Del : SMS
Berlingske Business

Krisen sætter familievenlighed under pres

JOB FAMILIE focus

For mange ledere og medarbejdere er fleksibilitet på jobbet et must for at få hverdagen til at hænge sammen. Derfor er det tankevækkende, når en ny undersøgelse viser, at hver tredje virksomhed ikke er familievenlig.

Artiklen fortsætter under annoncen

En af mine venner kom tidligere på året i den kedelige situation, at hun i forbindelse med en større afskedigelsesrunde inden for rejsebranchen desværre mistede sit lederjob. I sin efterfølgende jobsøgning var hun meget bevidst om, at hun ikke ville eller kunne tillade sig at være alt for kræsen med sit nye job, da der jo som bekendt er mange om buddet. Hun var villig til at droppe en del personalegoder, for hun var godt klar over, at hendes tidligere arbejdsplads havde forkælet sine medarbejdere. Men én af de ting, som hun helst ikke ville gå på kompromis med, var, at arbejdspladsen skulle være familievenlig.

For hende betød en familievenlig arbejdsplads et sted, hvor der blev taget hensyn til hendes behov i planlægningen af f.eks. mødetider og vagter, og hvor reglerne på området ikke var alt for stive, men hvor hun så til gengæld også kunne kompensere på andre tidspunkter og dermed tilgodese virksomhedens behov. Hendes spørgsmål til mig var, om hun overhovedet kunne tillade sig at stille krav som arbejdssøgende i en tid, hvor virksomhederne kan vælge og vrage blandt kandidater?

Faktisk havde hun en virksomhed på sin ønskeliste, men det gjorde blot hendes beslutning om fokus på den familievenlige arbejdsplads endnu sværere, for hvis nu hun kom til samtale og fik oversolgt sit behov for work-life-balance, fremstod hun så som grådig og krævende, og havde hun så i princippet på forhånd frasorteret sig selv?

Hendes spørgsmål og bekymring var og er helt relevant. Jobmarkedet er i øjeblikket arbejdsgivers marked, og det afspejler sig i, at mange personalegoder, som vi for bare et par år siden tog for givet, f.eks. mulighed for hjemmearbejde, flekstid og efteruddannelse, er blevet indskrænket. Det samme gør sig gældende for f.eks. frugt, massage og take-away-ordninger.

Men måske er det heller ikke frugtordningen og massagen, der reelt tiltrækker medarbejderne, men derimod mere arbejdets indhold, muligheden for indflydelse på det daglige arbejde, relationer og ikke mindst muligheden for det fleksible arbejdsliv. Ledere og medarbejdere ønsker at arbejde på familievenlige arbejdspladser. For mange er det simpelthen et must for at få hverdagen til at hænge sammen.

En ny undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 1.585 ledere tegner et billede af, at ca. 7 ud af 10 ledere karakteriserer sin virksomhed som familievenlig. Det lyder umiddelbart som ganske pæne tal. Men jeg synes faktisk, at det er lidt tankevækkende at vende tallene på hovedet og konstatere, at hver tredje virksomhed dermed ikke er familievenlig.

pix-kulkaelder

De færreste virksomheder ønsker nok at prale med ikke at være familievenlig. Men der er ingen tvivl om, at krisen har medvirket til, at der er blevet skåret i ordninger for at kunne trimme virksomhederne på bedst mulig måde – for nogen virksomheder har det måske handlet om overlevelse. Jeg er dog ikke i tvivl om, at de ikke-familievenlige arbejdspladser på et tidspunkt er nødt til at flytte fokus. I modsat fald vil konsekvensen være, at det kan blive vanskeligt at rekruttere og fastholde, især når der formentlig inden for en årrække på ny vil opstå knaphed på kvalificerede ledere og medarbejdere.

Jeg tror ikke, at man som jobsøger skal holde sig tilbage med at sætte fokus på work-life-balance. For at skabe det rigtige match, er det vigtigt, at en kommende arbejdsgiver véd, hvem man er, og omvendt, at ansøger véd, hvilke værdier virksomheden arbejder ud fra. Det er essentielt at få afstemt forventninger og ud fra dette skabe rum for et godt samarbejde for begge parter.

sladder og mobning

Min veninde fik ønskejobbet. Hun gav køb på noget, men fik den fornødne fleksibilitet, som var vigtig for hende. Det krævede flere samtaler, men forventningsafstemningen kom på plads. Og i dag stortrives hun på sin nye, familievenlige arbejdsplads.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere