociale iværksættere skaber social værdi gennem social innovation. De er forretningsorienterede og sælger produkter og services på markedsvilkår, men not-for-profit-tilgangen giver store pluspoint på brandværdien og evner at tiltrække engagerede medarbejdere. Det er en virksomhedsform, som evner at skabe nyt, skabe værdi og identitet hos kunder og medarbejdere. Mange erhvervsledere ville give meget for at komme med i den vogn.

I en tid, hvor kravet til den offentlige sektor er, at mere skal udrettes for færre penge, er de socialøkonomiske virksomheder desuden gaven til samfundet.På samfundsplan er der mange 100 millioner kroner at hente hvert år, hvis en større andel af de 4.000 mennesker med psykiske lidelser, som hvert år tildeles førtidspension, i stedet kom i arbejde. Den opgave har samfundet ikke løst tilfredsstillende.

Det har de sociale iværksættere vist sig at være rigtig gode til. I en socialøkonomisk virksomhed er der store muligheder for at arbejde med bl.a. innovativ strategi, og sidst men ikke mindst være med til at gøre en forskel, som mange ønsker er gøre i deres arbejde. Her er muligheden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere