Del : SMS
Berlingske Business

Læg ikke ører til lederkollegaens brok

pix-bagtal-biz

Selv om det sker i privat regi, er det ikke en leder forundt at brokke sig til over den fælles direktør til en lederkollega.

Artiklen fortsætter under annoncen


Uanset om du selv som leder mener, at firmaets direktør klarer sit job til UG med kryds og slange, halter lidt bagefter eller falder igennem, bør du selv holde dig for god til at lytte til klager fra dine lederkolleger over direktørens manglende formåen. Når du derfor alligevel havner i en sådan situation, gælder det om at holde tungen lige i munden, så du ikke selv bliver viklet ind i sagen.

Sådan lyder rådet fra ledelsesrådgiver Trine Dilèng, Lederne, i Ugens Dilemma på Business.dk, hvor en gruppeleder i et transportfirma ved en privat fest ufrivilligt bliver offer for lederkollegaen Tanjas brok over firmaets direktør.


pix-dilemma-bagtale



»Som leder eller kollega får man nogle gange nogle informationer, man egentlig ikke ønsker at få. Man bliver rodet ind i noget, man helst vil være foruden. Her er det vigtigt, at lederen stopper op, tager sig en tænkepause og beslutter sig for sin egen videre rolle i forløbet, både i forhold til relationen til personen og i forhold til den nye viden,« siger ledelsesrådgiveren.

At Tanja er utilfreds med direktøren, er man som lederkollega nødt til at forholde sig til, når nu man er blevet bekendt med det, fortæller Trine Dilèng, der derfor anbefaler lederen at følge løsning 3, hvor han tager en opfølgende samtale med Tanja.

»Her kan han sige fra over for hendes opførsel og gøre Tanja opmærksom på, at hun som leder ikke bør lade den form for kritik komme ud mellem sidebenene til en fest, men bør adressere den til dem eller den, der kan gøre noget ved hendes frustration,« siger hun om løsningen, som to ud af tre læsere på Business.dk da også har foretrukket.


Kritik til rette leder

Fordelen ved den løsning er ikke kun, at Tanja bliver opfordret til at rette sin kritik til rette vedkommende, men også at man selv som lederkollega får mulighed for at sige fra over for hendes involveren af en selv.

»I samtalen kan gruppelederen tydeliggøre over for Tanja, at han fandt det ubehageligt at være vidne til hendes bagtalelse, og forklare, at hun overskred hans grænse. Den ærlige dialog vil være til gavn for deres fremtidige relation og samarbejde,« fortæller ledelsesrådgiveren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere