Del : SMS
Berlingske Business

Kvindelige ledere undsiger kvindekvoter

Sjørup_Business
Karen Sjørup, lektor og ligestillingsforsker på RUC, Foto:

Hverken mandlige eller kvindelige ledere mener, at vejen til mere ligestilling mellem kønnene på topposter er kvoteordninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skal du sidde på en toppost i erhvervslivet, skal du have kompetencerne og ikke kønnet til at havne på den prestigefyldte plads. Det mener et stort flertal af såvel mænd og kvinder, der selv er ledere, skriver Jyllands-Posten.

Det er en undersøgelse, som interesseorganisationen Lederne har gennemført blandt sine egne medlemmer i anledning af kvindernes internationale kampdag, som viser, at kvoteordninger bliver dumpet som løsningen på, at kvinder er sparsomt repræsenteret på direktionsgangene.

pix-ligeløn2-biz


Kun fem procent af mændene mener, at kvindekvoter kan skabe større ligestilling, mens det samme tal for kvinder er 13 procent. Imens er 77 procent af mændene og 65 procent af kvinderne direkte uenig i, at kvoter kan skabe større balance mellem kønnene på topposterne. Resten er hverken enige eller uenige.

Ifølge formand for Lederne Svend Askær bunder modviljen mod kvoter i, at mange kvinder i forvejen er godt på vej opad i hierarkiet. Og både han og lektor i ligestilling på RUC Karen Sjørup mener, at kvinderne ikke vil have siddende på sig, at de har fået en toplederpost på grund af deres køn. Også den danske erhvervsstruktur kan være en forklaring, lyder det fra lektoren:

pix-ligeløn-biz


"Holdningen til kvotetvang er nok prøget af, at vi har mange mindre og familieejede virksomheder. Der findes en tradition for, at staten ikke skal diktere noget," siger hun til avisen.

Heller ikke DI støtter kvotetankegangen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere