Del : SMS
Berlingske Business

Kvindelige chefer klarer sig bedst hos TDC

08BUSCarsten-Dilling.jpg
"Vi kan se på klimamålingerne blandt vores medarbejdere, at kvinder klarer sig bedre end deres mandlige kolleger," siger TDC-topchef Carsten Dilling. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Hos TDC arbejder man med mangfoldighed på fire forskellige punkter. Til topstillingerne skal der altid være mindst en kvinde blandt ansøgerne, lyder kravet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hos landets største teleselskab i form af TDC er det de kvindelig chefer, der scorer bedst i målingerne hos medarbejderne. Men mangfoldighed i ledelsen og virksomheden handler om mere end bare antal kvinder i bestyrelsen og toppen af virksomheden. Det drejer sig også om etnicitet og alderssammensætningen af medarbejderstaben og cheferne. Sådan lyder det fra koncernchef for TDC Carsten Dilling. Han fremhæver, at TDC gennem de sidste fem år har arbejdet målrettet med mangfoldighed i koncernen på fire punkter. Udover aldersfordeling, etnicitet og kvinder i ledelsen handler det også om det internationale element med at få flere udenlandske telco-kompetencer i spil, særligt til selskabets bestyrelse. Når det drejer sig om punktet med kvinder, er TDC gået meget målrettet til værks. Blandt de øverste 250 chefer skal en tredjedel være kvinder, når vi når frem til 2015. Det tilsvarende tal for bestyrelsen hedder en fjerdedel kvinder på samme tidspunkt. For at holde disciplinen har TDC et krav om, at når det gælder toplederjob, skal der altid være mindst en kvinde blandt ansøgerne. Men der er ikke tale om nogen fribillet, understreger Carsten Dilling.

hELLE

»Spørgsmålet om mangfoldighed går ikke foran det kompetencemæssige. Det er altid det helt centrale, men når man ser på det overordnede selskabsstrategiske, er det vigtigt at tage hensyn til mangfoldigheden på flere planer,« siger Carsten Dilling, der fremhæver, at de kvindelige chefer i koncernen klarer sig rigtig godt.

»Vi kan se på klimamålingerne blandt vores medarbejdere, at kvinder klarer sig bedre end deres mandlige kolleger. Kvinder er gode til at sætte synlige mål for medarbejderne ved at følge op på den enkelte medarbejders jobbeskrivelse. Når det gælder anerkendende ledelse, scorer kvinderne også højere end mændene,« siger Carsten Dilling.

Kan være for få

Han mener, at det for TDC nærmest er en forpligtigelse at arbejde for at skabe den størst mulige diversitet i koncernen. TDC har en ambition om at være leverandør til den brede del af den danske befolkning. Derfor skal medarbejdersammensætningen hos TDC på alle planer bedst muligt afspejle landet som helhed. Når det gælder antal kvinder, har koncernen nået kvoten, hvad angår lederne. Derimod halter det lidt mere, når det gælder bestyrelsen. Her har TDC kun et kvindeligt bestyrelsesmedlem i form af Stine Bosse, når man vel at mærke ser bort fra de medarbejdervalgte.

Carsten Dilling indrømmer, at det kan være svært at finde nok kvalificerede kvindelige kandidater til chefstillingerne.

»Der er ikke altid nok af dem. Ved marketing, administration og HR er det normalt ikke noget problem, men det kan være tilfældet i de mere tekniske stillinger. Vi har netop ansat to nye i vores direktion på det digitale område, og her har vi ansat to mænd,« siger Carsten Dilling, der påpeger, at arbejdet med diversiteten ikke er noget, som koncernen ofrer alt for mange ressourcer på. Det skal være en integreret del af strategien og HR-prosessen.

03BUSKaren-Froesig.jpg

Bob katzenelson

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere