Del : SMS

Han skaffer succes til Just Eat

Klaus Nyengaard
Foto:

Klaus Nyengaard er manden, der helst vil arbejde som iværksætter og være med til at bygge virksomheder op. I de seneste snart tre år har han været chef for den danske succes Just Eat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er den digitale-iværksætter, som skal få stadigt flere forbrugere over hele verden til at bestille lokal takeaway over internettet. Han har boet i London med familien i snart tre år, men er på vej hjem til mere hjemlige og landlige omgivelser.

Klaus Nyengaard er adm. direktør i den danske succeshistorie Just Eat. En direktør-post, hvor Klaus Nyengaard netop har været med til at skaffe en ny kapital til Just Eat på 256 mio. kr. Virksomheden blev startet i Aarhus, men har siden 2008 haft hovedkvarter i London. Flytningen af hovedkvarteret skete samtidig med, at Klaus Nyengaard blev hentet ind som direktør.

Just Eat har en stærk position, når det gælder salg af internet-takeaway i England, Indien og Canada. Med de ekstra mange millioner på bankbogen er der planerne om flere ekspansioner.

»Vi står for en massiv vækst fremadrettet. Med kapitalen kan vi sætte mere tryk på de lande, hvor vi allerede er til stede. Desuden har vi kig på et par lande, som vi mangler i Europa, og især har vi fokus på Latinamerika, hvor vi er ved at etablere os med en meget ambitiøs satsning i Brasilien,« siger Klaus Nyengaard.

»Vi har et ret klart koncept i form af en lang række tiltag med digital markedsføring. Vi arbejder rigtig meget sammen med restauranterne i de enkelte lande, og når vi er klar til det i et land, laver vi også TV-reklamer,« siger Klaus Nyengaard, der fremhæver, at det er helt bevidst fra selskabets side, at det er en ordentlig pose penge, som er hentet hjem.

»Hvis man er ambitiøs, skal man tage rigeligt med kapital ind. Vi valgte at gøre det samme for to år siden. Når vi får så betragteligt et beløb, er vi sikre på, at vi har penge nok til at lave den langsigtede planlægning og til at gøre de rigtige ting,« siger Klaus Nyengaard.

Gør en forskel

Klaus Nyengaard er oprindeligt uddannet økonom fra Aarhus Universitet. Da den uddannelse var i hus fulgte en række år med studier på engelske Cranfield University. På det universitet mødte han en professor, der overbeviste ham om, at en god start på karrieren var en tur i et konsulentfirma.

Via et sådant job kan man lære mange brancher at kende, lød argumentationen. Klaus Nyengaard fulgte rådet og tilbragte de første tre år efter endt uddannelse hos konsulentvirksomheden McKinsey. Her besluttede han sig for, at hans fremtid lå inden for enten biotek eller informationsteknologien. Det endte med at blive sidstnævnte, der vandt.

For Klaus Nyengaard var det samtidig vigtigt, at han kom til at arbejde som iværksætter i den ene eller anden form. Det kunne enten være ved selv at starte en virksomhed eller ved at bygge videre på noget, som allerede var i gang.

»Jeg vil helst undgå at arbejde for store koncerner. Jeg vil hellere være med til at bygge virksomheder op og gøre en forskel. På den måde står man hele tiden over for udfordringer, som er nye, og man skal hele tiden gøre tingene på en anden måde,« siger Klaus Nyengaard.

Gik ned

Han har dog i løbet af karrieren været ansat i forskellige koncerner. Han har blandt andet haft job i et datterselskab delejet af Schipsted, og han har ligeledes tilbragt små tre år i JP/Politikens Hus.

Kun en enkelt gang har han været med til at starte en virksomhed op fra bunden. Det var i år 2000, hvor han sammen med to andre var medstifter af Mobli. Et selskab, der blev slået stort op med kontorer i København og Los Angeles. Men det nåede kun at overleve i 11 måneder.

»Vi lavede software og services til folks smartphones, men vi var lidt for tidligt ude og gik ned, da vi skulle skaffe ny kapital til selskabet. Det var nogle gode lærepenge, fordi det viste mig, at man altid skal sørge for at få rigeligt med kapital i starten,« siger Klaus Nyengaard, der ikke blev afskrækket fra at starte egen virksomhed på trods af konkursen.

»Når man arbejder inden for det her felt, er man nødt til at acceptere, at det nogle gange kan gå galt. Herefter skal man lære af, hvorfor det gik galt og arbejde videre ud fra det,« siger Klaus Nyengaard.

Flytter hjem

Privat er Klaus Nyengaard gift og har tre børn. Familien har han haft med til London, og han betegner årene i den engelske hovedstad som lidt af et eventyr. Men snart er det slut. Til april flytter hele familien tilbage til Danmark og bosætter sig på en gård uden for Hillerød i Nordsjælland. En gård familien hele tiden har haft, men som har været lejet ud de sidste tre år. Klaus Nyengaard vil fortsat have kontor i London og skal til at pendle mellem de lande, hvor Just Eat er til stede.

»Børnene har lært engelsk, mens vi har været i London, og det har været godt, men vi vil gerne give dem nogle solide danske rødder. Vi kan godt lide landlige omgivelser og vil gerne bo på landet. Det er det, vi vil vende hjem til,« siger Klaus Nyengaard.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere