Del : SMS
Berlingske Business

Humanistiske uddannelser og erhvervslivet i ny alliance

De humanistiske fakulteter har indledt et tættere samarbejde med erhvervslivet for at øge mulighederne for, at de mere end 35.000 studerende, der læser humaniora, kan se frem til at komme i arbejde, når de er færdige.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere af landets universiteter har allieret sig med virksomheder og organisationer for at sikre sig, at deres studerende er attraktive på jobmarkedet, når de er færdiguddannede. Det sker fordi, mere end 25 procent af alle nyuddannede humanister står uden job et år efter endt uddannelse. Det skriver Politiken torsdag.

For eksempel har Aalborg Universitet inviteret erhvervsledere fra blandt andet Vestas, TDC og Jyske Bank med i et såkaldt aftagerpanel, der skal give input til indholdet på de humanistiske uddannelser, mens Københavns Universitets Humanistiske Fakultet har udnævnt en prodekan for »omverdensrelationer«, der skal tage sig af kontakten til erhvervslivet.

- Vi skal samarbejde endnu mere med erhvervet. De studerende skal blive bedre til at formulere, hvordan deres kompetencer kan bruges. Flere og flere af vores humanistiske kandidater bliver i dag ansat i private virksomheder, og derfor vil vi også gerne være bedre til at synliggøre vores kompetencer i erhvervslivet, siger prodekan for omverdensrelationer Julie Sommerlund til Politiken.

Men humanisternes nye alliance med erhvervslivet er ikke kun en fordel, påpeger prorektor Hanne Leth Andersen fra Roskilde Universitet (RUC).

- Vi skal passe på, vi ikke udvander det, der rent faktisk er universiteternes guld, og som vi har opbygget gennem århundreder. Danske humanistiske kandidater har været meget respekterede i udlandet, i kraft af hvordan uddannelsen er bygget op. Det risikerer vi at sætte over styr, hvis vi bliver for kortsigtede i vores planlægning og indretter os efter virksomhedernes behov, siger hun til Politiken.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere