Del : SMS
Berlingske Business

Kvinder skal have vilje til magten

Jeanette Aaen_business
Jeanette Aaen er adm. direktør for BabySam A/S. Foto:

Ved store forandringer tror Babysams topchef Jeanette Aaen på, at kvindelige ledere har noget særligt at byde på.

Artiklen fortsætter under annoncen
“Kvinderne kan og har alt, hvad der skal til for at blive topchefer, men det er den indre drivkraft, der tæller. Vil man, eller vil man ikke. Der er mange kvinder, der kan, men ikke griber muligheden og gemmer sig bag en lang række forklaringer, som egentlig ikke kan bruges. Det handler om, at de beslutter sig for, om de vil. Det handler ikke om, at man har en aupair eller den rigtige mand, eller hvad ved jeg. Allerhøjst, om man har den rigtige chef, der forstår, at der er et liv ved siden af arbejdslivet.”

Ordene kommer fra Jeanette Aaen, 45 år og CEO i forretningskæden Babysam. Hun har noget at have dem i; hun har flere topstillinger bag sig herhjemme og i udlandet, bl.a. i IC Companys og Magasin du Nord, og hun har været kvinden bag flere turnarounds i de virksomheder, hun var været ansat i. Det, der fænger hende, er netop udfordringerne og beværet.

“Jeg er på, når andre har dømt det op ad bakke eller ude, fordi nye problemstillinger skærper min evne til at præstere,” forklarer Jeanette Aaen.

Inden hun lagde sin hånd på kogepladen som topchef i Babysam, hvor hovedaktionærerne er kapitalfondene Polaris og AAC Capital Partners, sagde hun ja til jobbet som forretningsdirektør i stormagasinet Magasin – en udfordring, som hun tog uagtet, at Magasin havde et underskud på 270 mio. kr., og at direktører på stribe blev fyret.

Kvindernes fordel

Hun vedkender dog, at det undervejs kan være ”forbandet hårdt”, og at hun indimellem overvejer, at hun i sit næste job vil være en “happy camper”, men ender altid med i eftertænksomme stunder at erkende, at det netop er her i de udfordrende opgaver, at hun trives og får sit kick og sin lyst til “akademisk eksercits” tilfredsstillet.

“Vores verden ændrer sig så hurtigt i øjeblikket, så en af de allervæsentligste faktorer for en leder i øjeblikket er learning agility. Hvis man bare bliver ved med at genbruge det, man gjorde tidligere, så bliver man kørt over.”

Netop ved de store forandringer tror Jeanette Aaen på, at kvindelige ledere har noget særligt at byde på.

“Her har kvinder en medfødt fordel. De har et omsorgsgen. De interesserer sig meget for medarbejdernes velbefindende. De kan noget specielt, når det handler om forandringsledelse. Kvinder har en intuitiv fornemmelse for, hvornår de har presset citronen for meget i forhold til en organisation. For hvornår de kan trykke lidt mere på speederen, og hvornår de skal tage foden af speederen, og i hvilket tempo virksomheden kan bevæge sig videre. I den sammenhæng tror jeg, kvinder har en intuitiv fornemmelse, der er stærkere end mænds.”

Læs hele interviewet med Jeanette Aaen i specialnummeret om kvinder i topledelse Berlingske Business Magasin torsdag 11. oktober 2011.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere