Del : SMS
Berlingske Business

Han reddede dødsdømt bryggeri

Kåre Schultz
Overskrift
Kåre Schultz er blevet kåret som Årets bestyrelsesformand 2014 for sin indsats for at få vendt Royal Unibrew til at være en profitabel virksomhed. Foto:
 

Novodirektør Kåre Schultz sagde ja til formandsposten i Royal Unibrew, fordi »det virkede sjovt og svært«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er langtfra den mest erfarne formand i dansk erhvervsliv. Men indsatsen for bordenden i Royal Unibrews bestyrelse giver alligevel Novo-direktør Kåre Schultz titlen som årets bestyrelsesformand.

Genrejsningen af Danmarks næststørste bryggerikoncern, Royal Unibrew, er nok den mest overbevisende overhovedet, efter at finanskrisen fik de danske banker til at stå på bremsen og tvang et utal af virksomheder ud i en overlevelseskamp.

Pludselig brød virksomheden, der bl.a. står bag Faxe, Ceres og Faxe Kondi, sine låneaftaler med bankerne. Gælden på 2,2 mia. kr. var ved at trække selskabet ned, topchefen blev fyret, og bestyrelsen satte reelt hele virksomheden til salg for at få penge i kassen. Et storudsalg gik straks i gang, og selskabet måtte gå tiggergang på aktiemarkedet og hentede her små 400 mio. kr., som blev brugt til at holde bankerne fra døren.

Første formandsjob

Nu – fem år efter – er historien en anden.

Nærdødsoplevelsen synes efterhånden langt væk. Og Royal Unibrew har endda så meget overskud – både mentalt og finansielt – at virksomheden kan gå i offensiven og lidt overraskende var i stand til sidste år at købe det finske bryggeri Hartwall for 2,8 mia. kr.I 2010 kom Kåre Schultz ind som formand i selskabet. Det var første gang, han satte sig i formandsstolen uden for Novo-regi. Han blev fristet af udfordringen.

»Jeg sagde ja, fordi jeg synes, det lød sjovt. Jeg kendte intet til bryggeriindustrien inden. Jeg blev kontaktet af en headhunter, og efter at have kigget på nøgletallene var jeg helt overbevist om, at firmaet kunne gøre det bedre, så jeg tænkte, at det kunne godt lade sig gøre, og det kunne være sjovt,« siger Kåre Schultz.

Og det kunne godt lade sig gøre, kan man konstatere i dag.

Som illustration på hvor stort et comeback, der er tale om, er aktiekursen i Royal Unibrew siden lavpunktet i marts 2009 steget ikke mindre end 3.750 procent frem til i dag.

Først stod den på oprydning i bryggerivirksomheden, der var vokset for meget for lånte penge. Og det var ikke givet, at virksomheden ville overleve, medgiver Kåre Schultz.

»For mig virker det ikke så ekstraordinært, som det måske egentlig er. Vi har bare gjort det forretningsmæssigt rigtige. Vi har ikke opfundet noget sindssygt eller mystisk,« siger Kåre Schultz og fortsætter:

»Vi har bare sagt, at vi står med en virksomhed, hvor vi skal sikre cashflowet, vi skal af med alt det, der ikke fungerer, og vi sikrer, at vores produkter bliver markedsført bedre, og at der bliver udviklet nye produkter, som kunderne vil have. Det er bare det, vi har gjort,« siger formanden om opskriften.

Royal Unibrews comeback er værd at tage hatten af for, siger aktieanalysechef i SEB Søren Samsøe.

07BUSKaare3.jpg

»Det er meget imponerende. På en skala fra 1-10 vil turnarounden få 10 med pil op. Det er et skolebogseksempel på, hvordan man bør lave en turnaround. Royal Unibrew fik reduceret gælden hurtigt og samtidig forbedret den operationelle og kommercielle side af selskabet,« siger Søren Samsøe.

Lakmusprøven

Royal Unibrews opkøb af Hartwall sidste år var det endegyldige bevis på, at Royal Unibrew har lagt krisen helt bag sig.

»Købet af Hartwall var en god idé uanset fortiden. Da vi gjorde det, var vi et andet sted, end da vi begyndte genrejsningen af selskabet,« siger Kåre Schultz.

Det var den mangeårige samarbejdspartner Heineken, der gerne ville sælge Hartwall fra. Og for Royal Unibrew var beslutningen egentlig ret let. For Hartwall ligner til forveksling Royal Unibrew med fokus på nogle regionalt, stærke varemærker. Bare mindre. Og med base i Finland.

07BUSKaare2.jpg

»Det gjorde, at vi forstod forretningen meget nemt og meget let kunne regne det opkøb hjem. Vi så en effektiviseringsgevinst i at kunne drive Hartwall mere effektivt ved at se på, hvordan vi gør i Royal Unibrew. Det var egentlig relativt nemt at regne ud,« siger Kåre Schultz.Han peger på det meget stærke samarbejde, han har haft sammen med Unibrew-topchef Henrik Brandt, som en vigtig ingrediens.Før krisen gjorde Royal Unibrew det i meget ambitiøse vækststrategier, der under offensive navne som Mach II og Double Up, skulle få det lille bryggeri til at brage frem.

Det er ikke Kåre Schultz’ stil.

pix-bestyrelser

»Nej, jeg synes, man skal gøre det bedst muligt for virksomheden, og det gør man ved at tilbyde kunderne de bedst mulige produkter, disciplin omkring driften og økonomien, og hvis man gør det, har man gode odds for at skabe værdi. Det lyder måske lidt simpelt,« siger Kåre Schultz.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere