Berlingske Business

»I sidste ende står man last og brast«

pix-Kirsten Brøchner-biz
Hoteldirektør Kirsten Brøchner. Foto:

Først skulle hun bare give sine forældre en hånd, men så blev Kirsten Brøchner bidt af hoteldrift. I dag, 19 år senere, står hun i spidsen for den familieejede hotelkæde Brøchner Hotels.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hun blev hoteldirektør ved et tilfælde, men der er intet tilfældigt over den måde, Kirsten Brøchner i dag driver sine hoteller på. Gæsterne skal kunne mærke, at der er hjerte bag, lyder den grundlæggende filosofi, og det kommer til udtryk på højst forskellig vis.

Lige fra de gammeldags hotelnøgler – »så vi får sagt godmorgen og godaften til gæsterne« – til den moderne miljøbevidsthed, som den 49-årige hoteldirektør også brænder for.

Brøchner Hotels er således verdens første CO2-neutrale hotelkæde – et initiativ, som Kirsten Brøchner selv står bag, og som har ført til den globale mærkningsordning CO2-Neutral Hotels.

Læs også: Her er de hemmelige hotelejere

Den københavnske hotelkæde var også nomineret til Nordisk Råds Natur- og Miljøpris 2011. I begrundelsen hed det blandt andet, at man »med en ildsjæls indsats og forbilledlig energi har skabt en grøn hotelkæde under svære økonomiske kår«.

Hvert af de fire Brøchner-hoteller har helt sit eget look og særpræg.

På Ibsens Hotel i Nansensgade, som netop er genåbnet efter en større ombygning, kan man eksempelvis betale sin regning med den nye valuta artmoney. Man skal således ikke blive forbavset, hvis man i skranken hører et replikskifte a la dette:

»Vil De betale med kontanter, creditcard – eller kunst?«

Knap 100 virksomheder, her iblandt nu også Ibsens Hotel, accepterer i dag den alternative valuta, som den danske kunstner Lars Kræmmer står bag. 1.000 kunstnere fra 42 lande er anerkendt som artmoney kunstnere, og ideen er blandt andet at støtte projekter i udviklingslande.

Det er 19 år siden, Kirsten Brøchner – der oprindelig er uddannet sygeplejerske – droppede sit job for at hjælpe sine forældre med at løbe deres første hotel, Hotel Kong Arthur, i gang.

Aftalen lød på kun ét år. For Kirsten Brøchner skulle i hvert fald ikke arbejde for sin egen familie.

Men hun blev fanget ind af den internationale stemning, af de mange forskellige mennesker, af livet, der leves døgnet rundt.

Hun blev bidt af hoteldrift, som hun har lært sig helt fra bunden, og i dag står hun i spidsen for den familieejede, københavnske hotelkæde.

Foruden Ibsens Hotel i Nansensgade og Hotel Kong Arthur ved Søerne omfatter Brøchner Hotels det hippe designerhotel Hotel Fox på Jarmers Plads samt Hotel Danmark i Vester Voldgade, tæt på Rådhuspladsen.

Tilsammen råder de fire hoteller over i alt 422 værelser.

»Vi omsætter i dag for 100 millioner kroner, men vi vil gerne være større. Planen er, at vi gerne skulle vokse til 1.000 værelser i løbet af det næste par år,« siger Kirsten Brøchner, da vi mødes en sen eftermiddag i på Ibsens Hotel.

LÆS HELE ARTIKLEN I BUSINESS SØNDAG

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen