Del : SMS
Berlingske Business

Han er årets CFO

Jørn P. Jensen
Overskrift
Portræt af Jørn P. Jensen, finansdirektør i Carlsberg. Jørn er kåret til Årets Finansdirektør. Foto:
 

Krisen har stillet krav om budgetdisciplin, slankekure og effektivisering, men nu kommer andre kompetencer hos CFOen i fokus. Carlsbergs Jørn P. Jensen har netop dem. Derfor vinder han Berlingske Business Magasins pris som Årets CFO.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tolv år har han svunget regnestokken i Carlsbergs finansielle afdeling, og CFO Jørn P. Jensens fingeraftryk sætter sig efterhånden i de fleste hjørner af virksomheden. Under sig har han 20.000 medarbejdere, og på visitkortet står viceadministrerende direktør og koncernøkonomidirektør. Med ansvar for alle dele af forretningskæden bortset fra salg og marketing er han indbegrebet af den moderne, udvidede CFO-rolle. Jørn P. Jensen er “Årets CFO” på baggrund af exceptionelle resultater hos Carlsberg og topkarakterer inden for kriterierne “forandring og transformation” samt “lederskab og organisation”. Juryen har lagt vægt på, at han som CFO har haft en stor rolle i en særdeles afgørende del af Carlsbergs historie.

Tiden siden Jørn P. Jensens tiltræden hos Carlsberg i 2000 har været præget af løsrivelsen fra norske Orkla og Carlsbergs overtagelse af Scottish & Newcastle sammen med Heineken. Sammen med Carlsbergs CEO Jørgen Buhl Rasmussen planlagde han overtagelsesprocessen time for time. “Jeg er naturligvis meget stolt af at blive kåret som Årets CFO. Det er altid rart at se, at nogen påskynder den omfattende transformation, vi har været igennem i de sidste mange år. Jeg må jo straks påpege, at der er et stort hold bag Carlsbergs udvikling i de seneste år,” siger Jørn P. Jensen og fortsætter: “Den slags arbejde er jo ikke noget, man gør for at vinde priser.

Det er noget, man gør, fordi det er et utroligt spændende arbejde, og fordi man mener, det er det rigtige for virksomheden og for aktionærerne.” I Jørn P. Jensens tid i Carlsberg har forandringen og kompleksiteten været på et usædvanligt højt niveau. Carlsbergs omsætning har udviklet sig fra, at næsten halvdelen lå på det danske marked, til at 97 procent i dag ligger på internationale markeder og blot tre procent på det danske marked. Juryen anerkender også, at prisen som Årets CFO hænger tæt sammen med netop den forandringsproces, som vil fortsætte og skabe nye udfordringer. Prisen gives for Jørn P. Jensens evne til at tackle denne forandringsproces.

Juryen er overbevist om, at det er en kraftfuld egenskab, også selv om fremtidige resultater i virksomheden kan udvikle sig i mange retninger. “Alle de nominerede kandidater kommer fra virksomheder, der i de sidste fem-ti år har undergået store forandringer. Kompleksiteten i Carlsbergs rejse siden 2000 er voldsom. Den indeholder alt fra break-ups til store opkøb. Det afkræver dyb respekt, og her har Jørn P. Jensen spillet en væsentlig rolle,” siger Vagn Sørensen, formand for TDC, KMD og FLS og medlem af juryen bag Årets CFO.

Turnarounds og vækst: Berlingske Business Magasin præsenterer i dette nummer de fem nominerede til prisen. Fem nominerede med hver deres styrker fra fem meget forskellige forretninger. Nogle har udmærket sig ved krisehåndtering. For andre har det handlet om vækst. Men på hver deres måde har de været med til at sætte tonen i deres virksomheder. Ud over vinderen fra Carlsberg er de fire andre nominerede i vilkårlig rækkefølge: Lene Skole-Sørensen fra Coloplast. Jesper Brandgaard fra Novo Nordisk. Jens H. Lund fra DSV. Og endelig Per Have fra Danfoss.

Se Web-TV med de fem nominerede over, hvad en god CFO skal kunne:

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere