Del : SMS
Berlingske Business

Gå benhårdt efter resultaterne

Gå benhårdt efter resultaterne - 1
Jørgen Wedel med konen Lise og døtrene Emilie (21) og Cecilie (24) til den ældste datters graduation fra college.

Nødvendigheder. »Jeg var nok ikke den mest populære chef,« erkender Jørgen Wedel, der sad med ansvaret for al Gillettes salg uden for USA og har haft den nuværende Carlsberg-topchef Jørgen Buhl Rasmussen under sig.

Artiklen fortsætter under annoncen
BOSTON: »Pludselig opdagede jeg, at han havde en pistol liggende nede mellem de to sæder. Så spurgte jeg ham, hvorfor pokker han havde en pistol i bilen? Så kigger min onkel alvorligt på mig og siger: »Jorgen, in this country it is every mans right to protect his family and country. And I will shoot anybody before they shoot me, my family or my house.«

Jørgen Wedel fortæller om sit første møde med USA, da han i begyndelsen af halvfjerdserne tog en MBA på et universitet i Wisconsin.

Hans søde, rare, intelligente onkel var på ingen måde en skydegal freak; han var blot en ganske almindelig amerikaner, der tog det meget bogstaveligt, at han selv kunne passe på sin familie.

»Sådan er det herovre, at der er mange ting, der er meget anderledes end i Danmark. Mange i Danmark har jo også svært ved at forstå, at mange i USA er så forhippede på at bruge mange penge og kræfter på kampen mod terror. Men herovre, hvor man altså har oplevet tusindvis af mennesker miste livet under angrebene på World Trade Center, er man selvfølgelig tilfredse med, at der ikke har været angreb på amerikansk jord i nu syv år, mens blandt andet London og Madrid har været ramt,« siger Jørgen Wedel.

Jørgen Wedel bor i dag i udkanten af Boston sammen med sin kone Lise. Børnene er flyttet hjemmefra; den ene læser psykologi på universitetet, den anden arbejder i en reklamevirksomhed.

Mellemlederne værst
I Danmark er han ikke voldsomt kendt, med mindre man er inkarneret fan af Novo Nordisk og tjekker bestyrelsesmedlemmernes baggrund og kompetencer.

Her sidder Jørgen Wedel sammen med Steen Scheibye og andre sværvægtere fra dansk erhvervsliv. Wedel er ikke et produkt af medicinalindustrien. Faktisk er han uddannet revisor, men med hans egne ord, så var det simpelthen for »røvkedeligt«.

Han fik et scholarship til universitet i Wisconsin i USA, hvor han læste marketing og international ledelse. Dernæst fik han job hos Braun i Danmark, der var en del af Gillette-koncernen.

Det blev startskuddet til en karriere af de store i den globale virksomhed, der opererer inden for det, der på globalt sprog hedder fast-moving-consumer-goods. Altså salg af alt fra barbermaskiner og barberskrabere til sæbe og shampoo.

Jørgen Wedel fandt sine ben i salg og marketing, men med årene blev kompetencepaletten større, og han endte med at sidde med et bredt ledelsesansvar, hvor han skulle sælge koncernens produkter uden for USA.

Salget var på små 40 mia. kr. Fra en direktørstilling i Danmark gik turen til England, hvor der ventede den disciplinerede og hårdtarbejdende Jørgen Wedel noget af et chok.

»Dem på gulvet, de arbejdede godt, men de værste var mellemledere. Når de fik en cheftitel, så troede de, at de kunne gå på arbejde og dagligt drikke to-tre pints i forbindelse med frokosten og så ellers komme tilbage halvfulde og ikke lave noget resten af dagen. De fleste kom også først dryssende ind efter ni om morgenen.«

»Men jeg sagde til dem, at når jeg kunne møde hver morgen kl. halv otte, så kunne de også. De skulle jo gå forrest. Det var ikke tilfældet dengang,« fortæller han i dag 20 år efter sin tid i England.

Det gik godt i England, og Gillete-ledelsen hentede ham til hovedsædet i Boston, hvorfra han skulle styre koncernens salg i USA, Mexico og Canada.

Næste stop var Californien, hvor Jørgen Wedel fik ansvaret for den ene af de fem divisioner i Gillette, Oral B, der blandt andet lavede tandbørster. På det tidspunkt var Oral B det sorte får i Gillette med en ringe indtjening, men Jørgen Wedel fik gennemført en turnaround, der fik analytikerne til at betegne divi- sionen som »the shining star in the Gillette-portfolio«.

Sidste job var igen med base ved hovedsædet i Boston, hvor Wedel var ansvarlig for Gillettes salg world wide – minus Europa og USA. Til sidst fik han også ansvaret for Europa-salget.

Fyringsrunder
Men hvad var det for evner, der bragte Jørgen Wedel op i toppen af den store virksomhed. Hans egen forklaring er en evne til at fokusere benhårdt på at skabe resultater og tage de nødvendige skridt, uanset hvor svære de måtte være.

»Folk vil nok betegne mig som tough, men fair. Hver gang jeg fik et nyt job i Gillette, var der en stor grad af oprydning, der ventede. Og det var jo, fordi der inden mig havde siddet ledere, der ikke kunne træffe de hårde beslutninger,« siger Jørgen Wedel.

»Her tænker jeg primært på at skille sig af med folk, der ikke præsterer. Det var da utrolig synd for de individer, der mistede deres arbejde; men for Gillette var det jo også skidt at have folk ansat, der ikke præsterede. Du er nødt til at gøre noget ved den slags, fordi hvis man lader stå til og accepterer, at nogle ikke bidrager, så taber en virksomhed for alvor terræn; og lige pludselig kan man blive nødsaget til drastiske fyringsrunder, hvor hårdtarbejdende folk mister sit arbejde. Se, det er synd, så hellere tage fat i problemerne, inden de udvikler sig,« lyder det logiske ræsonnement fra Jørgen Wedel.

Han er helt på det rene med og accepterer, at han nok ikke var den mest populære chef, som han selv formulerer det. Han fortæller om en chef i England, som han måtte afskedige. Vedkommende havde været 28 år i virksomheden.

»Det nemmeste havde været ikke at fyre ham, fordi jeg faktisk dagen før det afgørende møde var bedt om at komme til Boston og starte i et nyt job med det samme. Så jeg havde kunnet springe det over og overlade problemet til min afløser i England. Men selvfølgelig måtte jeg gøre det færdigt og fortælle manden, hvorfor vi ikke længere havde brug for ham. Han sagde til mig, at det var de mest ærlige ord, nogen nogensinde havde givet ham, og at han i øvrigt var enig i, at han manglede nogle evner i forhold til det, han burde have haft i det job, han lige havde mistet. Han inviterede mig faktisk på frokost bagefter. Det viser mig, at det altid kan svare sig at være ærlig over for folk, uanset hvor svært det end kan være,« siger han.

Carlsberg-chefen
Wedel fortæller endvidere, at han altid har brugt den metode at skrive diverse små eksempler ned, når han oplever medarbejdere gøre både gode og mindre gode ting.

»Når man skal give folk respons på deres arbejde, så er det bedste altid at tage udgangspunkt i konkrete begivenheder. Så kan de bedre forstå, hvorfor man tager en given beslutning eller måske måden, en person var på i en given situation, var forkert. Det var ikke for at være hævngerrig og vise, at jeg huskede alt, men simpelthen for at de bedre kunne forstå, hvis jeg kritiserede eller roste nogle ting.«

Et af de mennesker, der har oplevet at arbejde under Jørgen Wedel, er den nuværende Carlsberg-topchef Jørgen Buhl Rasmussen.

»Jeg ansatte Jørgen til at stå i spidsen for alt Gillettes salg i Norden og i Holland og Belgien. Der var hård kamp om jobbet, men efter at have interviewet en række interne kandidater fik Jørgen jobbet. Og det kom jeg ikke til at fortryde, han gjorde det utrolig godt,« siger Jørgen Wedel.

Verdens rigeste
Han trak karrierestikket allerede som 53-årig, hvilket er meget usædvanligt i USA. Under en ferie i Sydfrankrig på vej ned for at hente avisen gik han og tænkte på, hvor dejligt det var at være sammen med sin familie. Og da han var økonomisk uafhængig, var der ingen finansielle årsager til at fortsætte med at arbejde så hårdt.

»Så da jeg kom tilbage til min kone og børn på stranden, sagde jeg, at jeg ville stoppe med at arbejde. De troede selvfølgelig på mig og vidste, at jeg mente det, mens min chef og mine medarbejdere simpelthen ikke troede deres egne ører, da jeg fortalte dem om min beslutning. Jeg har det sådan, at man skal gå forrest 100 procent. Og jeg ville til at prioritere andre ting i livet, blandt andet at være meget mere sammen med min familie. Og så kan du ikke vise det eksempel, som er så vigtigt; derfor måtte jeg stoppe,« fortæller Jørgen Wedel, der i dag bruger meget tid sammen med sine to døtre.

Han ser dem dyrke sport, de går til sports- og kulturelle arrangementer sammen, og de har været på mange lange rejser sammen til blandt andet Kina, Afrika og Australien.

»Jeg gør alt det med dem, som jeg i mange år ikke har haft tid til. Sådan var det bare, at jeg ikke både kunne lede en stor virksomhed i Europa og samtidig være 100 procent aktiv familiefar i USA. Der er plusser og minusser ved alting her i livet, og sådan har det selvfølgelig også været for vores familie. Det er da ikke altid lutter lagkage at flytte rundt i USA; men det var nu engang det liv, vi havde valgt. Nu har jeg så valgt at give min familie en mere stabil mand og far,« siger Jørgen Wedel.

Han har i sin karriere været så privilegeret at møde verdens mest succesrige investor, amerikanske Warren Buffett, masser af gange, fordi denne sad i Gillette- bestyrelsen, for hvem Wedel ofte skulle præsentere stra- tegiplaner og generelt fortælle om, hvordan det gik med forretningen.

»Han kunne underholde et helt bord, når der var bestyrelsesmiddag aftenen inden bestyrelsesmødet. Han var en speciel mand, som gjorde en dyd ud af ikke at signalere, at han var en af verdens rigeste. Det kunne være, at habitjakken manglede en knap, skjorten kunne være lidt flosset i kanten, men han var fantastisk skarp. Han forsøgte aldrig at få folk på glatis. Han stillede kun fokus på de vigtige ting i forhold til forretningen,« fortæller Jørgen Wedel om Buffett.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere