Del : SMS
Berlingske Business

Forkert SMS eller Facebook-update kan give dig fyresedlen

US-IT-INTERNET-STOCKS-IPO-FACEBOOK-FILES
Foto:

Der er god grund til at være forsigtig med beskeder og opdateringer på SMS, Facebook og andre sociale medier, fordi en forkert ordlyd i sidste ende kan koste dig jobbet.

Artiklen fortsætter under annoncen

 I sidste uge kom det frem, at en kranfører fra Aarhus Havn blev bortvist fra jobbet kort før jul, angiveligt fordi han havde mobbet nogle kollegaer på SMS. Problemet opstod, da ledelsen i Aarhus Havn valgte at ransage kranførerens beskeder på arbejdstelefonen.

På samme måde måtte Ditte Okman i 2010 trække sig fra jobbet som presse­medarbejder i Venstre, da det kom frem, at hun havde svinet en række kolleger til på Facebook. Om en kiosk­ansat på Christiansborg havde hun blandt andet skrevet: »Der står en fucked up medicineret psykisk syg (...) og helt hæmningsløst hælder ud af sit triste lorteliv.«

Både kranføreren fra Aarhus Havn og Ditte Okman har været gennem mediemøllen på grund af deres brølere, men de er langt fra de eneste og de sidste, der har brændt fingrene på de sociale medier.»Vi befinder os i en ny epoke, hvor sociale medier stadigvæk er et spændende og nyt sted, som vi ikke har fået udviklet klare regler og kutymer for. Facebook er med en ketchup­effekt blevet noget, som vi næsten allesammen bruger, og som mange ikke har et gennemtænkt forhold til,« siger livsstilsekspert Henrik Byager.

Arbejdsgiverne tjekker

En forkert opdatering på Facebook eller andre sociale medier kan ikke bare koste dig jobbet, men også hindre dig i at finde et nyt job, fordi stadig flere arbejdsgivere tjekker en potentiel medarbejder ud på de sociale medier, inden de ansætter vedkommende.

»Risikoen eller chancen – man kan jo bruge begge ord – for, at en potentiel arbejdsgiver tjekker en på Facebook, er i dag meget stor, og om meget kort tid vil det ske i 100 pct. af tilfældene. Det betyder jo, at alt for løsslupne billeder eller kommentarer om katolikker eller våbenlovgivningen eller indvandrere kan blive medtaget i vurderingen af én som person. En ansøgning er jo en målrettet salgstale for at komme i betragtning til et job, hvorimod at man på Facebook tænker, at man mere ser det rigtige billede – også selv om det måske ikke er tilfældet,« fortæller Henrik Byager.

Flere virksomheder har i dag en politik for, hvordan og hvor meget medarbejderne må bruge Facebook.

»Og antallet af virksomheder, der sætter regler op for medarbejdernes brug af Facebook, er stigende, hvilket vi er glade for hos Dansk Erhverv. Det er godt, at både medarbejdere og ledere har nogle regler at spille efter,« siger Charlotte Vester, underdirektør i Dansk Erhverv.

Reglerne kan ifølge Charlotte Vester blandt andet handle om, at man skal omtale hinanden respektfuldt på Facebook – lige meget om man laver opdateringen på jobbet eller hjemmefra. Derudover kan der være behov for, at virksomheden tager stilling til, hvor meget tid medarbejderne må bruge på de sociale medier i arbejdstiden.

»Reglerne kan også dreje sig om, at man har et loyalitetsansvar over for virksomheden og sin chef. Der er grænser for, hvor meget man kan sværte sin chef til på Facebook og samtidig ønske at være ansat,« siger Charlotte Vester.

Vær loyal

Claus Kirstejn Jensen, advokat ved Arbejdsretsadvokaten, har beskæftiget sig med arbejdsret i 25 år. Ifølge ham er der endnu ikke ret mange facebooksager, der er afgjort. Derfor er der et spinkelt grundlag at rådgive på. Der er dog forhold, medarbejdere skal gøre sig bevidste om. Særligt den loyalitetsforpligtelse, der er mellem medarbejder og arbejdsgiver, bør man tænke over, inden man farer på Facebook.

»Loyalitetsforpligtelsen er ikke en lov, men det er en gensidig forpligtelse, der bygger på, at både arbejdsgiver og arbejdstager skal behandle hinanden ordentligt,« siger han.

Det betyder i praksis, at en medarbejder ikke må ytre sig negativt omkring virksomheden på eksempelvis Facebook.

En af grundene til, at brugen af Facebook fører fyringer med sig, er, at det er let at bevise en medarbejders udsagn.

»Det, du har siddende i fingrene, og som ender sort på hvidt, er meget let at bevise og anfægte for en virksomhed. Min vurdering er, at der ikke skal ret meget til, før en medarbejder kan komme i knibe,« siger Claus Kirstejn Jensen.

Mange er nemlig ikke klar over, at mange venner på Facebook også betyder et øget ansvar for ens ytringer. Hvis en hadefuld udtalelse eller en nedsættende kommentar om din arbejdsplads’ produkter rammer et stort publikum, kan det være en skærpende omstændighed.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere