Del : SMS
Berlingske Business

Forvirrende jungle af MBA-titler

BANKS/GRADUATES
Arkivfoto Foto:

Det myldrer med tilbud om MBA-uddannelser til danskerne. Både virksomheder og ledelseseksperter advarer om, at det gælder om at vælge rigtigt. AP Møller bruger MBA mindre end tidligere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vælter frem med nye MBA-uddannelser i Danmark. Udbuddet bliver stadig større, og den enkelte skal se sig grundigt for, inden den rigtige uddannelse bliver valgt.

MBA står for Master of Business and Administration, og uddannelserne bliver udbudt af både universiteter, handels­højskoler og private skoler.De koster flere hundrede tusinder kroner, og derfor gælder det om at se sig godt for og vælge rigtigt, fremhæver både ledelses­eksperter og virksomhederne.Det viser en gennemgang af de mange MBA-uddannelser primært her i landet, som Berlingske Research har lavet.

I oversigten kan man se, at de mange uddannelser er meget forskellige, når det gælder indhold og pris.Det fleste varer to til tre år, og undervisnings­sproget er ofte på engelsk, men derefter hører lighederne op.Professor i ledelse ved Aalborg Universitet Anders Drejer påpeger, at i Storbritannien er MBA-uddannelserne mere ensartede end herhjemme.

»Der findes MBA-uddannelser, som passer til stort set hvad som helst i Danmark, og det er svært at finde rundt i de mange tilbud. Begrebet MBA tolkes meget bredt. Det vil sige, at der findes nogle, der er gode, og nogle der er mindre gode.« siger Anders Drejer, der mener, at det for den enkelte skal handle om to ting, når man overvejer en MBA.»Det er dels hvilket signal, man vil sende ud i markedet om, hvor god man er. Hertil kommer hvilket konkret indhold, man vil vælge til ens MBA-uddannelse. Men uanset hvad kræver det arbejde og vejledning af vælge rigtigt,« siger Anders Drejer.

Ikke en beskyttet titel

Et blik på de mange MBA-uddannelser herhjemme viser, at de bliver udbudt over stort set hele landet. Problemet er, at MBA ikke er nogen beskyttet titel.Der er krav til uddannelserne, når de bliver lavet af universiteterne og handelshøjskolerne. De skal godkendes af Forskningsministeriet, men de samme krav gælder ikke nødvendigvis for MBA-graderne for de private skoler. De kan så vælge at bruge forskellige akkrediteringer i stedet for.

Professor ved Handelshøjskolen i Aarhus, nu Aarhus Universitet Steen Hildebrandt mener i modsætning til Anders Drejer ikke, at den store buket af MBA-titler er et problem, men det gør det endnu mere vigtigt at lave et godt forarbejde, inden man vælger.»Der vil sandsynligvis komme flere og flere MBA-uddannelser til fremover.

Derfor er det uhyre vigtigt at se sig for. Det drejer sig både om. hvilke personer der er involveret i uddannelserne, og hvilke fag de indeholder. Det kan man ikke bare læse i en brochure,« siger Steen Hildebrandt.»Der er nogle, som udbyder MBA-uddannelser, man kan tage på kort tid. Det er ofte meget useriøse uddannelser. Der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet,« siger Steen Hildebrandt.

Svært at passe ind

Hos to af landets store virksomheder – Maersk og PFA Pension – bruger man MBA, men kun i afmålte mængder.

Hos Maersk ligger indstillingen om MBA ude i de enkelte datterselskaber eller afdelinger, men rammerne for, på hvilke vilkår en sådan efteruddannelse bevilges, ligger centralt, og beslutningen om, hvem der skal have bevilget uddannelsen, ligger på direktions­niveau.»MBA-uddannelserne er dyre og meget tidkrævende.

Derfor bevilger vi det kun, når det er nødvendigt for den enkeltes faglige udvikling. Det skal være en del af ved­kommendes udviklingsplan. Derudover skal en MBA være godkendt af en fra direktionen,« siger chef for leder udvikling hos Maersk Mads Ingholt, som fremhæver, at Maersk i dag sender færre afsted til MBA end tidligere.»Det er ikke helt så meget på mode mere, og desuden er arbejdspresset på den enkelte meget stort i hverdagen. Det gør det svært at få passet en MBA ind også,« siger Mads Ingholt.

Ingen genveje

Maersk og PFA bruger primært MBA-uddannelserne i udlandet, men vil ikke afvise at bruge de danske. Hos Maersk er det af­gørende, at deres medarbejdere får en uddannelse i internationalt regi.

Nogenlunde samme begrundelse bruges hos PFA. Direktør for kommunikation og ledelse hos PFA Søren Espersen siger, at selskabet har sendt ti medarbejdere gennem MBA i de seneste seks til syv år.»Det gode ved MBA er, at uddannelsen er meget erhvervsrelateret. Den er teoretisk funderet med cases, der tager udgangspunkt i virksomhederne. Herudover får de studenrende cases fra andre virksomheder,« siger Søren Espersen.

»Det negative er, at man med en MBA kan risikerer at uddanne den enkelte ud af virksomheden. Derfor overvejer vi altid, om en given MBA er en, der kan tilknytte den enkelte til arbejdspladsen, eller om den er mere generel,« siger Søren Espersen, der understreger, at hvis man overvejer en MBA, er der ingen genveje. Man skal tage den nødvendige tid og ikke give sig i kast med en miniudgave af en MBA.

»Det er samtidig væsentligt at sige, at det afgørende ved en MBA er, at det er et forløb, man har været igennem. Man kan ikke gøre karriere på en MBA alene, og vi forudsætter aldrig, at ansøgerne har gennemført en MBA, når vi slår et job op,« siger Søren Espersen.Hos PFA er medarbejderen som udgangspunkt med til at finansiere MBA-uddannelsen, mens man hos Maersk tager udgangspunkt i den specifikke uddannelsesaftale mellem medarbejderen og virksomheden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere