Del : SMS
Berlingske Business

»Jeg tænker ikke over, at jeg arbejder i en mandeverden«

05BUSGerda-Retboell-Bauer.jpg
Gerda Retbøll-Bauer er som leder af DONG Energys interne revision chef for 12 medarbejdere. Foto: Liselotte Sabroe

Gerda Retbøll-Bauer er vant til at være ene kvinde i bestyrelseslokalerne, men har aldrig følt, at hun skulle præstere mere end mænd for at rykke op ad karrierestigen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når bestyrelser og direktioner i dansk erhvervsliv stadig domineres af slips og jakkesæt fremfor høje hæle, er det i høj grad kvindernes eget valg.

Sådan lyder meldingen fra Gerda Retbøll-Bauer, der i dag er chef for DONG Energys interne revision med 12 medarbejdere under sig og ved, hvad hun taler om. Fra sin entré på arbejdsmarkedet som revisorelev hos KPMG til partner og dernæst chef i DONG har hun oplevet et hav af store virksomheder indefra og har samtidig selv arbejdet sig til tops i en mandsdomineret branche.

»Men jeg har aldrig følt, at det var sværere for mig end for mændene. I bund og grund er det for kvinder – ligesom for mænd – afgørende, at man brænder for sit arbejde. Så kommer resten af sig selv,« siger hun og forklarer, at hun siden skoletiden har haft en stor interesse for matematik.

Efter gymnasiet tog hun et år på handelsskole for at blive klogere på, hvordan hun kunne bruge ligningerne og formlerne i den virkelige verden.

»Det var den kommercielle verden, som trak i mig. Det var derfor, jeg ville være revisor. Selv om mange synes, det lyder tørt, handler det jo om udvikling. Jeg er med ved alle de store beslutninger, en virksomhed træffer, om for eksempel nye opkøb,« forklarer hun.

Kvinde er ikke kvinde værst

Når andelen af kvinder i mellemlederstillinger vokser uden endnu at påvirke kønsfordelingen på toplederniveau skyldes det ofte, at kvinderne efter deres første barn sætter karrieren i stå og holder op med at stige i graderne, når de kommer tilbage fra barsel. Når det ikke skete for Gerda Retbøll-Bauer skyldes det to ting: planlægning og en passion for jobbet.

»Det med, at man skal være på barsel og derfor er væk fra arbejdspladsen, er ikke nogen undskyldning for ikke at avancere. Selvfølgelig har kvinder et moderinstinkt, som er anderledes end mænds. Men hvis man brænder for sit fag, kan man sagtens komme videre op ad rangstigen. Faktisk er kvinderne en stor styrke, for jeg oplever ofte, at vi er mere lyttende og forstår kundernes behov bedre end mange mænd,« siger Gerda Retbøll-Bauer, der selv har en søn og en mand, som også har en stilling med ledelsesansvar.

»Vi har selvfølgelig fået en søn for at bruge tid med ham og prioriterer ham først. Men jeg har ikke oplevet det som en modsætning til min karriere, og jeg har heller ikke følt, at mænd taler ned til mig,« siger hun og mener generelt, at der eksisterer for mange myter om kvinder i virksomheder.

»Jeg er aldrig blevet talt til på en særlig måde, bare fordi jeg er kvinde. Og jeg har heller ikke oplevet, at andre kvinder har konkurreret eller holdt mig nede,« siger hun.

Kvoternes kvaliteter

Selv om hun har oplevet et arbejdsmarked, der giver masser af plads til kvinder, er hun ikke helt afvisende over for ideen om kvoter.

»Jeg ville ikke selv have et job, bare fordi jeg er kvinde. Men kvoterne har tvunget ledelser og bestyrelser til at se sig om efter nogle kompetencer, de måske ikke ville have opdaget ellers. Mange kvinder er måske bedre til at sætte sig ind i andres følelser, og det supplerer mændenes tilgang rigtig godt,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere