Del : SMS

»Jeg vil skabe resultater«

Anne Krebs
For Anne Krebs, der arbejder på en erhvervs-ph.d. hos Vestas, er det udsigten til, at hendes forskning rent faktisk vil blive brugt i en virksomhed, der har tiltalt hende.

For 63-årige Anne Krebs er det muligheden for at bidrage med konkrete, innovative løsninger, der har motiveret hende til at blive erhvervs-ph.d. hos Vestas.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hverken vinger eller vindmøller, men viden, og ønsket om at skabe en struktur og et sprog for videndeling i virksomheder, fik for halvandet år siden 63-årige Anne Krebs til at påbegynde en erhvervs-ph.d. hos Vestas og på CBS. Brødtekst:

Oprindeligt er hun uddannet cand. arch., MPA og har i mange år arbejdet som arkitekt. Karrieren var i forvejen godt kørende, da hun som udviklingschef på en større uddannelsesinstitution tog springet over i forskerverdenen. Lønnen var også i orden, så selv om det at tage en erhvervs-ph.d. giver et karriereboost, og selv om Anne Krebs da også ser sin ph.d. som personlig karriereudvikling, har det ikke været den primære drivkraft bag erhvervs-ph.d.’en.

»Jeg tænker stadig i karriere og indkomst, og med en erhvervs-ph.d står man med flere muligheder end før. Men det, jeg er passioneret optaget af, er innovation og vækst – at optimere globale virksomheders effektivitet,« siger hun.

Projektet hos Vestas handler om at udvikle software til strategisk videnstyring. Mere specifikt handler det om at skabe et sprog for den viden og de kompetencer, som de ansatte i virksomheden ligger inde med, den såkaldte intellektuelle kapital. Et sådant sprog findes ifølge Anne Krebs nemlig ikke i dag.

»Man har en terminologi for og kan overføre alle mulige processer i virksomheder til kroner og øre; organisationsteori, kultur, finansiel og ikke finansiel kapital. Men de begreber er blinde for folks viden og kompetencer, som hele Human Ressource Management-området ellers er hægtet op på. Det er det, jeg arbejder på at overføre til et ikke-finansielt styringssystem i et it-system,« forklarer Anne Krebs.

Fat i virkeligheden

At problemstillingen eksisterede fandt hun ud af, mens hun arbejdede som udviklingschef. At det skulle føre til erhvervs-ph.d. skyldtes en opfordring fra en professor på CBS. En almindelig ph.d. var for Anne Krebs ikke et interessant alternativ.

»Jeg er meget handlingsorienteret og har brug for, at det, jeg laver, er noget, der skaber resultater i den virkelige verden. I en almindelig ph.d. er der krav om en vis mængde empiri, men det kan være på grundlag af andres forskning. I en erhvervs-ph.d. er der krav om en virksomheds deltagelse, og det er vigtigt for mig,« fortæller Anne Krebs.

For hende er ambitionen, at hendes forskning skal føre til patenter, når hun er færdig om halvandet år.

»Det er bestemt meningen, at det skal skabe værdi for virksomheden. Men også for samfundet, for hvis der bliver skabt patenter eller software, som andre kan bruge, er det ikke kun en værdiskabelse, der kommer virksomheden til gode,« siger Anne Krebs.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere