Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kontoret er konstant med i lommen

18BUSPix3-Hanne-Blume-09570.jpg
Hos DONG har man siden 2015 haft særligt fokus på, hvilke faktorer der medvirker til at give stress, fortæller Hanne Blume, HR-direktør i DONG. Arkivfoto: Claus Fisker

Glade medarbejdere er gode medarbejdere. Hos DONG erkender man, at der stilles høje krav til medarbejderne, der leverer og lever en stor del af deres af liv på arbejdspladsen. Derfor har selskabet de senere år forsøgt at arbejde mere målrettet med at forsøge at forbedre trivslen og reducere stress.

»Vi har førhen haft forskellige tiltag i forhold til at sikre, at medarbejderne trives hos DONG. Men i 2015 gik vi for alvor i gang med at fokusere på et mere holistisk syn i form af en sundhedsstrategi. Det er blandt andet baseret på data fra PFA,« siger selskabets HR-direktør, Hanne Blume.

18BUSstress-103219.jpg

En del af den strategi har også betydet et øget fokus på stress, og hvilke faktorer der medvirker til, at medarbejderne oplever stress på arbejdspladsen, ligesom man samarbejder med PFA i forhold til deres Early­Care-koncept.

»Vi er udmærket klar over, at folk i dag i høj grad identificerer sig med deres arbejde, at man med sin smart­phone konstant har kontoret med i lommen, og at virkelig mange yder en stor indsats i en stor del af deres tilværelse for deres arbejdsgiver,« siger Hanne Blume.

Den årlige medarbejdertilfredshedsmåling i selskabet viste i 2016, at otte procent af dets knap 6.000 medarbejdere på tidspunktet for undersøgelsen følte sig stressede. DONG arbejder ifølge Hanne Blume målrettet på at sænke det tal yderligere.

»Vores henvendelser på stress og psykologisk baserede forhold til Sundhedsforsikringen hos PFA er faldet med 13 procent i perioden 2014-2016,« fortæller hun.

Trods milliardløft er der færre penge til psykisk syge Når ul

Fokus på søvn har ifølge Hanne Blume været medvirkende til, at det tal har været faldende.

»Vi er også opmærksomme på, at vi ikke som arbejdsgiver skal overtræde nogen private linjer, så vi sørger så vidt muligt for at give muligheden uden at gribe ind i privat­sfæren. Det handler eksempelvis om at oplyse om, hvorfor det er vigtigt at holde fast i sunde søvnmønstre og ikke lige skære en time af for at få tingene til at hænge bedre sammen. Vi oplyser også om en søvn-app, der kan hjælpe folk, men vi dikterer ingenting,« siger hun.

Man skal dog ifølge formand for Dansk Psykolog Forening Eva Secher Mathiasen være opmærksom på, at der kan være andre årsager end de private ude hos medarbejderen til, at søvnen nedprioriteres.

»Det kan være en deadline, der strammes, det kan være en fore­stående fyringsrunde, som man måske sidder på den yderste kant af. Man er nødt til at snakke hele vejen rundt om søvnen,« fastslår hun.

DENTSU-OVERWORK/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen