Del : SMS
Berlingske Business

Her er Danmarks bedste ledere

pix-NORDEA-biz
Christian Clausen, CEO i Nordea, vandt prisen som Årets Leder i 2010. Foto:

Seks vidt forskellige kandidater dyster i de næste uger om titlen som Årets Leder 2011. Fælles for dem er ikke kun, at de evner at skabe resultater, men i høj grad også måden, de gør det på.

Artiklen fortsætter under annoncen

Førstehjælp, mejeriprodukter eller undervisning af tosprogede børn. Uanset hvad ens kerneforretning er – og om man er offentlig eller privat ansat, i en stor eller lille organisation – kræver det ganske særlige egenskaber, at være en virkelig dygtig leder.

De seks bedste eksempler på, hvordan god ledelse skal eksekveres, er nu udpeget af Lederne, som den 23. november for 10. år i træk kårer Årets Leder.


 

Se kandidaterne til titlen som Årets Leder her



Leder_Connie(3)



»En god leder i dag er en, der er i stand til at sætte visioner og være rollemodel for sine medarbejdere. En, der er modig og tør gå nye veje, og som kan skabe resultater. Vel at mærke ikke resultater for enhver pris, men med respekt for medarbejderne, for det er igennem dem, du skaber resultaterne,« fortæller Ledernes formand Svend Askær, der sammen med blandt andre tidligere prismodtager Alfed Josefsen, adm. direktør for Irma, og professor i ledelse ved CBS Henrik Holt Larsen har været med til at udvælge, hvem der i år udgør ærkeeksemplerne på gode ledere herhjemme.


Etik og integritet tæller

De seks nominerede er Lise Egholm, skoleleder på Rådmandsgades Skole, Allan Søgaard Larsen, koncernchef i Falck, Peder Tuborgh, adm. direktør, Arla Foods, Jesper Fisker, departementschef i Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Connie Astrup-Larsen, adm. direktør for legetøjsproducenten Kompan og Lars Rohde, administrerende direktør for ATP.

Alle har de som noget helt grundlæggende vist, at de kan levere gode resultater og skabe en stærk og konkurrencedygtig virksomhed, uanset om det er i den private eller offentlige sektor, fortæller Henrik Holt Larsen.

»Men det særegne og spændende er, at det ikke er nok, hvad man som leder opnår, men også den måde, hvorpå det sker. Det er her, at lederens personlighed, etik, integritet og fremtræden kommer ind i billedet, ledelse i dag handler i høj grad om at være rollemodel for virksomhedens vision, mission, værdier og kultur. Virker lederen som et positivt og efterfølgelsesværdigt eksempel på disse kronjuveler, har de ansatte lyst til at følge vedkommende. Ellers kommer lederen til at gå enegang, og det går simpelthen bare ikke i en moderne virksomhed,« uddyber han.


pix-larserikholm-biz



Selv om krisen har været en udfordring for alle, har de gode topledere formået at kommunikere situationens alvor til medarbejderne og baggrunden for hvilke tiltag, der måtte være nødvendige for at klare sig igennem krisen. For eksempel massefyringer, sådan som Peder Tuborgh har måttet gennemføre som led i en sparerunde.

»Med kommunikationen er det lykkedes at bevare korpsånd og lysten til at klare sig gennem krisen. Det skaber tryghed i en organisation, når en topleder nærmest fungerer som buffer mellem det kaos, man ser i omgivelserne, og så virksomhedens indre,« fortæller Henrik Holt Hansen.

Ifølge ham er den vigtigste nye rolle, som strækker sig ud over at kunne formulere og implementere mål og strategier, at være ambassadører udadtil.

»En virksomhed kan ikke længere klare sig ved at sige, at »den, der lever stille, lever godt«. Man skal som virksomhed være samfundsborger, være åben over for samfundet, blande sig i samfundets forhold – og i høj grad leve op til nye samfundsmæssige krav. CSR er det oplagte eksempel herpå. De nominerede er fine eksempler på, at skal man lede indadtil, skal man gå omvejen ved at lede udadtil,« siger han.

Sidste års vinder af prisen var CEO i Nordea Christian Clausen. Afstemningen om, hvem der skal kunne smykke sig med 2011-titlen, foregår på Ledernes hjemmeside www.lederne.dk, hvor man fra i dag kan stemme på sin favorit blandt de seks nominerede.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere