Del : SMS
Berlingske Business

Kulturel viden giver bedre resultater

pix-Kulturel viden giver bedre resultater-biz
Britiske Michael Green (tv.) har i to årtier arbejdet som topchef i en række europæiske lande heriblandt Frankrig, Holland, Belgien og Finland.

Der er store udviklingsmuligheder i international ledelse, der er bare for få, der gør noget ved det. Moderne, internationale ledere skal turde bringe sig selv i spil, mener engelsk ekspert, der for nylig var i København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tværkulturel viden er en teknisk kvalifikation på linje med økonomistyring eller IT-kundskaber. Det er der alt for mange virksomheder, der glemmer, når de sender ledere ud i verden, og det kan ende med nedsat produktivitet og spild af penge. Men det er muligt at klæde internationale ledere på til at løse opgaven.

»Det er en videnskab. Det er ikke bare noget »hokus pokus«-pladder. Der foreligger gennemarbejdet research, tilsvarende hvad der findes inden for finans, kemi, biologi eller hvad man nu interesserer sig for,« siger doktor Michael Green fra Newcastle Business School, der netop har skrevet en ph.d.-afhandling om tværkulturel ledelse.

Eelco Van Heel

For nylig var han i København for at dele ud af sin viden til en skare af ledere fra det danske erhvervsliv.

I Michael Greens optik er der store perspektiver i at øge opmærksomheden på kulturelle udfordringer, som flere og flere virksomheder står overfor. Hvis man kan få medarbejdere på tværs af kulturer til at arbejde bedre sammen, giver det udover øget produktion også mere dedikerede medarbejdere, og hjælpemidlerne ligger slet ikke så fjernt.

Brug dig selv

Den første, vigtigste og måske også sværeste kvalifikation er, at man som leder i tværkulturelle sammenhænge skal kende sig selv, mener Michael Green. Udgangspunktet for alle gode ledere er nemlig, at de tør bringe sig selv i spil. Man skal kende sine egne værdier, mål og overbevisning. Uden den viden er det næsten umuligt at være en god leder.

»Så snart man kender sig selv, kan man nemmere aflæse andre. Man kan identificere ligheder og forskelle,« forklarer han.

Den store pointe i at bringe sig selv i spil er, at medarbejdere næsten altid vil spejle sig i lederrollen. Ved at tage det første skridt i internationale sammenhænge opfordrer man sine medarbejdere til at gøre det samme, og så snart man erkender hinandens forskelle - og ligheder - får man skabt en tillidsfuld atmosfære, som er nødvendigt i samarbejder, hvor alle ikke har samme kulturelle baggrund.

»Det, lederskab handler om, er, at man skal få andre mennesker til at præstere. Hvis man kender sine egne værdier, så kan man bruge det til at få bragt folk sammen, så de bliver klar over hinandens forskelle, og det kan lede videre til bedre resultater. Hovedformålet med god tværkulturel ledelse er at opbygge tillid og effektive hold,« siger den britiske doktor, der selv har en lang karriere bag sig i internationalt erhvervsliv.

Kulturel balancegang

For at bringe sig selv i spil på den rigtige måde er det alfa og omega at vide, hvad opfattelsen af en god leder er i det pågældende land, man er i. Nok er begreber som integritet, beslutsomhed og inspirerende adfærd universelle, men de rangerer vidt forskelligt på tværs af kloden. Nogle steder forventes det, at ledelsesstrukturen er hierarkisk, mens vi for eksempel herhjemme føler os mere i øjenhøjde med hinanden på tværs af titelskel, og derfor har andre forventninger til vores ledere. Men det betyder ikke, at man skal ændre adfærd, hvis man får et chefjob på den anden side af Jorden, man skal bare huske at få kommunikeret forskellene ud.

»Man skal ikke blive som ens medarbejdere, og de skal ikke blive som dig, men der skal komme en accept af hinandens forskelligheder. Det betyder ikke, at man som europæer skal gå på kompromis med obskure, lokale idéer, men så længe de kulturelle forskelle ikke bryder fuldstændig med dine værdier hjemmefra, går det nok,« siger Michael Green.

jesper_elling_business

Det vigtigste for ham er, at der bliver sat fokus på, at lederskab ikke er noget, man tager på om morgenen, inden man går på arbejde. Man skal gå på arbejde og være sig selv, og man skal holde fast i sine egne værdier.

»Vi er kommet til et stadie, hvor der foreligger så meget forskning, der viser, hvordan forskellige kulturer fungerer, og hvordan de opfatter ledere, og nu skal vi bare have formidlet den information ud til virksomhederne. Hvis vi kan få implementeret nogle af de her ting, så vil internationale hold blive meget mere produktive. Langt mere.«

Ønskes mere information om forskningsresultater og tværkulturel ledelse, kan man finde såkaldte GLOBE-projekt (Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness) på nettet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere