Del : SMS
Berlingske Business

Herre i egen forretning

17BUSNyborg-Strand-udefra.jpg
Overskrift
Nyborg Strand – atter på egne ben efter 32 år med Best Western. Foto: Claus Fisker
17BUSNyborg-Strand-Jacobsen.jpg
Overskrift
Direktør Poul Jacobsen planlægger en udvidelse af konferencefaciliteterne på Nyborg Strand.?Foto: Claus Fisker

Nyborg Strand har i 32 år været medlem af Best Western. Det langvarige, tætte bånd – skabte det hjerteblod – som holdt Nyborg Strand i kæden. En oplagt mulighed for at forlade Best Western fik fornuften til at tage over, og Nyborg Strand er nu herre i egen forretning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ud fra de reelle fakta ville beslutningen være nem: Best Western genererede under to procent af Nyborg Strands omsætning via individuelle forretningsovernatninger og via leisure – eller fritidssegmentet – som er Best Westerns hovedmålgrupper. Alligevel var beslutningen særdeles svær.

»Når man har været med i så mange år, er der en del hjerteblod i det og ikke så meget fornuft. Vi havde gået med tankerne om at forlade Best Western i nogle år, men det er ikke noget, man bare lige gør. Hvis vi kun havde brugt vores fornuft, så havde vi meldt os ud for mange år siden,« siger Claus Hansen, der er salgs- og marketingchef for Nyborg Strand.

Nyborg Strand og Best Westerns historie strækker sig 32 år tilbage – til dengang da Best Western blev etableret i Danmark, og hvor Nyborg Strand var en vigtig spiller i opstartsfasen.

Tankerne om at forlade kæden blev nemmere realiserbar, da Best Western sidste år opsagde samarbejdet med de danske medlemmer af kæden for derefter at ville gentegne kontrakter i Best Western Skandinavien. Det betød, at Nyborg Strand pr. 1. januar i år kunne komme ud af samarbejdet med øjeblikkelig virkning.

17BUSKatia.jpg

Direktøren for Nyborg Strand, Poul Jacobsen, kunne også se, at det var på tide at følge den mavefornemmelse, der de senere år var blevet sværere og sværere at ignorere.

»Vi var endt, hvor det hele var blevet lidt for topstyret, og hvor Best Western begyndte at kopiere lidt af kapitalkæderne med, at man for eksempel kunne få bonuskort. Der markerede vi os ved at udtrykke, at vi ikke mente, at det var den rigtige vej at gå,« siger Poul Jacobsen, der sammen med salgs- og marketingchefen mener, at et bonuskort bliver udvandet, når alle pludselig har det.

Hvorfor ikke hellere sætte en skarp, konkurrencedygtig pris – til alle – i stedet for at have en masse forskellige rabatordninger, er holdningen på Nyborg Strand.

»Det er det, der gør, at man altid kan gå ind på vores hjemmeside og regne ud, hvad en konference eller et andet arrangement vil koste – fordi vores prisstruktur er gennemskuelig. Her skal man ikke først ringe og høre, hvad et arrangement vil koste. Prisen er den, som er oplyst, og den bliver heller ikke påvirket af, at der er et stort arrangement i byen,« siger Claus Hansen, som nævner, at priserne på overnatning steg mærkbart under Melodi Grand Prixet i København, men at det betød, at folk fandt alternativer.

Derudover mente ledelsen på Nyborg Strand, at det meget ofte bliver et diktat, når man er med i en frivillig kæde eller en kapitalkæde. En nødvendighed for at fremstå ens, men som kan være belastende for det enkelte hotel.

De seneste år har Nyborg Strand forberedt sig på sin exit ved at opruste med nogle nye samarbejdspartnere, selv om det ikke betyder en indtræden i en ny kæde – det er ikke noget, der ifølge direktøren, kommer til at ske foreløbig.

»Vi har fået nogle partnere lokalt her i området med Destination Nyborg, hvor vi er fem overnatningssteder i Nyborg, der markedsfører os sammen og krydssælger hinanden. Det etablerede vi tilbage i 2013. En anden partner er Udvikling Fyn, som står for at tiltrække nationale konferencer, og så er der Inspiring Denmark, som står for den internationale del,« siger Poul Jacobsen.

Derudover har man som noget nyt indgået aftaler på online platformene: Expedia, booking.com og hotels.com. Den del af det salg fra leisure markedet, som før kom fra Best Western, skulle gerne opnås nu via de store internationale platforme. I februar i år steg omsætningen 34 procent, så Nyborg Strand er fortrøstningsfuld på det punkt.

En god sparringspartner er væk

Nyborg Strand-ledelsen understreger, at den har været godt tilfreds med samarbejdet med Best Western, og at man ikke var blevet i kæden i så mange år, hvis andet havde været tilfældet. Selv om der er ulemper forbundet med medlemskabet, så har der også været mange fordele, og lige nu har salgs- og marketingchefen én stor frygt for, at særligt et parameter bliver svært at håndtere, når Nyborg Strand står på egne ben:

»Vi er meget opmærksomme på, at vi i mindre grad nu har nogle sparringspartnere, som kan foretage kundeanalyser og sikre, at vores niveau er, som det skal være – og som derudover kan sammenligne os med andre på markedet. Det er vi i gang med at få et eksternt firma til at udvikle et system til, og vi har også indgået et samarbejde med en mystery shopper, så vi har nogen til at kontrollere os, når vi ikke har Best Western til at puste os i nakken,« siger Claus Hansen og tilføjer, at det var noget af det, som Best Western virkelig havde godt styr på.

Nyborg Strand, der har rødder tilbage til 1899, da det var badehotel for særligt Odenses velhavere, står overfor en udvidelse. De røde mursten, der slutter sig tæt om konferencestedet, skal fortsat være basen, men store vinduespartier mod havet og Storebæltsbroen – og flere konferencefaciliteter – venter blandt andet de kommende år.

Den første udvidelse starter til sommer – et tidspunkt som Nyborg Strand i forvejen ofte anvender til renovering, fordi der er så relativt få gæster på det tidspunkt.

»Vi vil meget gerne have de private feriegæster, men vi bliver bare aldrig det store feriecenter,« siger Poul Jacobsen og cementerer det fornuftige i, at en æra med Best Western nu er slut.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere