Del : SMS
Berlingske Business

Jørn P. Jensen: Ud i verden med speederen i bund

Jørn P. Jensen_business
Portræt af Jørn P. Jensen, finansdirektør i Carlsberg. Foto:

Siden Jørn P. Jensen i 2000 blev hentet til Carlsberg, er bryggeriet blevet en international spiller. Men der er meget mere, der skal gøres, fastslår finansdirektøren. Og det kan kun gå for langsomt.

Artiklen fortsætter under annoncen

A’ har haft sår’n lidt skæg karriere. A’ æ jo i virkeligheden revisor,” siger Jens H. Lund. Med sin charmerende dialekt slår han fast, at 17 år på Djævleøen ikke bider på en rigtig vestjyde. Og revisoren i ham får det stadig til at krible i fingrene, når der skal laves regneark, selv om den slags opgaver nu havner hos nogle af de 350 ansatte i afdelingerne under ham. En omvej forbi corporate finance-afdelingerne i Danske Bank og Carnegie betyder, at Jens Lund i dag sidder på pengekassen som finansdirektør i transportgiganten DSV. Fra hovedkontoret i Brøndby svinger han nu taktstokken, når der skal strammes op på forretningerne eller laves opkøb i udlandet. Det var også et opkøb, der blev hans indgang i DSV. Det var i 2000, da DSV købte DFDS Dan Transport. Dengang var Jens Lund ansat i Carnegies corporate financeafdeling og fungerede som rådgiver for DSV.

To år senere var det hans egen tur til at blive en del af det voksende logistikfirma. “Det var en speciel oplevelse i begyndelsen. For det første var det en meget anderledes kultur end i de banker, jeg havde arbejdet i før. Desuden kan alle, der har prøvet at arbejde sammen med Kurt (Larsen – DSVs bestyrelsesformand, red.) og Leif (Tullberg – tidligere adm. direktør, red.) nok forestille sig, hvor meget plads der blev givet til en 32-årig bankmand mellem de to,” griner han.

Ingen af de to DSV-koryfæer har en lang uddannelse bag sig, men de har begge sat store aftryk på Jens Lund. Fulde af erfaring og kloge på livet har de med deres kontante, krævende facon været med til at præge den nuværende finansdirektør. “Jeg sagde engang til Kurt, at han var urimelig i sine krav. Og jeg kan huske, han holdt en pause,og så sagde sådan uden at gøre noget ud af det, at han aldrig ville stille store krav til nogen, han ikke forventede ville kunne klare det. Det er den slags lederskab, der udspringer af erfaring, og som jeg har lært utroligt meget af,” siger Jens Lund. Siden han kom til, har DSV været på ekspansions- og opkøbsjagt, hvor de største trofæer er købene af Frans Maas og ABX. Her har hans rolle været at implementere forretningsgange og sikre en strømlinet organisation. I dag er der omkring 5.000 færre ansatte i DSV end i 2008, men mængden af fragt er langt større. Netop DSVs succes med at integrere opkøb i virksomheden har fået mange til at fiske efter hemmeligheden. Men spørger man finansdirektøren, er svaret ikke så klart.

“Jeg ved det ikke rigtigt. Vi laver en plan, og så gør vi, som vi har planlagt. Der er ingen hemmelighed. Grundlæggende handler det jo om at flytte en palle fra A til B. Men der er en masse workflows bag, og der er det min rolle som CFO at være med til at optimere det workflow, så vi kan yde den bedste og mest effektive service,” siger han. Mens Jens Lund styrer arbejdsgangene i DSV, er der andre toner på hjemmefronten i Hellerup. Her er det konen, der bestemmer. Hun går hjemme, og det er nødvendigt, medgiver Jens Lund.

“Man kan jo ikke regne med mig. Der er hele tiden møder, der trækker ud, eller rejser til udlandet. Og jeg er ikke typen, der ser på uret og går, når klokken er fire,” siger han. Kørte varer ud for Brugsen: Arbejdsmoralen betyder meget for ham. Han fik sit første job som otte-årig, da han fik stukket en kost i hånden og fik besked på at feje gården. Siden fulgte andre ungarbejderjob, og da han var 18 år, tog han stort kørekort. Om natten i weekenden, mens klassekammeraterne gik til fest, kørte Jens Lund varer ud for Brugsen.

“Jeg synes altså ærligt talt, at det er åndssvagt, at børn ikke må arbejde. Ikke sådan i sweatshops. Men der er altså meget lært ved at få et ansvar, tjene sine egne penge og få anerkendelse for, at man godt kan klare opgaverne,” siger han. Den holdning holder stadig ved, og Jens Lund er tryg ved at uddelegere ansvar til folk under sig. Fejl er også ok. I hvert fald så længe der er en fælles anerkendelse af, hvorfor de er blevet begået. Og så længe de ikke gentager sig.

“Man skal gøre sig det klart som CFO, at man lever af det, andre laver. Jeg har ikke fingrene nede i excel-arkene mere, selv om det kunne være sjovt. Man har sin faglighed, men jo højere op i hierarkiet, man kommer, jo mere bliver den taget fra dig. Så skal man finde glæden i at skabe noget og udvikle andre. Hvis jeg skulle sige noget, jeg nok kunDet er et arbejdsværelse, man træder ind i, når man går gennem døren til Jørn P. Jensens kontor på 20. sal i Carlsbergs hovedkvarter. Den forrygende udsigt ud over København og de polerede designermøbler stjæler billedet, men papirbunkerne på skrivebordet fortæller historien. Der er mange af dem, men de ligger i orden.

Man fornemmer, at hvis Jørn P. Jensen har et værksted derhjemme, så hænger værktøjet på faste, aftegnede pladser på væggen. Til hverdag er det dog her højt over Valby, at Årets CFO 2012 smøger ærmerne op. “Jeg er meget ambitiøs og krævende på Carlsbergs vegne. Og nok også utålmodig, selv om det både kan være godt og skidt. Men altså, hvis vi har et mål, vi skal nå, og nogle ting, vi skal gennemføre, så kan det næsten kun gå for langsomt,” siger han. Man aner det straks. Finansdirektøren sidder et minut på kanten af stolen, det næste tilbagelænet med benene over kors for pludselig at rejse sig for at finde papir og pen frem for at illustrere, hvad han mener. Blikket er intenst, han taler hurtigt og svarer kontant.

På papiret tegner Jørn P. Jensen Carlsbergs værdikæde og slår ring om, hvordan hans ansvarsområder støt er vokset til at dække alt på nær salg og marketing. På den måde er han ikke længere en finansdirektør i den klassiske forstand. “Jeg begyndte som klassisk CFO i et selskab, der primært var dansk. Siden er både selskabet og mine opgaver vokset enormt og er blevet meget internationale. Jeg synes jo, det operationelle er forfærdeligt spændende, og i takt med at mulighederne har vist sig, og at det har givet mening, er flere områder blevet lagt ind under mig,” siger han.

Karrieren har ikke haft store udsving på vej mod toppen af Carlsberg-bygningen. Først cand.merc, så controller hos Brüel & Kjær, inden den første direktørtitel kom på visitkortet hos Foss Electric. Her var Jørn P. Jensen i fem år, inden han rykkede videre til Nilfisk. Men allerede kort efter kom Carlsberg med et tilbud, som man ifølge finansdirektøren simpelthen ikke kunne sige nej til.

Drivende kraft: I de 12 år, der er gået, siden Jørn P. Jensen kom til Carlsberg, har han været en af de drivende kræfter i bryggeriets forvandling og ikke mindst væksten gennem opkøb.

Kronen på værket var købet og opsplitningen af bryggeriet Scottish & Newcastle i 2008. Sammen med administrerende direktør Jørgen Buhl Rasmussen og de tilsvarende folk hos konkurrenten Heineken planlagde Jørn P. Jensen opkøbet af den britiske konkurrent. Der forekommer sjældent forsøg på fjendtlige overtagelser af britiske børsnoterede selskaber. Og det er endnu mere sjældent, at de lykkes. Men det hele var timet og tilrettelagt, og i januar måtte briterne erkende, at slaget var tabt. Carlsberg og Heineken havde vundet og delte rovet mellem sig. “Det var en voldsom proces rent arbejdsmæssigt. Jeg tror ikke, folk gør sig begreb om, hvor meget det fyldte i de syv-otte måneder, processen tog.

Det var min opgave at have styr på det finansielle. Alle opkøb er tunge opgaver, men her var der samtidig ekstremt mange interessenter involveret i blandt andet Danmark, Holland og England,” siger Jørn P. Jensen. Selv om det er opkøbene, der trækker de store overskrifter, så vil finansdirektøren helst fremhæve ændringerne på de indre linjer. Alle de operationelle forbedringer, der har været med til at løfte Carlsberg til den globalt anerkendte virksomhed, den er i dag. “I takt med at Carlsberg har været igennem en udvikling, har det også betydet, at vi har større, mere internationale ambitioner. Vi skal eksempelvis hele tiden gå efter at have de bedste folk. Tidligere var det ikke altid let at lokke folk hertil. Det er noget helt andete være bedre til, så skulle det være at fejre teamets succeser noget mere,” siger han. B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere