Del : SMS
Berlingske Business

»Jeg kunne jo ikke sige »hvad?« hele tiden«

Holger kristensen
Holger Kristensen, afdelingschef i Sydbanks obligationsafdeling, gik i flere år uden høreapparat, selv om han er meget svagt hørende. Beslutningen om at få et høreapparat har åbnet en ny verden. »Jeg havde ikke kunnet fortsætte i arbejde, hvis ikke jeg havde fået det,« siger han. Foto: Lene Esthave

Afdelingschefen for Sydbanks obligationsafdeling Holger Kristensen gik med dårlig hørelse i ti år, inden han fik høreapparat. Den dårlige hørelse kunne føre til misforståelser på arbejdet, som der ikke er plads til, når man handler med obligationer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Holger Kristensen er afdelingschef for Sydbanks afdeling for obligationshandel – et travlt miljø med kimende telefoner og krav om at handle hurtigt.

Ikke det bedste kontormiljø, når man hører dårligt. I handlen med obligationer er sekunder afgørende for at sikre sig en god handel. Ikke desto mindre nåede Holger Kristensen at arbejde syv år med nedsat hørelse, inden han fik et høreapparat.

Det er 15 år siden i dag, men selv om Holger Kristensen kun var i starten af 30erne, da han fik sit høreapparat, skulle han ifølge sin læge nok have haft det ti år tidligere.

Han er meget svagthørende, og han beskriver, hvordan han kan ligge hos sin kone i sengen og stadig ikke høre hende, hvis hun ligger med ryggen til.

Det vel at mærke, når han ikke er iført høreapparat, og det gjorde arbejdsgangen en hel del mere besværlig, inden han fik taget sig sammen til at konsultere en hørespecialist, som anbefalede ham at få et værktøj til at hjælpe hørelsen på vej.

Ifølge en undersøgelse foretaget af det europæiske analyseinstitut Anovum, er der mange danskere, der hver dag tager på arbejde med dårlig hørelse, ligesom Holger gjorde det for 15 år siden. En anden undersøgelse foretaget af SFI, konkluderede i 2006, at nedsat hørelse på arbejdsmarkedet dengang kostede det danske samfund godt 2,7 mia. kr. i tabt arbejdsfortjeneste, da nedsat hørelse hæmmer produktiviteten.

»Jeg har en fornemmelse af, hvad det betyder på produktivitetssiden. Der er mange ting, man misser i opfattelsen, og det er meget meningsforstyrrende. Jeg mistede lige pludselig sammenhængen i samtaler, fordi der var ting, jeg ikke hørte, men som jeg syntes var for dumt at spørge ind til igen efterfølgende,« siger afdelingschefen Holger Kristensen om sin kommunikation med kollegaerne.

Mette Rinddal

»Der var også gange, hvor jeg allerede havde bedt folk om at gentage én gang, hvorefter jeg så ikke forstod det alligevel. Så lod jeg være med at spørge igen anden gang. Derfor missede jeg nogle gange dele af historien, og den kan være ekstremt væsentlig at få med. Og det er den jo næsten hver gang, når jeg handler med obligationer. På afdelingen arbejder vi ofte i store grupper af mennesker, og så følte jeg ikke, jeg kunne stå og sige »hvad?« hele tiden,« siger Holger Kristensen.

I sine mange år hos Sydbank har han i størstedelen af tiden været chef – også da han ikke havde høreapparat, og det, tror han, har også afhjulpet nogle af de mere ubehagelige episoder.

»Der er nok forskel på, hvad man kan tillade sig. Som chef kunne jeg bedre komme til folk og spørge ind en ekstra gang. Det er nok sværere, hvis man bare er normal medarbejder og skal til chefen og spørge ind igen og igen,« siger han.

Ifølge SFI-undersøgelsen fra 2006 vil medarbejdere med dårlig hørelse i tillæg til at være mindre produktive ligeledes opleve større grad af isolation og sociale udfordringer på arbejdspladsen sammenlignet med deres øvrige kollegaer.

 Produktion af høreapperater  Widex.

Det oplevede Holger Kristensen nu aldrig.Han beskriver sig selv som meget social og udadvendt, men han oplevede, at han kompenserede for sin hørelse ved at tale meget mere og give mindre plads til sine kollegaers ord i sociale sammenhænge.

»Jeg løste det egentlig ved at snakke med mig selv hele tiden. Når jeg var i sociale sammenhænge sørgede jeg for at tale mest, fordi så slap man for at høre efter. Det kan man godt grine ad, men jeg mistænker mig selv for at have gjort det for at undgå at skulle forholde sig til, at jeg ikke helt har forstået alt det, der blev sagt. Det er jo dybt problematisk,« siger han.

Holger Kristensen var så heldig, at arbejdstonen i afdelingen er lidt skarpere end på mange andre arbejdspladser. Derfor var kollegaerne også meget konsekvente og gjorde ham til sidst opmærksom på, at han skulle overveje at finde en løsning på den ringe hørelse.

pix - ipod - biz

»På kontoret var der pludselig en himmel til forskel, efter jeg fik høreapparat. Når jeg skulle stille priser for kunder, samtidig med jeg skulle konferere med kollegaer, måtte jeg førhen forlade min plads og gå hen til kollegaen for at høre ham. Samtidig skulle jeg jo gerne kunne følge priserne på obligationer på min computerskærm. Det var frygteligt, at jeg blev nødt til at løbe frem og tilbage, det forstyrrede jo også de andre. Da jeg fik høreapparat, kunne jeg pludselig blive siddende på min plads og høre folk. Det var en helt ny verden.«

For Holger Kristensen er der ingen tvivl om, at han ikke kunne have fortsat i sin stilling, hvis ikke han havde erhvervet sig et høreapparat.

»Det har jo en omkostning for alle, når jeg hører dårligt. Især i mit job. Det koster handler, når jeg ikke har kunnet høre, hvad kunden spørger om. Det er sekunder, det drejer sig om, når man skal stille priser til kunder. Og er man ikke hurtig nok, ringer kunden ikke herned næste gang.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere