Del : SMS

Langtidsledige er ikke dårlige uddannet end andre

pix-jobcenter
Foto:

Langtidsledige er uddannet ligesom resten af befolkningen. Hverken bedre eller dårligere. Det viser nye tal, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har hentet i Beskæftigelsesministeriets Dream-register samt i Danmarks Statistik, skriver Politiken torsdag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Godt syv procent af de langtidsledige, der risikerer at miste deres dagpenge i løbet af det næste halve år, har en lang videregående uddannelse. Det gælder for omkring ni procent blandt resten af befolkningen i arbejdsstyrken. Mens 35 procent af de langtidsledige kun har en folkeskole- eller gymnasieuddannelse bag sig, gælder det for knap 32 procent af resten af arbejdsstyrken, skriver avisen.

Administrerende direktør i DA Jørn Neergaard Larsen finder tallene overraskende, da der ellers er tegnet et billede af, at de akutledige er en særlig svag gruppe.

- Det er altså ikke en speciel gruppe, der er i fare for at miste dagpengene. Det er helt afgørende at finde ud af, hvorfor nogle har så svært ved at finde job. Det er et svigt i systemet, at de ikke er blevet samlet op. Hvis det var en speciel gruppe, der var på vej til at falde ud, så ville vi kunne forklare det med ændringer i arbejdsmarkedet, siger Jørn Neergaard Larsen til Politiken.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere