Del : SMS

Godt arbejdsmiljø og en rig bykultur skal lokke talenter til Danmark

30BUSPix-Karriere-staa.jpg
Anna Queralt fra Spanien er meget positivt stemt over for at flytte til Danmark og arbejde, mens Christopher Nicolas Müller fra Tyskland er en smule mere skeptisk. Det er meget karakteristisk for de to nationaliteter, forklarer administrerende direktør for Copenhagen Capacity Claus Lønborg, der håber at kunne overtale minimum 400 udenlandske talenter til at bosætte sig og arbejde i Danmark. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Et nyt initiativ er netop blevet bevilget 29 millioner kroner, der skal lokke udenlandske studerende til Danmark. Salgstricket er et godt arbejdsmiljø og en rig bykultur.

Artiklen fortsætter under annoncen

Om ti år vil Danmark ifølge Dansk Industri mangle 13.000 højtuddannede. Det vil primært være ingeniører og andre med en naturvidenskabelig uddannelse, men også faglærte som elektrikere og smede.

For at imødekomme det problem har Copenhagen Capacity netop fået en bevilling på 29 millioner kr. til at lokke primært udenlandske studerende og nyuddannede til Danmark for at arbejde.

»Det er en lidt underlig situation. Selv om der er et lille opsving i optaget på de naturvidenskabelige uddannelser, kan virksomhederne ikke vente på, at de nye studerende bliver færdiguddannede. De mangler folk nu, og problemet vil kun stige i de kommende år. Vi har ingen garanti for, at de danske unge vil have de »rigtige« kvalifikationer i fremtiden,« siger Claus Lønborg, administrerende direktør for Copenhagen Capacity.

Projektet hedder »Greater Copenhagen Talent Attraction« og består af en række tiltag, som dels skal tiltrække udenlandske talenter, dels fastholde de udenlandske studerende, der allerede er i Danmark.

30BUSPix-Christopher.jpg

11.000 udenlandske studerende indskrives på universiteterne årligt, og planen er, at man ved hjælp af konkrete initiativer med rådgivning og samarbejde med virksomheder kan fastholde de studerende og få dem i arbejde i Danmark. Målet er, at 400 udenlandske talenter skal flyttes til Danmark inden 2018.

Brug for højtuddannede udlændinge

En af de virksomheder, som sammen med 99 andre skal deltage i projektet, er Unity Technologies. Den danske teknologivirksomhed udvikler verdens førende værktøjspakke til 3D-animation.

»I Unity har vi behov for at ansætte højt specialiserede medarbejdere, som medbringer nogle kompetencer og erfaringer, der kan være svære at erhverve sig i de mindre danske softwarevirksomheder. Men de højtuddannede udlændinge, vi ansætter, tager ikke arbejdspladser fra Danmark, vi ansætter nemlig teams omkring dem. På den måde skaber de arbejdspladser,« siger Unitys HR-direktør, Anders Johansen.

30BUSPix-Anna.jpg

Unity Technologies har kontorer i over 20 lande. Den københavnske afdeling har 150 medarbejdere, og halvdelen er udenlandske. Anders Johansen mener, at den største udfordring i forhold til at få udlændingene til Danmark er at skabe opmærksomhed.

»Danmark er ikke nødvendigvis et naturligt sted at lede efter arbejde inden for IT-branchen. Der findes 100 andre steder, der er lige så gode eller bedre. De dygtige kandidater ved ikke altid, at der også er spændende job i IT-branchen i Danmark. Derfor er det vigtigt at skabe opmærksomhed om dette og et godt intryk af det at bo og arbejde i Danmark,« siger han.

Folketingsvalg2015

Danmarks fordele skal fremhæves

Hvis Danmark skal være konkurrencedygtigt i at tiltrække og fastholde de dygtigste udlændinge, er det vigtigt at fremhæve fordelene ved Danmark, mener Claus Lønborg fra Copenhagen Capacity.

»Det kaldes jo »a war on talent« – lige nu handler det om, at den værdiskabelse, der er i landet, afhænger af, hvem der har de bedste kompetencer. Der er ingen tvivl om, at det er meget konkurrencepræget,« siger Claus Lønborg og forklarer, at Danmark skal være i stand til at konkurrere på andet end løn.

Online-kampagne

Copenhagen Capacity har udarbejdet en online-kampagne, som skal fortælle om, hvad fordelene ved at bo og leve i Danmark er. Her har udlændinge lavet videodagbøger, hvor de deler deres erfaringer om alt, fra hvordan man balancerer mellem arbejde og privatliv i Danmark, til hvordan man får dyrket sit sociale liv.

»Selve jobbet og virksomheden er jo i virkeligheden kun otte-ni timer af din dagligdag, så vi fokuserer også i høj grad på at fortælle, hvad København er for et sted at komme til og leve i. Vi har en superfed region, den er cool at komme til, og den vil man gerne bo i,« siger Claus Lønborg og tilføjer: »Jeg vil ikke være overrasket, hvis vi også kan tiltrække arbejdskraft til virksomheder som Novo i Kalundborg. Halvanden times transport er helt normalt i storbyer andre steder i verden.«

25BUSHjort-igen.jpg

Underdirektør i Dansk Industri Charlotte Rønhof bakker op om initiativet. Hun tror, at mange udlændinge betragter den høje sikkerhed, lave korruption og flade ledelsesstruktur som attraktivt, men at selve jobbets indhold stadig er det væsentligste. Derfor er det vigtigste ifølge hende at få skabt kontakten mellem medarbejder og virksomhed.

»Der er behov for, at vi ikke bare taler om tingene, men at vi rent faktisk gør noget. Unge i dag betragter hele verden som deres arbejdsplads. De går efter det mest spændende job, og så kommer den geografiske placering i anden række,« siger Charlotte Rønhof.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere