Del : SMS
Berlingske Business

Jagten på en medarbejder

Biz-medarbejder-pix
Foto:

Hvordan kommer man i kontakt med relevante kandidater til et givent ledigt job i sin organisation? Print eller ikke-print dækker ikke diskussionen; det er mere nuanceret end som så, og der findes ikke et endegyldigt entydigt svar på det spørgsmål.

Artiklen fortsætter under annoncen
Da jeg for 22 år siden startede i Mercuri Urval var tingene ganske simple; når jeg forlod en kunde efter en diskussion om behovet for en ansættelse på mellemleder- eller specialistniveau, så tog det mig typisk få sekunder at beslutte, hvorvidt jeg skulle sætte en annonce i Berlingske eller Jyllands-Posten. Beslutningen var geografisk betinget. Sådan var det i meget store træk.

De to søndagsavisers jobsektioner var den af alle parter accepterede markedsplads, hvor jobsøgere holdt sig orienteret, ikke-aktive jobsøgere fulgte med i, hvad der skete på markedet, og alle andre holdt øje med, hvad deres kolleger i branchen og andre foretog sig. Man ansatte selvfølgelig også via netværk og headhunting, men brugte man ikke disse metoder, så var avisannoncen den mest benyttede.





I dag er det meget mere nuanceret og varieret, hvordan man kommer i kontakt med de mennesker, man mener kan være relevante. Diskussionen kan være ganske subjektiv, og man skal være klar over, hvilke interesser, der eventuelt kan stå bag synspunkterne. Job-index udtaler at, ”de store landsdækkende print-aviser er døde, når det gælder jobannoncering”, men Jobindex er en internetsite, så de er måske lidt biased.

Til gengæld udtaler Jobzonen, at ”men jeg tror, aviserne også vil spille en rolle i fremtiden, hvis de tænker lidt utraditionelt og i øvrigt kombinerer det med online”. Men Jobzonen er jo ejet af aviserne, så de er måske heller ikke helt objektive.

Diskussionen for unuanceret
Diskussionen er præget af de forskellige interessenters egne interesser, herunder også rekrutteringsvirksomhedernes. Det kan naturligvis også diskuteres, hvorvidt jeg selv er objektiv, men det er min opfattelse, at diskussionen print/ikke-print er for unuanceret. Der findes ikke et enkelt svar på det generelle spørgsmål om, hvordan man kommer i kontakt med relevante mulige kandidater. Som så megen anden kommunikation handler det om at kende sin målgruppe – altså dem man ønsker, der skal modtage ens budskab – og sikre, at så mange af dem som muligt får budskabet og reagerer på det.

Det vil sige, at inden man kan sige noget om, hvordan man kommer i kontakt med relevante mulige kandidater til et givent job, man ønsker besat, så må man altså bruge noget tid på at diskutere og fastlægge målgruppen og dennes mulige motivation; hvad skal få dem til at søge/tage imod henvendelsen/opfordringen til at mødes omkring det her job. Derefter må man så bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan man kommer i kontakt med dem, så de ser eller modtager budskabet.


pix-ugensdilemma300811



Som før nævnt kan de metoder være meget forskellige i modsætning til tidligere. Det kan være via sit eget netværk eller de sociale netværk. Det kan være via specielle communities på internettet, det kan være via egne eller offentlige tilgængelige databaser.

Det kan naturligvis meget ofte være via jobsites. Alle aktivt jobsøgende må vi antage tjekker de forskellige jobsites jævnligt, og mange mennesker har oprettet de såkaldte job-agenter, der holder en orienteret om, hvilke muligheder, der dukker op og som ud fra en prædefinering kan være relevante for en.

Men de, der måske ikke er aktivt søgende, kan jo også være interessante at komme i kontakt med, og de tjekker måske ikke jobsites eller har jobagenter; dem må man ofte kommunikere med på en anden måde.

Direkte opsøgning
En måde kan være at identificere de relevante og så opsøge dem direkte. Det kan faktisk også være på TV2News, at de ser budskabet.  Og det kan så sandelig også være via de printede aviser.


pix - Facebook- biz



Selv om vi nu kan påvise, at der er flere personer i en given målgruppe, der ser en annonce på TV2News, så er der stadig en hel del mennesker, der læser de printede aviser og kan blive motiverede af det rigtige budskab.

Jobannoncer som branding
Endelig skal man jo ikke glemme, at rigtig mange virksomheder ønsker at benytte jobannoncering til at brande sig selv og via den kanal komme ud med sine positive budskaber – ligesom rekrutteringsvirksomhederne kan lide at vise omverdenen, hvem de arbejder sammen med, og hvor mange jobs de har.
Hver rekrutteringssag kræver altså sin nuancerede diskussion om metoden og værktøjerne til at komme i kontakt med relevante kandidater – det er ikke nok at sige print/ikke-print.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere