Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Introvert? Sådan bliver du god til at netværke

Sussie
Se på dig selv udefra, så du leverer den bedste udgave af dig selv i mødet med andre.

Som introvert skal du skrue lidt op for dig selv. Sæt dig små mål, som du får gjort noget ved. Vær bevidst om at udvide dit netværk og selv være opsøgende. Se på dig selv udefra, så du leverer den bedste udgave af dig selv i mødet med andre.

Selvom du er introvert, kan du blive dygtig til strategisk networking. Det kræver blot et personligt lederskab, og at du kender din egen type og står ved den.

Susie Lynge, netværksekspert fra Netværks Akademiet, giver introverte nogle tips til at målrette, være systematiske og bevidste i at skabe gensidig forretningsværdi gennem relationer.

»Som netværker skal du kunne lede indad, udad og opad og være aktivt opsøgende, der hvor du vil påvirke nogle til at få øje på det projekt eller den virksomhed, du sidder med. Du skal også forsøge at forstå omverdenen og at kunne navigere i interessentfeltet. Men det kræver også, at du forstår, hvordan du selv bliver opfattet af andre og kan justere din adfærd,« pointerer Susie Lynge.

zainab

Styrk din selvindsigt

Som introvert netværkstype skal du skrue lidt op for dig selv. Du skal sætte dig små mål, som du får gjort noget ved. Du skal være bevidst om at udvide dit netværk og selv være opsøgende. Dine forcer er, at du er god til at observere situationer. Du tænker, før du taler. Du er rolig, lyttende – og derfor ofte også lidt længe om at tage et initiativ. Du er især dygtig i 1:1 relationen. Og det betyder, at du måske skal tage dig lidt sammen og bruge energi i rum med folk, du ikke kender.

»Som introvert netværker skal du kunne se på dig selv udefra. Du skal lede dig selv, så du leverer den bedste udgave af dig selv i mødet med andre. Introverte er ofte lyttende, faktaorienteret og har en specialisttilgang. Men hvis du gerne vil netværke, er du nogen gange nødt til at give lidt mere af dig selv, end du naturligt har lyst til. Det er nødvendigt for, at netværket husker dig, anbefaler dig eller naturligt vil søge et samarbejde med dig,« siger Susie Lynge og henviser til 5 gode råd til at komme til orde som introvert.

Overskrid komfortzone med forberedelse

Det kræver forberedelse at blive en dygtig netværker. Du skal gå på opdagelse i dig selv. Hvad er nemt? Hvad er svært? Du skal turde arbejde med det, der udfordrer dig. Så løfter du dig automatisk.

»Forberedelse er en af de ting, der kan være med til at gøre dig tryg i networking som introvert.

Derfor skal du forberede dig på, hvordan du gerne vil fremstå og opleves af dem, du møder. Du vil muligvis gerne opleves lidt mere åben, end du reelt er. For at åbne lidt op kan du for eksempel forberede dig på de spørgsmål, du vil stille – og tvinge dig selv til at stille dem,« siger Susie Lynge om tricket til at overskride din egen komfortzone.

11BUSNilab-Rona-150817.jpg

Giv den gas på din egen måde

Et eksempel på en lille ting, der har stor betydning er, at du aldrig må være nervøs for at kigge folk i øjnene. Det er ikke påtrængende.

»Det har stor værdi for modtageren, at du sætter mere strøm til dit kropssprog, når du netværker. Folk har lyst til at blive kigget i øjnene. Det gør dem trygge, når de kan se på dig, for eksempel om du er enig eller uenig med dem,« påpeger Susie Lynge.

Du skal altså ikke som introvert tænke, at du skal undgå konferencer og droppe networking. Du skal derimod bevidst vælge netværksarbejdet til, så du selv oplever, at du har kontrol over situationen. Du skal skrue op for modet og give den fuld gas – på din egen måde.

Tirsdag - Jeanette Fangel Løgstrup

Tænk over kropssproget

Susie Lynges erfaring er, at introverte netværkere kan virke lidt stive i betrækket på deres modsætninger. De vil derfor have en del glæde af at tænke lidt mere over deres kropssprog.

»Du skal vise, at du lytter, kigge op, give noget gestikulation. Vis at du er tilstede – og at du ikke er på en anden planet. Som introvert lytter du, opfanger mange detaljer, andre ikke opfanger, indsamler data og viden. Du gør dig klar til at bidrage, og det er godt. Men du bliver nødt til også at vise det til dine omgivelser,« siger Susie Lynge om at være bevidst om sin netværksstil.

»Folk bliver usikre, hvis der ikke er nogen reaktioner. De tolker hurtigt på det, og mange tænker, om det er, fordi vedkommende synes, at det, de siger, er kedeligt? Eller er det mig, der er kedelig? Så mit råd er virkelig, at du som introvert netværker skal være bevidst om dit kropssprog ved at vise, at du er tilstede i rummet, i samtalen og godt gider at netværke,« fortsætter hun.

29BUSBestyrelses-153744.jpg

Netværkstryllestøv og netværksguld

Netværkseksperten gør det klart, at ingen kommer sovende til at blive dygtige netværkere. Der findes ikke noget netværkstryllestøv, som hun udtrykker det.

»Du skal selv se mulighederne og handle på dem. Gør noget ved dine netværksmål – det regner ikke med netværksguld, uden at du selv tager initiativ – men sæt små overkommelige mål. Det rykker mest,« lyder Susie Lynges råd.

Hun synes også, det er vigtigt som introvert persontype bevidst at netværke meget bredt – altså lede efter ekstroverte og folk fra andre brancher. For netværket bliver for snævert, hvis man kun netværker med folk, der ligner en selv.

»Netværksguldet ligger i diversiteten. Som introvert kan det give så meget at søge sparring hos en ekstrovert. Det er vigtigt at være nysgerrig på, hvordan andre tænker. Her ligger ny viden, nye kontakter og muligheder gemt uanset din type,« forklarer Susie Lynge.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk

Onsdag - CEO for en dag

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen