Del : SMS
Berlingske Business

Kend dig selv, kend din arbejdsgiver

GERMANY-POLITICS-WOMEN-BUSINESS-FILES
Hele 70 procent af de nyuddannede DJØFere har erfaring fra arbejdsmarkedet gennem et relevant studiejob. Foto:

Når ræset efter drømmejobbet begynder efter sommerferien, handler det om at vide, hvad man kan tilbyde virksomhederne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når kalenderbladet vender til august, skal danskerne igen tilbage på arbejde. Hvert år står en flok nyudklækkede dimittender over for det danske arbejdsmarked, og hvordan får man lige foden inden for på det?

En undersøgelse, som DJØF har foretaget blandt 1.385 nyuddannede studerende fra 2012 og 2013, kortlægger, hvilket marked dimittenderne står overfor.

Heldigvis for dimittenderne var langt størstedelen af dem i arbejde kort tid efter, at specialet var færdigskrevet.

56 procent af de adspurgte havde et job allerede før eller umiddelbart efter afslutningen af deres kandidat. For 19 procent af de adspurgte tog det mellem en til tre måneder at finde arbejde, kun tre procent oplevede, at det tog mere end halvandet år at komme ind på arbejdsmarkedet.

»Det handler selvfølgelig om, at dimittenderne rigtig gerne vil i gang med arbejdslivet. Jeg møder nogle ambitiøse mennesker, som meget gerne vil lande et godt job. Derfor har de proppet CVerne med høje karakterer og relevante aktiviteter ved siden af studiet,« siger Frederik Iuel, der chefkonsulent for DJØFs karrierecenter.

Undersøgelsen viser, at hele 70 procent af de nyuddannede DJØFere har erfaring fra arbejdsmarkedet gennem et relevant studiejob. 34 procent har erfaring fra et praktikophold. Også blandt de dimittender, som Berlingske har talt med, er flere af dem endt i en fast stilling i den virksomhed, hvor de har været studiemedhjælpere.

»Det er en rigtig god adgangsbillet, der giver en markeds- og forretningsforståelse, som arbejdsgiverne sætter stor pris på,« siger Frederik Iuel.

Begynd jobsøgningen tidligt

46 procent af de adspurgte DJØFere i undersøgelsen begynder allerede at søge arbejde, mens de skriver specialet, og det, mener Frederik Iuel, er en rigtig god idé.

»Vi anbefaler gerne vores medlemmer at begynde søgningen hele seks måneder inden, de er færdige med uddannelsen. Når de begynder at søge, skal de være klar på, hvad de kan tilbyde arbejdsgiverne og samtidig vide, hvem virksomheden er,« siger han.

27BUSBoldt-2-forskud.jpg

Langt størstedelen af dimittenderne bliver ifølge undersøgelsen typisk fuldmægtige eller får en konsulentstilling. Derfor mener Frederik Iuel også, at det er vigtigt at tænke uden for boksen, hvis man vil være sikker på et job.

»Hvis man har søgt et stykke tid uden held, er jobchancerne større, hvis man tænker utraditionelt og søger uden for de store virksomheder. Jeg kan godt forstå, at der er prestige i at sidde i en stor virksomhed, men man får opbygget nøjagtig de samme praktiske kompetencer i en stilling hos et mindre firma,« siger han.

Han råder de nyuddannede til at sætte sig godt ind i de virksomheder, man ønsker at søge, samtidig med at man gør det klart for sig selv, hvad det egentlig er, man gerne vil.

DJØF, Dansk Jurist og "Økonomforbund Gothersgade 122

»Jo klarere mål, man har for sine kompetencer, jo bedre er man til at tilbyde sig selv til de rigtige arbejdsgivere,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere