Del : SMS
Berlingske Business

Kvinderne stormer frem - uden kvoter

Ole Sohn_business
Foto:

Kvindelige ledere ønsker at blive rekrutteret på baggrund af deres kvalifikationer og erfaringer – ikke på baggrund af køn. Derfor er det sund fornuft, når regeringen nu dropper kvoterne og i stedet pålægger virksomhederne selv at opstille forpligtende måltal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Erhvervslivet slipper med kvoteskrækken, lød overskriften på en artikel i Berlingske for et par uger siden. Anledningen var, at regeringen i begyndelsen af maj definitivt begravede kvoter som et instrument til at skaffe flere kvinder til tops i dansk erhvervsliv. I stedet pålægges de cirka 1.100 største virksomheder i Danmark at opstille konkrete mål for andelen af kvinder på topposter. Og der tales ikke kun om mål for antal af kvinder i bestyrelser, men også om at øge antallet af kvinder i virksomhedernes ledelsesniveauer generelt.

”Kvoteskræk” er måske så stærkt sagt – men det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg aldrig har betragtet kvoter som en gangbar løsning til at få flere kvinder i ledelse. Derfor var det stærkt fornøjeligt at høre om tankerne bag det nye lovforslag fra kirke- og ligestillingsminister Manu Sareen (R) samt erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF).

Ikke kun Lederne, men også blandt andre DI og Dansk Erhverv har flere gange luftet en klar modstand mod kvoter. Og da Lederne for et års tid siden lavede en undersøgelse blandt vores medlemmer var svaret fra lederne i dansk erhvervsliv meget klart: 77 procent af de mandlige ledere og 65 procent af de kvindelige ledere mener ikke, at kvoteordninger er en god løsning til at rette op på kvindernes relative lave repræsentation på direktionsgangene. Kun fem procent af mændene og kun 13 procent af kvinderne går ind for kvoter.

Nu, hvor kvoterne er begravet, er tiden så kommet, hvor vi kvinder skal vise, at det er en rigtig beslutning, at vi har viljen og lysten til ledelse, og at vi vil helt til tops.Heldigvis er der masser af talentfulde kvinder på vej. I Lederne har vi haft en fremgang af kvindelige medlemmer de seneste mange år. På 20 år er der sket mere end en fordobling, således at vi nu er oppe på, at over 26 procent af vores medlemmer er kvinder. Og tendensen fortsætter med tiltagende styrke. Blandt de nye ledere, der blev budt velkommen i 2011 var 38 procent kvinder. Det er bare helt fantastisk at kunne konstatere, at der er mange kvinder på mellemlederniveau. For det er altafgørende for, at vi har en talentmasse, der er på vej til direktions- og bestyrelseslokalerne.

Kvinder er gode ledere

Når jeg taler med den yngre generation af kvindelige ledere, er det samtidig særdeles positivt at opleve, at de rigtig meget vil ledelse, og at de tør stå fast. Kvinder er gode som ledere, de er endda rigtig gode, men de er bare ikke altid så gode til at prale, sætte sig selv i centrum og stille sig i en position til at komme højere op i hierarkiet. Vil man op ad stigen, er det nødvendigt at gøre opmærksom på sig selv, og det kendetegner heldigvis den nye generation af kvindelige ledere. De lader sig ikke stoppe af, at konkurrenten er en mand eller for den sags skyld en anden kvinde. De har et markant ønske om at ville ledelse, og mange har haft ønsket lige siden deres valg af studie.

De ved godt, at det kræver meget af dem, når de vælger ledelse som fag. De ved også, at det ikke bliver mindre udfordrende med årene, men det holder dem ikke tilbage. Udfordringer kræver kompetencer og handlekraft, og det har kvinderne.

Der er også en anden personlig kompetence, som rigtig mange kvinder besidder, og det er stædighed og viljen til at gøre en forskel. De kompetencer skal også i spil nu.Men kvindernes kompetencer, lyst og vilje til ledelse gør det ikke alene. Det er vigtigt, at også virksomhederne ser muligheder frem for barrierer, når der skal rekrutteres kvinder til ledelsesposterne, og at man aktivt synliggør, at man vil kvinder i ledelse. Det kan blandt andet ske ved at tilslutte sig Charter for flere kvinder i Ledelse, som blev etableret af Beskæftigelsesministeriet tilbage i 2008.

I Lederne tilsluttede vi os chartret i 2008. Hovedformålet var at sætte fokus på at få flere kvindelige ledere i Danmark, men vi valgte også at kigge indad på vores egen arbejdsplads og sætte fokus på at fremme andelen af kvindelige ledere, både blandt ansatte og i lokale bestyrelser.

Vi valgte at sætte mål og nedskrive særlige indsatsområder, som skulle være med til at styrke indsatsen. Personalepolitikker blev gennemgået, der kom skærpet fokus på rekrutteringsprocessen, employer branding strategi og lønudviklingen mellem kvinder og mænd samt udarbejdet et særligt før-lederprogram.

Regeringen ønsker, at virksomhederne skal opstille ambitiøse, realistiske mål – og nå dem. I Lederne lavede vi i 2010 en målsætning om, at 40 procent af ledelsen på næsthøjeste ledelsesniveau og 25 procent på øverste niveau inden 2012 skulle være kvinder. Begge mål er blevet nået. På øverste ledelsesniveau udgør kvinderne i dag 40 procent.

Resultatet ville aldrig være opnået med kvoter, for hvem vil rekrutteres til en stilling, fordi man skal passe ind i et kvoteskema? Jeg vil ikke! Alle, både mænd og kvinder, vil med glæde sige ja tak, når udvælgelsen er sket ud fra ens kompetencer, evner og erfaringer, men ikke på baggrund af køn.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere