Del : SMS

Intet loft over barns første sygedag

Der er ingen grænse for, hvor mange gange man kan tage barns første sygedag. En virksomhed forsøgte at få loft over antallet - men fik nej.

Artiklen fortsætter under annoncen
Arbejdsgiver kan ikke sætte loft på, hvor mange gange i løbet af et år en medarbejder kan tage barnets første sygedag.

Det viser en sag fra Midtjylland, hvor en arbejdsgiver prøvede at begrænse medarbejdere med børns sygefravær under en kommende H1N1 influenzaepidemi, oplyser HK.

I den pågældende virksomhed forsøgte man at pålægge medarbejderne en grænse på maksimalt seks gange barnets første sygedag om året ved at lave et tillæg til de ansattes kontrakter. Men det fik HK til at reagere, og efter henvendelse til arbejdsgiverorganisationen måtte virksomheden trække begrænsningen tilbage.

Faglig konsulent i HK/Privat Midtvest Jan Brink Frederiksen siger, at ordningen er lavet for, at medlemmerne kan få tingene til at hænge sammen, når børnene bliver syge.

- Og man kan jo ikke bestemme, hvor mange gange ens børn skal have influenza, siger Jan Brink Frederiksen.

I langt de fleste overenskomster på det private arbejdsmarked er der indført regler om, at medarbejdere med børn under 14 år har ret til at holde fri den første dag, deres barn bliver syg. Ordningen gælder kun for den første dag i et sygdomsforløb og kun for den ene forældre, men nu er det altså slået fast, at der ikke er en grænse for, hvor mange sygdomsforløb ordningen dækker.



/ritzau/

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere