Del : SMS
Berlingske Business

Hver tredje chef føler sig snydt af nyansatte

Jobsamtale
Modelfoto. Foto:

Chefer bør holde sig til en stringent udvælgelsesmetode for at undgå at blive forblændet og siden skuffet over nyansatte medarbejdere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ifølge jobansøgningerne er de fleksible, ambitiøse, ansvarsfulde og samarbejdsvillige, men når hverdagen melder sig for de nye medarbejdere, lever virkeligheden ikke altid op til de flotte ord.

225 chefer har over for det svenske tidsskrift Chef svaret på spørgsmål om ansættelse af nye medarbejdere. Og hver tredje føler sig snydt hver anden gang de rekrutterer. Det skriver SvD Näringsliv. Fem ud af ti chefer føler sig snydt hver fjerde gang, de rekrutterer.

Den bedste måde at undgå skuffelser er et godt udvælgelsessystem, mener psykolog og ekspert i rekruttering, Henric Bruvik.

»Mange arbejdsgivere opfører sig som gamblere, når de skal rekruttere. De tror, at de kan slå systemet og finde det talent, som alle andre har overset. Ud fra en normalfordelingskurve er de allerfleste mennesker middelmådige. Man kan være heldig nogle enkelte gange, men for at have held med at ansætte gode medarbejdere over tid, har man brug for at godt udvælgelsessystem og holde sig til det,« siger Henric Bruvik til SvD Näringsliv.

Tidspres og forblændelse er to af de faktorer, som kan lede en chef ud i det forkerte valg i en ansættelsesrunde.

»Det er svært, det her. Sommetider går chefen i panik, og vil bare ansætte nogen. Hvis man så også bliver forblændet af en persons fine CV oig meritter, er det let at se bort fra de personlige egenskaber,« siger Nicklas Ljungström, der selv står i spidsen for rekrutterings-virksomheden 10ton.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere