Del : SMS
Berlingske Business

Kræsne kvinder klar til at tage springet op i topledelsen

05BUSGerda-Retboell-Bauer.jpg
Gerda Retbøll-Bauer er som leder af DONG Energys interne revision chef for 12 medarbejdere. Foto: Liselotte Sabroe

I ledelseslagene under direktionen tonser kvinderne frem, men kvinderne er kræsne; de gider ikke at arbejde for den gammeldags, arrogante han-elefant, siger headhunter. Til gengæld er hensyn til mand og børn ikke nogen barriere for at gøre karriere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det blev betragtet som et alvorligt tilbageslag for ligestillingen i toppen af dansk erhvervsliv, da Coloplasts finansdirektør Lene Skole og Novo Nordisks CSR-chef Lise Kingo forlod medicinalvirksomhedernes direktion i efteråret.

Men der er masser af nye kvindelige ledertalenter på vej op i organisationerne i Danmarks store virksomheder, viser en rundspørge, som Berlingske Research har foretaget.

05BUSGerda-Retboell-Bauer.jpg

Medicinalbranchen har traditionelt været i stand til at tiltrække kvinder, og hos Novo Nordisk, Coloplast og Lundbeck nærmer antallet af kvindelige ledere sig da også de 50 procent. Hos Novo Nordisk er 45 procent af samtlige ledere kvinder, hos Coloplast er tallet 41 procent, og hos Lundbeck var 40 procent af lederne kvinder i 2013.

»Coloplast har en god pipeline af kvalificerede, kvindelige ledere i organisationen. Halvdelen af vores ansættelser til lederstillinger i 2014 var kvinder, og halvdelen af vores landechefer i Europa er kvinder,« siger kommunikationschef i Coloplast Simon Augustesen.

Også finanssektoren er i stand til at tiltrække og opdyrke kvindelige ledere, og Danske Bank har over 200 kvinder, som er indplaceret som vice presidents eller derover svarende til 29 procent af alle. Hos Tryg er 23 procent af de chefer, der refererer til koncernledelsen, kvinder. Og selv i en typisk mandevirksomhed som FLS er 19 procent af de chefer, der referer til toppen, kvinder. I Grundfos er 20 procent af virksomhedens midle managers kvinder. Her skal man tage i betragtning, at kun 30 procent af samtlige ansatte hos Grundfos er kvinder, mens det tilsvarende tal hos for eksempel Novo Nordisk er over 50 procent.

Ingen kvinder i direktionen

Ingen af de ovennævnte virksomheder har kvinder i direktionen, så et interessant spørgsmål er, hvad der skal til for, at de mange lederspirer hos Novo Nordisk, Coloplast, Lundbeck, Danske Bank, Tryg, FLS og Grundfos en dag får plads i topledelsen. Et andet spørgsmål, der trænger sig på, er, hvorfor ikke, hvis det mislykkes for kvinderne at nå helt til tops.

Hos Coloplast er bare seks ud af virksomhedens 50 øverste ledere kvinder. Hos Grundfos er kun fem ud af de 75 højst placerede kvinder, mens tallet for Nykredit er ti kvinder ud af 86.

Konsulent Torben Tolstøj fra virksomheden People Test Person mener som svar på det første spørgsmål, at kvinderne skal være mere ambitiøse.

Headhunter Aase Hoeck giver som forklaring på det andet spørgsmål, at kvinderne ikke gider arbejde for de gammeldags, arrogante han-elefanter, som stadig huserer nogle steder i dansk erhvervsliv:

»Mænd er mere karriereorienterede og ambitiøse end kvinder i forhold til at komme op i hierarkiet. Kvinder er mere lyttende og udviklingsmotiverede end mænd,« siger Torben Tolstøj, som baserer sin udtalelse på en undersøgelse, han har gennemført.

»Kvinderne er meget ambitiøse med deres job, men de er ikke så fokuserede på at stige i graderne. Så kvinderne skal tage sig sammen og gå all the way, hvis de vil frem, En mand, der virkelig er drevet af ambition, er da klar til at gå den ekstra mil og bide tænderne sammen for at nå toppen – også selv om det gør ondt. Han ofrer det, der skal ofres for at nå målet.«

Om der er få eller mange kvindelige ledere, der når til tops i en virksomhed, afhænger ifølge Aase Hoeck fuldstændig af topledelsen.

»Kvinder vil gerne arbejde i virksomheder med en yngre og moderne ledelse, der forstår at delegere ansvar ud og ikke er bange for at afsløre, at man ikke er alvidende. Er virksomheden ledet af en direktør, som godt kan lide at manifestere sin magt og vise, at hans ord er lov, bryder kvinder sig ikke om at være der. De kan ikke lide en arrogant, hidsig og magtbegærlig chef, og efterhånden som den gammeldags ledertype uddør eller går på pension, vil flere kvinder få lyst til at gøre karriere,« mener hun.

Hverken Aase Hoeck eller Torben Tolstøj tror på den traditionelle forklaring om, at det er kvindernes fokus på work-life-balance, der forhindrer dem i at nå helt til tops.

»Når vi taler om et vist ledelsesniveau, møder jeg mange kvinder, der lægger rigtig mange timer i deres arbejde. De er fritstillet i forhold til hjemmefronten med hensyn til at hellige sig karrieren. I dag er der mere ligevægt i fordelingen af pasning af børn og hjem. Yngre mænd er vant til at tage fra,« siger Torben Tolstøj.

Aase Hoeck er enig.

»Når jeg ser de unge familier i dag, oplever jeg også, at manden laver mad og henter børn. De deles om tingene og har respekt for hinandens karriere. Jeg mener, at de på-ståede problemer med at få arbejds- og familieliv til at hænge sammen er pustet op til noget, de ikke er,« lyder hendes vurdering.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere