Del : SMS
Berlingske Business

Jobansøgere får deres baggrund tjekket

20BUSJakob-Scharf-s16-14235.jpg
Den tidligere PET-chef Jakob Scharf fortæller, at der efterhånden også er mange danske virksomheder, der efterspørger sikkerhedstjek af eventuelt kommende medarbejdere. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Det er blevet normal praksis, at headhuntere og virksomheder undersøger jobansøgeres baggrund og sociale profil, inden de beslutter, hvem der render med stillingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Før du trækker i jakkesættet og tager til jobsamtale, kan det være en god idé at rydde op i festbillederne på Facebook, opdateringerne på Twitter eller profilen på LinkedIn.

US-LINKEDIN-COR

Flere og flere virksomheder er nemlig begyndt systematisk at baggrundstjekke deres ansøgere, når de skal ansætte nye medarbejdere. Facebook-profilen bliver gennemtjekket, ligesom CVet kan ryge gennem et omfattende faktatjek.

»I USA og Storbritannien har det længe været normal procedure for virksomheder at lave en sikkerhedsundersøgelse og tjekke baggrunden på deres ansøgere. Nu mærker vi, at tendensen for alvor er på vej til Danmark, og vi får flere og flere henvendelser fra virksomheder, som vil have hjælp til det,« siger Jakob Scharf, tidligere chef for Politiets Efterretningstjeneste (PET) og nu direktør i sikkerhedsfirmaet Certa.

Undgå den nye Stein Bagger

Certa hjælper en lang række virksom­heder i den finansielle sektor med at lave disse baggrundstjek, ligesom både rekrutteringsbureauer og produktionsvirksomheder er på sikkerhedsfirmaets kundeliste. Undersøgelserne omfatter både danske og udenlandske statsborgere.

Ifølge Jakob Scharf handler baggrundstjekket ikke om, at virksomhederne generelt ikke stoler på deres medarbejdere. Det handler simpelthen om »ikke at ansætte den nye Stein Bagger«.

Dog medgiver direktøren, at fænomenet går lidt imod den danske tillidskultur.

»Tillid er godt, men der er ingen grund til at være naiv, og for en ansvarlig virksomhed er det vigtigt at være omhyggelig med, hvem man ansætter i betroede stillinger,« siger han.

Hos rekrutteringsfirmaet CONSULTOR nikker headhunter og partner Otto Eggers genkendende til, at flere og flere virksomheder er begyndt at snuse rundt i potentielle medarbejderes liv på internettet. Han mener, at baggrundstjekket kan være en stor fordel for virksomhederne.

»For virksomhederne er der ingen ulemper ved det her, kun fordele. Det gør job­besættelsen mere rigtig, og der er kun ulemper for de ansøgere, som får et nej,« lyder det fra Otto Eggers.

Otto Eggers forklarer, at det ofte er baggrundstjekket, som bliver tungen på vægtskålen, hvis en virksomhed skal vælge mellem flere kandidater.

29BUSPraice-1.jpg

Men headhunteren understreger, at der kan opstå etiske problemer med at gennemtjekke folks baggrund.

»Det er jo ikke, fordi det er ulovligt at gå ind og tjekke folks profiler på de sociale medier. Men der er nogle ting, man ikke må ifølge loven, og så er der nogle ting, som simpelthen bare er uetiske,« siger Otto Eggers og uddyber:

»Vi tjekker ikke folk, for vi er ikke politiet. Vi indkalder til interview, når vi modtager et CV. Først derefter overvejer vi, om vi skal ringe til referencer og kigge på de sociale medier. Det er uetisk ad pommern til, hvis man begynder at snage i folks privat- og forretningsliv, uden at de har givet tilladelse. Det duer ikke.«

»Man skal have rene hænder, men det er der mange, som ikke har. De ringer til nogen, som kender personen, der har søgt stillingen, og de graver på nettet uden af have talt med den pågælende. Det er noget svineri.«

TV: Sådan erobrer du LinkedIn

 

Sociale medier sætter dagsorden

Det er i mange tilfælde kun etikken, som sætter begrænsninger for, hvor dybt virksomhederne kan gå med at tjekke ansøgeres baggrund.

Ansættelsesretligt set er alle oplysninger, som enhver kan finde på de sociale medier, offentlige, forklarer Ole Hasselbalch, professor i erhvervsret ved Aarhus Universitet og forfatter til en lærebog om ansættelsesret.

»Arbejdsgiveren har lov til at tjekke alt, hvad der er på de sociale medier. De må ikke forskelsbehandle ansøgere på baggrund af hverken religion, tro eller politisk anskuelse, men de har lov til at kigge på alt, som en ansøger skriver på de sociale medier,« siger han.

pix-Facebook at Work

Ole Hasselbalch understreger, at virksomheder ikke skal spørge om lov, før de tjekker folks profiler på de sociale medier. Ej heller er der noget til hinder for, at virksomheder kan ringe til referencer, inden de har talt med kandidaten til jobbet.

Det kan dog være lidt af en juridisk gråzone, om virksomheder må lægge vægt på, at en ansøger for eksempel har udtrykt sig ekstremt om politiske emner på sin private Facebook-profil.

»Folk skriver ofte ting på Facebook i et ophidset øjeblik, som ikke nødvendigvis repræsenterer deres generelle holdning. Så er spørgsmålet, om en arbejdsgiver kan lægge vægt på det, hvis det – som det umiddelbart kan læses – er udtryk for ekstreme holdninger. Det er et meget vanskeligt problem, som der ikke findes nogen sikker juridisk løsning på,« lyder det fra professoren.

Vær din egen spindoktor

Selv om der ikke findes nogen ensidig jura på området, lyder opfordringen fra DJØFs chefkonsulent alligevel, at man skal være påpasselig med, hvad man deler på internettet.

»Det, man lægger ud på de sociale medier, er et åbent postkort, der kan blive brugt flere år efter. Det er man nødt til at tænke over. Man skal være sin egen spindoktor,« siger Frederik Iuel, chefkonsulent i DJØFs karriere­afdeling.

Iben Schmidt Helbirk

Flere headhuntere, som Berlingske har været i kontakt med, bekræfter, at det er standardprocedure, at de baggrundstjekker ansøgere. Enkelte melder dog om, at de, som headhuntere, hverken er »muldvarpe« eller »politibetjente,« selv om internettet har gjort det lettere at tjekke folk.

»Det nye er, at adgangen til information om kandidaterne er omsiggribende, fordi alle deler noget om sig selv på sociale medier. Man skal, som jobsøger, være opmærksom på, hvad man lægger ud, for der er nogen, der er gode til at lægge puslespillet. Facebook er begyndt at danne profiler, som de kan sælge til kommende arbejdsgivere. Det er fremtiden, men det er den vej, det går,« fastslår Frederik Iuel.

cv

Lederne mener i lighed med DJØF, at danskerne må vænne sig til, at der bliver gravet ekstra dybt i deres papirer og fortid, når de søger et nyt job.

»Lovgivningen er helt den samme, som den hele tiden har været, men loven skal tolkes i tidens ånd. Med de sociale medier er der flere kanaler, man kan udtrykke sig på, og man skal tænke sig om. Hvis man googler et navn, vil der lynhurigt komme diverse ting op. Det kan en kommende arbejdsgiver også gøre. Derfor bør man i virkeligheden lige google sit eget navn en gang i mellem,« siger advokat og teamchef hos Lederne Malene Saaby, der understreger, at der er stor forskel på, om ansøgere har sagt ja til at blive undersøgt, eller om en eventuelt kommende arbejdsgiver gør det på eget initiativ.

»Man må ikke ringe til nogen, hvis ikke ansøgeren har givet lov til det. Desuden er der grænser for, hvad en tidligere arbejdsgiver må sige, og hvor dybt de må gå. Der er en persondatalov, der giver en beskyttelse,« siger Malene Saaby.

TV: Få skilt dit CV fra bunken

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere